- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres  TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Ny bil i føringen af 24-timers Le Mans: Porsche nr. 1.


2017 24-timers Le Mans:

Det var så det Le Mans: Bye, bye Toyota


Af Søren Clauding - søndag 01:20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota startede 24-timers Le Mans med tre biler. Porsche startede med to, som hurtigt blev til en. Og så forsvandt den stærkeste af de to tilbageblevne Toyota racere ude af racet. Dermed var årets Le Mans blevet en tvekamp, en duel om man vil mellem verdens største producent af personbiler og en af de prægtigste producenter af seriefremstillede sportsvogne.

 

Det var koblingsproblemer, der satte Toyota nr. 7, i den afsluttende fase kørt af Kamui Kobayashi, ud af spillet. Han forsøgte, at halte bilen tilbage til pitten, men måtte til sidst give op.

 

Tilbage i den reorganiserede føreduo var derefter kun Porsche nr. 1 og Toyota nr. 9. Sidstnævnte var 1 omgang efter Porschen - og i samme sekund som de ord blev skrevet, skred Toyota nr. 9 af banen i Dunlop chicanen og havde derefter en hel baneomgang med punkteret venstre bagdæk foran sig.

 

Så langt nåede den aldrig. På vej ud af Arnage kurven brød bagenden af bilen i brænd. Siden  stoppede bilen flere gange og lige inden pit indkørslen, holdt bilen stille, og Nicolas Lapierre steg ud.

 

Indenfor et kvarters tid mistede Toyota dermed endnu engang realistisk betragtet muligheden for at vinde. Dramatisk, opslidende, men også en understregning af, hvor stort det er at vinde verdens mest berømte motorløb. Det er den slags begivenheder, som gør Le Mans til Le Mans. Sidste år var det absurd at miste sejren 3 minutter inden løbet var slut. I år ligger det absurde i at alle tre biler var ude af løbet, inden halvdelen af de 24 timer var tilbagelagt. Det skal dog tilføjes, at Toyota nr. 9 fortsat er på banen, men den er så langt nede i feltet, at den ikke har en realistisk chance for en sejr.

 

Porsche i spidsen

- men David & Co. er lige i baghjulet

Tilbage i spidsen er en enlig Porsche 919 Hybrid med startnummer 1, kørt af Neel Jani, André Lotterer og Nicholas Tandy. De har én opgave: At køre stille og forsigtig til målstregen nås.

 

Men ikke for forsigtigt og især ikke for stille. For blot fire omgange efter den førende Porsche ligger løbets nye nr. 2 som er den hurtigste af LMP2 bilerne, nemlig for nærværende Vaillante Rebellion raceren med startnummer 31 på siden.

 

Og lige efter den bil, ligger teamkammeraterne i nr. 13, som inkluderer danske David Heinemeier Hansson. Så hvis tingene flasker sig, kommer der på ny en dansker på podiet i Le Mans. Men ting har det med ikke at flaske sig i Le Mans. Det er også det, der gør Le Mans til Le Mans.

Toyota nr. 9 var den, der holdt længst i år, men blot et kvarters tid længere end Toyota nr. 8. Men denne gang var det direkte kørerens fejl. Uden afkørsel, havde bilen formentlig kørt endnu.

 

Toyota nr. 7 udgik, da koblingen sagde stop.

 

Vaillante Rebellion Oreca-Gibson raceren med nr. 31 er nu på 2. pladsen i 24-timers Le Mans.

 

Lige i hælene følger team-kollegerne i nr. 13 bilen, som bl.a. inkluderer David Heinemeier Hansson.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt