På
tredjedagen i Dakar gik det egentlig ret godt for
Toyotas topnavn, Nasser Al-Attiyah. Han vandt etapen
med et forspring på 4 minutter. Dagen efter gik det
imidlertid ret galt, og nu er billedet velkendt:
Stéphane Peterhansel i Peugeot fører an, foran team
kollegerne Loeb og Sainz.
Se, det
var den korte udgave, men der er naturligvis meget
mere i det. Hvor er Cyril Despres, for eksempel?
Vinderen
fra Dag 2 kørte på ny stærkt, lidt for stærkt, og
selvom udfordringen det pågældende sted var
forholdsvis harmløs, ramte han på dag 4 (tirsdag) et
klippestykke, det sendte Peugeot'en i luften.
Raceren fik ødelagt det ene hjulophæng og selvom den
måtte komme på hjulene igen, hvad der så ud til at
være et tvivlsomt projekt, er vejen til en
podieplacering for lang til, at den vil kunne
realiseres.
Sejrschancerne forsvandt med luften i dækkene
Helt så
galt ser det ikke ud for Nasser Al-Attiyah. Det
eneste, der blev væsentlig ødelagt for hans
vedkommende, var sejrschancerne. Han punkterede
flere gange på dag 4, havde problemer med
lufttrykket i dækkene og mistede sammenlagt en time
til den vindende Peugeot.
Det
gjorde måske ikke så meget, hvis der blot var en
enkelt Peugeot foran ham. Men der er tre, de er alle
tre langt foran, kørerne er erfarne og hurtige, så
der skal mere end sort uheld til for Peugeot teamet,
hvis Toyota køreren skal tage sejren. Det sagt, vel
vidende, at Dakar endnu befinder sig i startfasen.
Men de
tre Peugeot'er fremme i spidsen ligger samlet i en
klump. Der er ikke mange minutter mellem dem, og
selvom noget går galt, er det tvivlsomt at det sker
for dem alle tre.
Loeb
vil vinde
For
Sebastien Loebs vedkommende handler det dog om én
ting: Han vil, for næsten enhver pris, vinde Dakar,
og dermed blive den første kører i historien, der
både har vundet Rally-VM og Dakar. Tirsdag satte han
tempoet i vejret og vandt etapen, men det er
Stéphane Peterhansel, der fører.
"Det var
egentlig ikke meningen, at vi vil vinde, for så skal
vi vise vejen på onsdagens lange etape," sagde han
ved mållinjen. "Men efter at være kommet for langt
bagud, syntes jeg, at vi skulle indhente så meget af
den tabte tid som muligt". Om den beslutning var for
kortsigtet, giver onsdagens etape det første svar
på.
MINI
kørt bag om dansen
Længere
nede i rækkerne er MINI gået helt bagom dansen. Den
eneste tilbageblevne X-Raid kører i den nye buggy,
som principielt burde have samme fordel som Peugeots
buggyer, er Mikko Hirvonen, som gentagne gange kørte
fast i sandet. Han ligger på 12. pladsen, små tre
timer efter den førende Peugeot. To placeringer
foran sig har han oven i købet den bedst placerede
af de konventionelle MINI'er, kørt af polakken Jakub
Przygonsky. Han er godt halvanden time efter.
Det ser
heller ikke for godt ud for den anden tidligere
Dakar-vinder, Giniel de Villiers i Toyota. Han har
haft problemer i ørkenen og ligger på 8. pladsen,
godt 20 minutter efter team-kollegaen fra Qatar. Da
ser det lidt bedre ud for hollænderen Bernhard Ten
Brinke, hvis Hilux er 5'er i rallyet.
MINI
mistede i øvrigt den anden af buggyerne, da Nani
Roma kørte galt på dag 3. Han fik ødelagt bilen så
meget, at det alene betød, at den er ude af rallyet.
Uheldigvis blev han også selv skadet, men selvom de
aktuelle meldinger fra det hospital, som behandler
den spanske kører, er optimistiske, er det ikke
ideelt for en eventuel fortsættelse af karrieren.
Det var rygsøjlen, det gik ud over.
Sam
Sunderland ude med rygskade
Det var
det i princippet også for den førende i
MC-kategorien, sidste års vinder, Sam Sunderland.
Han stoppede midt på tirsdagens etape, da ryggen
sagde stop, og han blev bragt til sygehuset med
helikopter.
Det
betød, at Yamahas Adrien van Beveren overraskende
kunne overtage føringen i Dakar. Mange
top-kandidater til totalsejren havde det svært i
ørkenen, især voldte navigationen hen imod
slutningen på tirsdagens etape problemer for mange.
For van
Beverens vedkommende slap han igennem uden
navigations besvær og det var nøglen til succes. Nu
må vi se, om han kan fastholde føringen - den er
under 2 minutter i forhold til den stabilt kørende
Pablo Quintanilla.
Barreda led
Hondas
Joan Barreda var en af dem, der led med
navigationen. Han mistede over to dage mere end 20
minutter. Selvom han er feltets måske hurtigste
kører, er 20 minutter en stor mundfuld at hale ind,
især fordi han har 12 kørere foran sig, der hver
især vil kunne køre en sejr hjem, hvis tingene
flasker sig for dem.
Onsdagens udfordringer
Onsdag
deles feltet op, sådan et motorcyklerne følger én
rute og bilerne en anden. Det giver i sagens natur
den førende deltager i hver kategori en særlig
udfordring mht. navigation (det var det, Sebastien
Loeb egentlig ville have undgået). Heldigvis for dem
er hastighedsetapen ikke helt så lang - men 268
kilometers vejvisning er dog alligevel en opgave af
en vis karakter.
Igen er
størstedelen af hastighedsprøven sand, og deltagerne
kommer op i små 2 kilometers højde. Efter den fører
transportetapen deltagerne videre ned langs
stillehavskysten, hvorefter de på den sidste del
dykker indad mod Bolivia. I alt skal der køres lige
under 1000 kilometer. |