Motorsport er ikke altid uforudsigeligt. Men
24-timers Le Mans har vist sig at være det.
Historien har talrige eksempler derpå. Spørg bare
Toyota - og nu også Porsche. Den førende bil er ude
- alligevel er sejren indenfor rækkevidde.
Egentlig
var opgaven meget simpel: Porsche nr. 1 skulle bare
på det nærmeste cruise sejren hjem efter alle
Toyotas problemer. Men i løbets fjerdesidste time
sagde drivlinen stop. Ikke hybriddrivlinen, men den
konventionelle, og man kan ikke køre en baneomgang
på strøm alene.
Med andre
ord: Porsche nr. 1 er ude af løbet. Tilbage er der
blot en enkelt Porsche, med startnummer 2, og den
havde ingen regnet med. Den fik skiftet
forhjulsophænget tidligt i løbet og kørte egentlig
bare med. Men i skrivende stund er den så tæt på
føringen, at det kun er et spørgsmål om tid før
Porsche er tilbage i spidsen med en ny bil.
Føringen
har siden Porsche nr. 1 forsvandt været i den
hurtigste LMP2 bils hænder. Det er en Oreca, med
startnummer 38, og den var fulgt af den bl.a. dansk
kørte Rebellion Oreca med David Heinemeier Hansson.
Så længe det varede var en dansker altså på 2.
pladsen generelt i årets Le Mans race.
Man kan
nu sige, at Porsche skal blot få nr. 2 bilen i mål.
Men hvem tør forudsige at det sker - det er
24-timers løbets enestående uforudsigelighed.
Om David
& Co. kommer på podiet ved vi først klokken 15:00. I
skrivende stund var der en uregelmæssighed på nr. 13
Oreca'en, motorhjelmen af, intet fundet, afsted
igen. Men det er et faresignal.
Jan
Magnussen fører fortsat
I LM GTE
Pro er Jan Magnussen & Co. fortsat i føring. De har
kørt et næsten problemfrit løb og skal "bare køre
den hjem". Men de skal gøre det i et gevaldigt
tempo. Konkurrenterne truer, og de er tæt på. Men
uanset udfaldet kan vi fastslå, at havde nogen noget
i ærmet, har de alle fundet det frem, og så var
spørgsmålet om Balance of Performance på ny
ligestillet. Det har fungeret i år.
På de
følgende pladser finder vi en Ford, en Porsche og en
Aston Martin og en Ferrari, deres placeringer
skifter afhængig af pitstop. Her er
forudsigeligheden virkelig også total.
Christina
Nielsen er fortsat med og ligger stabilt i LM GTE Am
klassen. Christina er hurtig, men det kan team
kollegerne ikke altid helt leve op til. I skrivende
stund er de faldet på på omkring 10. pladsen. |