Sejren i
årets Dakar er indenfor rækkevidde for Carlos Sainz
og Peugeot. Efter torsdagens 2. halvdel af en
maratonprøve resterer 424 kilometer hastighedsetape
på turen til Cordoba plus 120 kilometer lørdag og så
burde sejren være i hus. Men selv på de allersidste
meter i et rally kan det hele tabes i sandet. Det
ved Sainz alt for godt.
For
præcis 20 år siden mistede den i øvrigt dobbelte
rallyverdensmester og Dakar vinder fra Spanien
VM-titlen, da hans motor brød sammen 300 meter fra
mållinjen i årets sidste VM-rally.
Peterhansels oplevelser
I Dakar
har team-kammeraten hos Peugeot, Stéphane
Peterhansel, oplevet, at miste en Dakar sejr på den
allersidste hastighedsetape. Og faktisk havde netop
Peterhansel en solid føring, indtil han på 8. dagen
i år ramte et klippestykke, som sendte ham det meste
af 2 timer bagud i klassementet.
Med andre
ord: Som i så meget andet her i livet er intet
sikkert, før det er sket (og i motorsport, at også
protest-tiden samt parc ferme er forbi). Og det fik
Sainz også et prik på skulderen om på torsdagens
etape, hvis han skulle have glemt det.
Sainz kom
i mål, han fører fortsat rallyet, men undervejs på
rallyets tredjesidste etape punkterede Peugeot'en og
gearkassen gav kvaler for siden at låse sig fast i
3. gear. Heldigt, at det var på 2. halvdel af
maratonetapen, at det skete, for torsdag aften kunne
han i det mindste få hjælp af service mandskabet.
Al-Attiyah vandt etapen
Torsdagens etape, med 523 kilometer under stopur den
længste i årets Dakar, gjorde ellers ikke den store
forskel i den samlede stilling. Nasser Al-Attiyah
kørte godt nok sin Toyota Hilux til sejr - den anden
Toyota sejr på to dage (onsdag vandt Ten Brinke) -
men sejren var beskedne 2 minutter, og det rækker
ikke langt, når den nærmeste konkurrent er næsten en
halv time foran.
Det betød
dog, at der blev lagt 7 minutter ekstra ned til Ten
Brinke. For den tidligere Dakar vinder fra Qatar
handler det nok ligeså meget om, i det mindste at
blive bedste Toyota-kører og i hvert fald ikke lide
den tort, at blive besejret af en hollandsk
"opkomling".
Carlos
Sainz mistede 18 minutter pga. førnævnte problemer,
og Giniel de Villiers var næstbedst blandt Toyotas
Hilux'er.
Men der
er som nævnt fortsat små 550 kilometer
hastighedsetape tilbage i rallyet, og de er ikke
mindre krævende end de 4000, der er kørt til dato.
Status
quo i MC-klasserne
I
MC-klassen og dermed også de firehjulede quads er
der status quo, for torsdagens hastighedsprøve blev
aflyst. Motorcyklerne skulle have kørt ad en anden
rute end bilerne, men hér var sigtbarheden så ringe,
at redningshelikopterne ikke ville kunne gå på
vingerne.
Man
overvejede, at lade motorcyklerne tage samme rute
som bilerne. Men også det ville være uforsvarligt,
fordi sporene da ville være så opkørt og terrænet så
uforudsigeligt, at der let ville kunne ske alvorlige
ulykker. Derfor blev hastighedsdelen af etapen
annulleret.
Skarpe
sten er farlige
"Problemet er bl.a., at når bilerne har passeret et
område, er overfladen kørt væk, og under den ligger
de skarpe sten og klippestykker", fortalte den
førende østriger, Matthias Walkner.
Det er
ikke forkert, hvad Walkner siger, men han er måske
også den, der ville have størst fordel af en
aflysning, fordi hans føring skrumpede noget ind i
onsdags og sandsynligheden for sejr er større og
større jo færre kilometer der resterer, hvorpå noget
kan gå galt. Men sådan er spillets regler. |