Stephane
Peterhansel er to minutter efter Nasser Al-Attiyah -
men har på 2. etape 267 kilometer til at indhente
det forsømte.
Stillingen i Dakar efter dagens etape
Biler:
1. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA),
Toyota Hilux, 21m51s.
2. Bernhard Ten Brinke/Michel Perin (HOL/FRA),
Toyota Hilux, +25s.
3. Nicolas Fuchs/Fernando Adrian Mussano (PER/ARG),
Borgward, +34s.
4. Bryce Menziez/Peter Mortensen (USA), MINI buggy.
11. Stéphane Peterhansel/Jean
Paul Cottret (FRA),
Peugeot 3008 DKR Maxi, +2m15s.
26. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot
3008 DKR Maxi, +5m37s.
MC:
1. Sam Sunderland (GBR), KTM 450 Rally Replica,
20m55s.
2. Adrien van Beveren (FRA), Yamaha WR450F, +33s.
3. Pablo Quintanilla (CHI), Husqvarna, +56s.
4. Joan Barreda (ESP), Honda CFR450 Rally,
+57s.
5. Xavier
de Soultrait (FRA), Yamaha, +1m07s.
6. Matthias Walkner (AUT), KTM 450 Rally Replica,
+1m23s.
Nye regler skal stille deltagerne mere lige
Et af de meget omdiskuterede temaer forud for årets
Dakar er de meget forskelligartede regler, som der
køres efter.
Peugeot gennemanalyserede fordele og ulemper, inden
de gjorde comeback i Dakar og valgte dengang en
buggy løsning, som godt nok kun gav dem
baghjulstræk, men til gengæld en stor vægt fordel,
effekt fordel og ikke mindst mulighed for at benytte
store hjul. Det gav pote og man har vundet de sidste
to udgaver af Dakar.
Forud for 2018 Dakar valgte MINI at kopiere Peugeots
koncept og de er til start med tre nye MINI
lookalike buggyer.
Helt ny Toyota Hilux V8
Men forud for 2018 blev reglerne også ændret for de
firehjulstrukne løsninger. Således har Toyota, som
har valgt at bygge deres Dakar-rallybil ud fra den
eksisterende serieproducerede firehjulstrukne Hilux,
på basis af de nye regler skabt en helt ny bil.
Fjedervandringen, som er afgørende for bilens evne
til at håndtere ujævnhederne og følsomheden i blødt
underlag, er fx blevet forøget med 12 procent.
Samtidig er den restriktor, der regulerer
brændstofmængden i den store 3-liters V8 motor,
blevet øget, så motoren yder mere effekt, men man
benytter ikke turbolader og det kan være et
handikap, når der skal køres i store højder, hvor
lufttryk og luftens iltindhold er mindre. Her har
turbomotorerne en fordel. I øvrigt anvender Toyota
som hidtil et uafhængigt baghjulsophæng, men det er
blevet redefineret. De ændrede regler har også gjort
det muligt at reducere vægten, uden at skulle give
afkald på firehjulstræk.
Den nye Toyota Hilux er blevet mere
konkurrencedygtig, hvad resultatet af 1. etape måske
også er et signal om. |