Lørdag
mistede Stéphane Peterhansel føringen i Dakar,
lørdag aften var natten efter en maraton prøve
(ingen hjælp fra servicekøretøjer og -mandskab),
Peugeot'en fungerede ikke optimalt. Alligevel tog
den 13. dobbelte Dakar sejren på rallyets 8. etape.
Fænomenalt. Intet mindre.
Søndagens
præstation synliggjorde en stor del af forklaringen
på Peterhansels succes. Ikke bare er han hurtig og
eminent til at aflæse terrænet og disponere
indsatsen, han har også et ubeskriveligt mentalt
overskud. Og når hans position er forvandlet fra
forsvar til angreb, er hans styrke åbenlys.
498
kilometer i 5000 meters højde
Sejren på
8. etape var også fænomenal derved, at den var
løbets længste og en af de hårdeste. 498 kilometer
under stadigt skiftende vejrforhold, og resultatet
var nødvendigt, hvis han skal have blot den mindste
chance til at generobre føringen i rallyet. Helt
præcis er der 73 minutter og 42 sekunder op til den
nu førende team kollega, Carlos Sainz. Der skal mere
end hurtig kørsel til, hvis Peterhansels 14. Dakar
sejr skal blive en realitet i år.
Nu kan
han i mellemtiden glæde sig over at søndagens
etapesejr var hans 40. Tallet er i sig selv
imponerende, og kun overgået af Ari Vatanens 50. Men
strategisk vel tilrettelagt kørsel har gennem året
gjort 2. pladser mere værdifulde end førstepladser.
Engang imellem skal man dog vinde en etape, hvis man
vil vinde totalt - men det er naturligvis afhængig
af hvor konkurrenterne placerer sig.
Toyota
speeder op
Søndag
kørte Peterhansel 7 minutter hurtigere end Sainz
(som dog skulle finde vej efter etapesejren lørdag).
Men også Nasser Al-Attiyah kan se, hvor det bærer
hen, han speedede sin Toyota Hilux med V8 sugemotor
mere op, hvad der kan være svært i 5 kilometers
højde, hvor sugemotorerne ligesom mennesker har
svært ved at trække vejret ordentligt. Og han hang
så godt på den vindende franskmand, at han kun satte
2 minutter til på den lange etape. Al-Attiyah har
ikke i sinde, at give 2. pladsen fra sig uden kamp.
Toyota
team-kollegaen fra Sydafrika, Giniel de Villiers,
har omvendt gjort livet sværere for sig selv. Han
blev hængende i en grøft og mistede 20 minutter,
hvorved han degradere sig selv til at være den
dårligste af de tre fabriks-Toyotaer, der dog stadig
udgør 60 procent af bilerne i Top-5. Men alt andet
lige er det fortsat temmelig tæt i toppen - hvis man
lige ser bort fra Carlos Sainz føring på over en
time.
Tæt,
tæt, tæt i MC-klassen
I
MC-klassen er det imidlertid endnu mere tæt. Joan
Barreda bed tænderne sammen og smerterne i sig. Han
kravlede op på Honda'en og fortsatte trods et
beskadiget knæ - men mistede 12 minutter på prøven,
hvor han dog også havde den tvivlsomme ære at skulle
vise vejen. Det er næsten umuligt at se ham som
vinder af Dakar.
På den
anden side er de 8 minutter, han nu har op til den
nu førende Yamaha med Adrien van Beveren i sadlen
ikke uoverkommelige. Det er alene et spørgsmål om
Barredas fysiske tilstand om projektet vil lykkes,
forudsat at Honda'en holder, men det er der ingen
signaler om, at den ikke vil gøre.
Fører
med 22 sekunder
I spidsen
er der da også kun 22 sekunder fra van Beveren til
Kevin Benavides på 2. pladsen. Efter 8 dages
rallykørsel. Imponerende tæt.
Søndagens
etape var hård, men gik hårdest ud over den
sjetteplads placerede Xavier
de Soultrait. Han styrtede, brækkede skulderen,
forvred knæet og den hurtige Yamaha kører er ude af
årets Dakar.
KTM
teamet har stadig en udfordring foran sig. Det
handler ikke så meget om, at den bedst placerede
Matthias Walkner blot har 6 minutter og 35 sekunder
op til førstepladsen, men mere det, at hverken han
eller Toby Price, der ligger lige i østrigerens
baghjul, ikke endnu har vist den overlegenhed, der
kan forventes af en potentiel Dakar vinder.
Kun
Antoine Meo har ind imellem brilleret, han vandt
også søndagens etape, men sammenlagt er han 10
minutter bagud. På den anden side nærmede de sig
alle Adrien van Beveren, så måske får vi en anden
side at se af det sejrsvante KTM team i de kommende
dage. Men det bliver ikke mandag, det kommer til at
ske.
Mandagens etape aflyst
For alle
dem, der har noget at indhente, er mandagen noget af
en nedtur. Hastighedsetapen er nemlig aflyst pga.
vejrforholdene. Ikke fordi deltagerne ikke kan køre
i dårligt vejr, men simpelthen fordi de mange store
service køretøjer ikke kunne komme frem til
søndagens etapemål og derfor ikke kunne yde den
nødvendige service til deltagerne efter den
udmarvende maratonetape fra lørdag til søndag. Men
tirsdag går det løb på ny med 373 kilometers
hastighedsetape i Argentina og ret beset er det kun
242 kilometer for fuld fart, man mangler. Og Dakar
slutter først på lørdag. |