Toyota
startede 24-timers Le Mans med tre biler. Porsche
startede med to, som hurtigt blev til en. Og så
forsvandt den stærkeste af de to tilbageblevne
Toyota racere ude af racet. Dermed var årets Le Mans
blevet en tvekamp, en duel om man vil mellem verdens
største producent af personbiler og en af de
prægtigste producenter af seriefremstillede
sportsvogne.
Det var
koblingsproblemer, der satte Toyota nr. 7, i den
afsluttende fase kørt af Kamui Kobayashi, ud af
spillet. Han forsøgte, at halte bilen tilbage til
pitten, men måtte til sidst give op.
Tilbage i
den reorganiserede føreduo var derefter kun Porsche
nr. 1 og Toyota nr. 9. Sidstnævnte var 1 omgang
efter Porschen - og i samme sekund som de ord blev
skrevet, skred Toyota nr. 9 af banen i Dunlop
chicanen og havde derefter en hel baneomgang med
punkteret venstre bagdæk foran sig.
Så langt
nåede den aldrig. På vej ud af Arnage kurven brød
bagenden af bilen i brænd. Siden stoppede
bilen flere gange og lige inden pit indkørslen,
holdt bilen stille, og Nicolas Lapierre steg ud.
Indenfor
et kvarters tid mistede Toyota dermed endnu engang
realistisk betragtet
muligheden for at vinde. Dramatisk, opslidende, men
også en understregning af, hvor stort det er at
vinde verdens mest berømte motorløb. Det er den
slags begivenheder, som gør Le Mans til Le Mans.
Sidste år var det absurd at miste sejren 3 minutter
inden løbet var slut. I år ligger det absurde i at
alle tre biler var ude af løbet, inden halvdelen af
de 24 timer var tilbagelagt. Det skal dog tilføjes,
at Toyota nr. 9 fortsat er på banen, men den er så
langt nede i feltet, at den ikke har en realistisk
chance for en sejr.
Porsche i spidsen
- men
David & Co. er lige i baghjulet
Tilbage i
spidsen er en enlig Porsche 919 Hybrid med
startnummer 1, kørt af Neel Jani, André Lotterer og
Nicholas Tandy. De har én opgave: At køre stille og
forsigtig til målstregen nås.
Men ikke
for forsigtigt og især ikke for stille. For blot
fire omgange efter den førende Porsche ligger løbets
nye nr. 2 som er den hurtigste af LMP2 bilerne,
nemlig for nærværende Vaillante Rebellion raceren
med startnummer 31 på siden.
Og lige
efter den bil, ligger teamkammeraterne i nr. 13, som
inkluderer danske David Heinemeier Hansson. Så hvis
tingene flasker sig, kommer der på ny en dansker på
podiet i Le Mans. Men ting har det med ikke at
flaske sig i Le Mans. Det er også det, der gør Le
Mans til Le Mans. |