Den tyske Audi-kører, Daniel Abt, levede helt op til
hjemmepublikummets forventninger og sine egne
drømme, da han tog karrierens 2. sejr og lørdag
aften kørte først over målstregen i Berlin E-Prix.
Det blev oven i købet sejr fra pole-position og for
at gøre triumfen total, besejrede Abt direkte sin
team-kollega, den regerende Formel E mester,
brasilianeren Lucas di Grassi.
Di Grassi forklarede godt nok efter løbet, at han
havde problemer med styringen af Audi raceren i
løbets anden halvdel, altså efter bilskiftet, og han
derfor ikke havde mulighed for at hænge på Abt. Det
var dog ikke situationen umiddelbart efter
bilskiftet og det er nærliggende, at tro, at det var
aftalt på forhånd, at hvis han i øvrigt havde
chancer for at vinde, skulle den unge tysker få
muligheden.
Abt i pole
Det var da også fair nok, for han kørte sig suverænt
frem til pole-position, om end Di Grassi også her
gav ham en hjælpende hånd. Begge Audi kørere havde
kvalificeret sig til super-pole, hvor de fem bedste
fra kvalifikationskørslerne dyster om de fem bedste
startpositioner. Men Di Grassi begik noget, der
ligner en regulær kørerfejl på sin 200 kW omgang, og
dermed forærede han sig selv femte startposition –
forinden havde Daniel Abt sat den hurtigste
omgangstid.
Den førende i årets Formel E mesterskab, vinderen
fra Paris forleden, Jean-Eric Vergne, kørte sin
Techeetah-Renault frem til 3. bedste startposition.
Usædvanligt, for når den hurtige franskmand
kvalificerer sig til Super-pole, plejer han at tage
pole-position. Men allerede inden løbet havde han
fastslået, at Berlin E-prix for teamet var årets
vanskeligste løb, så i det lys, var han udmærket
tilfreds med at starte 3’er.
Turvey på ny til tops
Og næstbedste startposition? Den gik såmænd til
Oliver Turvey i NIO raceren. Turvey er stille og
roligt blevet bedre og bedre, så egentlig var en
sådan startposition kun udtryk for, at han snart vil
være blandt dem, man virkelig kan regne med i Formel
E. Det er også værd at bemærke, at Turvey blev nr. 2
i årets Mexico City E-Prix – stedet, hvor Daniel Abt
vandt sin første sejr – og da fik lov at beholde den
modsat første gang, han kørte først over målstregen
(i Hong Kong i december), hvor han blev
diskvalificeret.
Det skete ikke i Berlin og efter løbet undskyldte
Abt, at han ikke havde bidraget så meget til
underholdningen, simpelthen fordi han havde ført fra
start til mål. Vi er sikre på, at det tyske publikum
tilgiver ham.
Vergne styrkede sin førerposition
Di Grassi blev 2’er i Berlin og Vergne kæmpede sig
frem til 3. pladsen (som forøgede hans forspring i
mesterskabet), efter tidligere i løbet at være
blevet overhalet af Sebastien Buemi, der eller lå
til det bedste resultat i lang tid.
E.dams Renault køreren var denne gang stort set
ligeså hurtig som kunde-kollegaen (Techeetah har
købt deres biler hos Renault og de to teams racere
er grundliggende identiske). Deres energiforbrug var
ikke nævneværdig forskelligt, hvilket indikerer, at
det ikke kan vare længe før den tidligere mester er
sejrsklar. I sagens natur håber han på, at være det
allerede i næste løb, som finder sted i Buemis
hjemland, Schweiz.
Turvey fulgt af Evans og Bird
Og hvad blev der så af Oliver Turvey? Jo, han kunne
ikke hold samme løbstempo som kvalifikationstempo.
Alligevel blev det til en 5. plads, hvor han var
fulgt af Jaguars Mitch Evans og DS Virgin teamets
Sam Bird, der dermed fastholder sin 2. plads i
mesterskabet.
Mahindras Felix Rosenqvist var i en position til at
score en god placering. Sådan så det i hvert fald
ud, da sidste års vinder af Berlin E-Prix
kvalificerede sig til 6. startplads, foran Buemi.
Men en lidt overilet start og et forsøg på, populært
sagt at vinde løbet i første sving, gav bagslag. Og
han befandt sig derpå få sekunder senere side med
team-kollegaen, tyske Nick Heidfeld, der i fjor også
havde gjort det godt i Berlin med en 3. plads, men i
år måtte nøjes med en startposition som nr. 14.
Siden blev Heidfeld den eneste af de to Mahindra
kørere, der scorede points. Han blev nr. 10,
umiddelbart foran svenskeren.
Fire tyske kørere var med i Berlin E-Prix og de
sluttede alle i pointene. Maro Engel var næstbedst
efter Dabiel Abt på 8. pladsen, André Lotterer blev
9’er i den anden Techeetah-Renault og Heidfeld altså
nr. 10.
Formel 1 og omegn
En anden kendt tysk racerkører var dog også i aktion
i Berlin. Det var 2016 Formel 1 verdensmesteren,
Nico Rosberg, der styrede den nye næste-generations
Formel E racer rundt i Berlin til stor begejstring
for alle i den tyske hovedstad. Om han selv agter at
køre Formel E senere i livet er tvivlsomt.
I Berlin blev det imidlertid offentliggjort, at den
11-dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder, Felipe Massa,
har skrevet en 3-årig kontrakt med det
Monaco-baserede Venturi-team, som bl.a. forventes
også at skulle levere biler til HWA-team i den
kommende sæson. HWA er opkaldt efter Hans Werner
Aufrecht, der er mest kendt som grundlægger af AMG
(Mercedes) og efter at have solgt AMG til Daimler
koncernen etablerede sit eget team, der fortsat er
aktivt i DTM.
Næste Formel E løb er Zürich E-Prix, som finder sted
søndag d. 10. juni. Det er årets sidste europæiske
E-prix og det tredjesidste Formel E mesterskabsløb
inden finalen i New York City midt i juli. |