Starten
på dette års Dakar har været hård, meget hårdere end
normalt. Man begyndte med helt bogstaveligt, at køre
ud i sandørkenen omkring Lima i Peru, og udover den
eventyrlige oplevelse, det er at køre i de kolossale
klitter, er prøverne hårde, bl.a. fordi terrænet er
meget uforudsigeligt, selv for de allerbedste i den
disciplin.
Det har
både den 13-dobbelte Dakar vinder, Peugeots Stéphane
Peterhansel og hans Toyota sidestykke, Nasser
Al-Attiyah, som på det nærmeste er vokset op i
sandørken, måtte sande, men af de to er det
franskmanden, der har klaret udfordringerne bedst.
Peugeot er god i sand
Hans
Peugeot 3008 DKR Maxi buggy er også mere velegnet
til et sådan terræn end Al-Attiyahs Toyota Hilux med
V8 motor - selvom Toyota'en har firehjulstræk og
Peugeot'en alene træk på baghjulene.
Det
skyldes ikke mindst, at reglementet for de to
biltyper er meget forskelligt. Peugeot'ens store
hjul synker ikke så let ned i sandet, og Toyota'en
er tungere. Dertil kommer, at Peugeot'en har en
større topfart fordi motorreglementet også er
forskelligt.
Det
sidste så man tydeligt på tirsdagens 17 kilometer
lange strandprøve på kanten af Stillehavet, hvor
bilerne startede fire ad gangen. Toyota'en var
hurtigst fra startøjeblikket, men efter få sekunder
accelererede Peugeot'erne fra den. Men som deltager
vælger man jo selv, hvilken biltype man vil deltage
med...
Det
blødeste sand nogensinde
Summa
summarum: På torsdagens ørkenprøve på små 270
kilometer, som i øvrigt var forskellig for biler og
motorcykler, blev deltagerne mødt af det blødeste
sand, man nogensinde har oplevet i et Dakar rally.
Det voldte problemer for mange, og
uforudsigeligheden samt de meget kuperede terræn
satte prikken over i'et.
Kort
fortalt vandt Peterhansel sin første etape i år.
Mest overraskende var det nok, at Toyotas Bernhard
Ten Brinke var næsthurtigst, men det skyldtes mest,
at han tacklede terrænet med samme dygtighed som den
vindende Peugeot kører. Og en anden sandmester,
Giniel de Villiers, som også kører Hilux, kom ligeså
flot i mål, han var dog 12 minutter længere ude på
etapen end Peterhansel og brugte 8 minutter mere end
Ten Brinke.
Fastkørsel koster tid
Både
Carlos Sainz i Peugeot og Nasser Al-Attiyah kørte
fast, det kostede tid og de mistede 18 hhv. 24
minutter ift. Peterhansel. Stort set det samme som
skete for den bedste MINI, som ikke overraskende var
en af de gennemprøvede 4-hjulstrukne udgaver, kørt
af Orlando Terranova. Men ellers er årets Dakar ikke
præcis et løb, som MINI kan være stolt af.
Med tre
Peugeot'er og tre Toyota'er fordelt på løbets første
seks placeringer og den bedst placerede MINI på 8.
pladsen, kørt af polakken Jakub Przygonski, ser det
ikke lovende ud for X-Raid teamet. Førnævnte
Terranova er på 12. pladsen og den eneste
tiloversblevne buggy, kørt af Mikko Hirvonen, er på
15. pladsen, distanceret med næsten 5 timer.
Sebastien Loebs Dakar forsvandt i sandet
Trods
føring er tingene dog heller ikke gået problemløst
for Peugeot. Man fik godt og på mirakuløs vis
(mekanikere kan ibland udføre mirakler) Cyril
Despres hårdt medtagede 3008 DKR Maxi med i rallyet
igen, men med en straftid på 29 timer handler det
mest om, at nå målet og måske kunne være behjælpelig
ude på etaperne, hvis Peterhansel eller Sainz får
problemer.
Sebastien
Loeb behøver de dog ikke at bekymre sig om mere.
Efter at den 9-dobbelte rally verdensmester vandt
tirsdagens etape, brød hans sandslot sammen i det
bløde terræn. I et forsøg på at undgå en anden
deltager, overså Loeb et regulært hul imellem
sandtoppene. Bilen dykkede derned og sad fast i
flere timer.
Værst gik
det imidlertid ud over co-driver Daniel Elena, som
ved den hårde landing beskadigede rygraden, så
lægerne har erklæret ham "unfit" til at fortsætte
rallyet. Dermed forsvandt drømmen om en Dakar sejr
definitivt ud i den blå luft over Peru, for Peugeot
har erklæret, at de trækker sig ud af Dakar efter i
år og det er tvivlsomt om Loeb vil forsøge på anden
måde. Men hvem ved...
Barreda suveræn
I MC
klassen gjorde Hondas Joan Barreda det umulige. I
går forudså vi, at det ville være en meget vanskelig
opgave at tilbageerobre de 22 minutter, den hurtige
spanier havde sat til på de to foregående etaper.
Men
miraklernes tid er øjensynlig ikke forbi endnu. På
onsdagens 5. etape distancerede Barreda resten af
feltet med over 10 minutter og den førende Yamaha
kører, Adrien van Beveren med næsten et kvarter. Så
nu er der kun 7 minutter og 33 sekunder op til
førstepladsen, hvilket indtil videre rækker til en
samlet fjerdeplads.
Van
Beveren fører fortsat, efter at Sam Sunderland som
bekendt måtte udgå på 4. etape. Men han har Barredas
team-kollega Kevin Benavides og den østrigske
KTM-kører, Matthias Walkner lige i sit baghjul. Det
er i det hele taget interessant, at ikke færre end
de ni forreste kørere ligger inden for blot 16
minutter og 12 sekunder. Det er rigtig, rigtig tæt.
Titicacasøen venter
Torsdag
kører rallyet op i Andesbjergene over grænsen til
Bolivia. Hastighedsetapen er 313 kilometer lang og
afvikles for en stor dels vedkommende tæt ved den
berømte Titicaca sø.
Man skal
nu også til at vænne sig til de store højder: På
etapens første fjerdedel køres der i mellem 4000 og
4600 meters højde, hvilket især er en udfordring for
de biler, der ikke benytter turbolader. Så der er al
mulig udsigt til, at de to Peugeot'er i spidsen
lægger yderligere afstand til resten af feltet. Men
så er der jo rallyets konstante uforudsigelighed... |