På
torsdagens hastighedsetape - den sjette i årets
Dakar - ændrede rallyet fuldstændig karakter. Fra
den stegende hede i den peruvianske sandørken, førte
ruten mod øst, ad krævende spor og i store højder,
op i Andesbjergene, langs verdens højest beliggende
sø, Titicacasøen, og over grænsen til Bolivia.
Undervejs
oplevede deltagerne endda sne og regn, men for
motorcyklernes vedkommende blev dagen en smule
mindre krævende, simpelthen fordi sigtbarheden på
den del af ruten, som fandt sted i op til 4,7
kilometers højde, var for dårlig til at det ville
have været forsvarligt at køre der for fuld fart.
Handikap uden turbo
Sådan var
det ikke for bilerne, der også satte ud på den 313
kilometer lange specialetape, hvor især motorerne
uden turbolader var handikappet.
Derfor
var det ikke overraskende, at Peugeot'erne klarede
sig godt. Men en smule overraskende var det, at den
rally-førende Stéphane Peterhansel blot var et minut
hurtigere end Nasser Al-Attiyah, der var den bedste
af de jagtende Toyota-kørere.
Sainz
vinder
Dagens
vinder var Carlos Sainz, der med sin tid bragte
Peugeot'en 4 minutter tættere på Peterhansel - men
afstanden er stadig næsten en halv time. Det kan
godt have været årsagen til, at den 13-dobbelte
Dakar vinder tog lidt færre risici end han ellers
ville have gjort - og så slipper han for at skulle
vise vej på den ikke mindre end 425 kilometer lange
hastighedsetape, der lægges ud med efter fredagens
hårdt tiltrængte pause.
Det er
forholdsvis tidligt, at der holdes pause i Dakar,
efter blot 6 etaper. Efter pausedagen resterer 8
etaper, men forklaringen er givet vis den, at udover
at logistikken passede godt til ruten, har de første
6 dage været meget udmarvende pga. de uendelige
mængder af sandkørsel.
Intern
dyst hos Toyota Gazoo Racing
På
placeringerne bag de to førende Peugeot'er er det
interessant, at følge den tiltagende dyst mellem
Toyota teamkammeraterne Al-Attiyah og Ten Brinke.
Afstanden mellem dem er nu under 4 minutter og den
tidligere dobbelte Dakar-vinder fra Qatar, vil gøre
alt for i det mindste at komme op på en
podieplacering.
Giniel de
Villiers, også i Toyota, hænger nu godt på, ligesom
Mikko Hirvonen i MINI, for første gang i rallyet
kørte en problemløs etape. Han kom i mål som nr. 6
på torsdagens etape og var godt nok næsten 10
minutter langsommere end den vindende Peugeot. Men
sammenlagt ligger Hirvonen på 13. pladsen, næsten 5
timer efter Peterhansel.
Honda
i spidsen
I
MC-klassen er kampen hård og tæt. Det var
franskmanden Antoine Meo, der kørte sin KTM til sejr
på den afkortede etape, men det var den argentinske
Honda-kører, Kevin Benavides, der overtog føringen i
rallyet, som han har med under 2 minutter til
Yamahas Adrien Benavides.
Torsdag
var der blot 3 minutter og 37 sekunder mellem nr. 1
og nr. 10. Vanskeligst var det for Joan Barreda, som
efter sejren onsdag skulle vise vejen. Han mistede 3
minutter og 30 sekunder til Meo, men er givetvis
irriteret over, at det er team-kollegaen Benavides,
der har bedst greb i tingene. Op til ham har Barreda
næsten 10 minutter. Men ligesom i bilklassen vil
lørdagens ultra lange specialetape være et godt sted
at indhente noget mere af det forsømte. |