Hvis
nogen var i tvivl om, hvad strategier betyder for et
maraton rally som Dakar, var de to første dage i
årets udgave et klart eksempel på, hvor stor
betydning de har. Nu er Peugeot tilbage hvor de
plejer at være, men madforgiftning spillede også
ind.
Nasser
Al-Attiyahs co-driver, Matthieu Baumel, blev nemlig
syg. Og han havde formentlig dagens vigtigste
opgave, så det var ikke heldigt for Toyota teamet.
Undtagelsesvis skulle bilerne nemlig starte før
motorcyklerne på rallyets 2. etape, derfor var der
ingen spor at følge og dermed var navigationen alene
op til co-driverne - og som vinder af 1. etape
startede Al-Attiyah/Baumel først.
Dermed
var Baumel den første til at vise vej og det er ikke
let på en 267 kilometer lang hastighedsetape, hvor
størstedelen var off-piste, uden spor, med masser af
op- og nedkørsel og blødt sand. Hatten af for den
dygtige franskmand, at han stod distancen og
Hilux'en endda kom respektabelt i mål på 8. pladsen
- og man kun havde sat et kvarter til.
Despres vinder og fører
Om Toyota
holdet kunne have vundet etapen står hen i det
uvisse. For ingen af de rutinerede Peugeot kørere
sluttede Dag 1 helt fremme i feltet. Derved fik de
mere beskedne startpositioner, de havde
konkurrenternes spor som en ekstra vejledning at
følge og det gav bonus: Stéphane Peterhansel førte
store dele af etapen, men på den sidste del blev han
dog passeret af teamkollegaen Cyril Despres, som
både vandt og også overtog føringen i den samlede
stilling. Despres er dog mindre end et halvt minut
foran den 13-dobbelte Dakar vinder.
Sebastien
Loeb havde fået repareret Peugeotens bremser og så
kunne han også øge tempoet. Belært af tidligere års
erfaringer ved den 9-dobbelte rallyverdensmester
efterhånden, at Dakar ikke skal vindes på de første
dage, men at konstant omend hurtig kørsel er
hemmeligheden bag succes. Han kørte sin 3008 DKR
Maxi i mål på 3. pladsen, 3 minutter langsommere end
Despres, og er nu sammenlagt på 4. pladsen i
rallyet.
Giniel
de Villiers 3'er
Også
Toyota teamets tidligere Dakar-vinder,
sydafrikaneren Giniel de Villiers, havde gavn af, at
starte lidt længere nede i feltet. Han kørte sin
Hilux i mål godt 7 minutter efter Despres og
avancerede dermed til 3. pladsen i rallyet. Men det
er tydeligt, især i det bløde sand, at Peugeot'ernes
vægtfordel stadig er eksisterende.
Giniel de
Villiers er 3'er i sin Toyota.
For MINIs
vedkommende var Dag 2 ikke udpræget opløftende,
omend Mikko Hirvonen kørte stabilt i den nye buggy
og avancerede til 7. pladsen i rallyet. Foran sig
har den hurtige finne en af de hidtidige
firehjulstrukne John Cooper Works Rally, ikke
overraskende kørt af argentineren Orlando Terranova.
Alt imens det amerikanske MINI buggy hold med Bryce
Menzies bag rattet tog en voldsom rulletur i den nye
bil og nu er ude af rallyet.
Joan
Barreda og Honda i føring
I MC
klassen blev kortene også blandet. Hondas
storfavorit, Joan Barreda, var suveræn dagen igennem
og vandt etapen med et forspring på 3 minutter.
Derved
bragte han sig selv i føring i rallyet og han har nu
toethalvt minut til løbets nr. 2, Adrien van Beveren
på Yamaha.
I
MC-kategorien er der tradition for meget små
tidsforskelle, derfor et føringen markant. Ligeså
markant er det, at KTM's Matthias Walkner er
yderligere toethalvt minut efter van Beveren efter
at have sat over fire minutter til på dagens etape.
Også på
3. etape venter der deltagerne store mængder
sandørken. To tredjedele af ruten, som efter små 300
kilometers hastighedsetape slutter i San Juan de
Marcona, foregår i sand og er ikke meget forskellig
for det, deltagerne har mødt de to første dage. I
alt skal der tilbagelægges 500 kilometer. |