Efter en
tiltrængt pausedag efter de første seks etaper af
årets Dakar, satte deltagerne ud på den første
halvdel af den såkaldte maratonetape og tilbagelagde
425 stærkt udfordrende hastighedskilometer, som
bl.a. kostede Peterhansel føringen.
Ved
pausen i La Paz i Bolivia havde den rutinerede
13-dobbelte Dakar vinder forsigtigt udtrykt, at man
ikke skulle lægge for meget i hans føring på en halv
time:
"Vores
føring er meget skrøbelig," sagde den erfarne
Peugeot-kører. "Der er stadig otte hårde dage
tilbage, vi kan vinde, vi kan få problemer, vi kan
udgår, alt er muligt".
Bagparti og føring smadret
Og ved
målet på maratonetapen, hvor deltagerne ikke må få
hjælp udefra til at servicere deres køretøjer - de
skal klare det hele selv, alene med assistance fra
andre deltagere - fastslog Toyotas Nasser Al-Attiyah,
at: "Stéphane havde et teknisk problem, det er ikke
hans skyld, for sådan er Dakar. I den forløbne uge
havde vi en masse problemer og mistede mange timer.
Jeg har aldrig oplevet et Dakar som dette."
Det, der
skete, var i al sin enkelhed, at Peterhansel på en
lige strækning med høj fart ville udgå en strandet
quad, han trak ud til siden og ramte et klippestykke
med bagenden af bilen. "Hele bagpartiet var
ødelagt," fortalte han "hjulophæng, drivaksler,
støddæmpere, alt var totalt smadret".
Og det
var franskmandens føring også. Han fik dog hurtigt
hjælp af sin team-kollega, Cyril Despres, der først
i rallyet havde oplevet noget tilsvarende. Despres
havde siden fået sin 3008 DKR Maxi identisk med
Peterhansels repareret og kunne fortsætte i løbet,
mistede 29 timer og var nu 41 timer bagude, så han
havde intet at miste ved at give det førende hold en
hjælpende hånd.
Sainz
i spidsen
Peterhansels Peugeot kom videre på lørdagens lange
etape, men havde da sat tæt ved to timer til og i
stedet for at føre med over en halv time, var man nu
nr. 3 i rallyet med 1 time og 20 minutter op til den
nye mand i spidsen, den anden team-kollega, Carlos
Sainz.
Sainz har
et forspring på 1 time og 11 minutter og ny mand på
2. pladsen er Nasser Al-Attiyah i Toyota Hilux V8.
Dermed
også indikeret, at det er meget tæt i kampen om 2.
pladsen lige nu. Blot 8 sekunder efter Peterhansel
følger en anden af de tidligere vindere,
sydafrikaneren Giniel de Villiers, som på lørdagens
etape var næsthurtigst i sin Hilux, og mindre end
fem minutter efter ham ligger den tredje Toyota med
Bernhard Ten Brinke bag rattet. Derfra er der så en
time ned til den bedste af MINI'erne, en All4, kørt
af polakken Jakub Przygonski.
Giniel de
Villiers blev 2'er på lørdagens etape og er nu
sammenlagt nr. 4.
Topstrid i MC-klassen
I
MC-klassen fortsatte dysten i toppen næsten
upåagtet, at deltagerne selv skulle forestå deres
service lørdag aften.
Joan
Barreda kørte sin Honda til sejr på etapen, men
undervejs styrtede han og beskadigede sit knæ.
"Jeg er
bange for, at jeg har brækket knæet," sagde han ved
etape målet. "det hele kører bare rundt i ledet".
Ikke desto mindre fortsatte han efter styrtet, kørte
125 kilometer med det beskadigede knæ - det er meget
smertefuldt - og tog altså sejren.
På de
efterfølgende placeringer fulgte Adrien van Beveren
på Yamaha og Kevin Benavides på Honda. I den samlede
stilling genvandt van Beveren dermed føringen,
Benavides er 2'er og Barreda nr. 3 med mindre end
fem minutter op til den førende franskmand.
Rallyets længste hastighedsprøve
Søndag
giver deltagerne sig i kast med rallyets længste
hastighedsetape på 498 kilometer. Det er ikke mindst
en udfordring, fordi regnen siler ned og har
omdannet bivuakken til en kæmpemæssig mudderpøl. |