Det
skulle være så godt, og det var det også, men så
begyndte det at gå skidt for de danske deltagere i
LM GTE Pro klassen.
Nicki
Thiim fik først i løbet kørt sin Aston Martin
Vantage op på en fornem førsteplads, som Marco
Sørensen siden gjorde sit bedste for at fastholde.
Men en
punktering med 300 km/t indebar, at selvom det
heldigvis endte uden skader på bilen, var Aston
raceren sendt det meste af en omgang bagud og så
begyndte der en sej kamp for at rykke opad i
rækkerne, hvor det virkelig kun er marginaler, der
skiller kørerne.
Michael
Christensen var også uheldig. Hans Porsche 911 RSR,
med Dirk Werner bag rattet, blev ramt af en
Corvette, punkterede på alle fire hjul og så var han
også sat bagud.
Også Jan
Magnussen punkterede med sin Chevrolet Corvette
C7.R, og derfor er der lige pludselig ingen danskere
helt fremme i klassen for de professionelle
GT-kørere.
Den føres
i skrivende stund af selvsamme Aston Martin racer,
som startede fra pole position og som Nicki Thiim
kørte fra. Den køres i øjeblikket af Daniel Serra og
følges af Ford GT nr. 67 med Harry Tincknell bag
rattet.
Michael Christensen er bedste dansker
Bedste
bil med danskere på holdet er trods problemerne
Michael Christensens Porsche 911 RSR og det er
danskeren, der kører den her i midnatstimerne, hvor
man indtil videre kan glæde sig over en god 3.
plads.
Næstbedste "danskerbil" er netop Aston Martin
raceren med nr. 95, altså den, som Nicki Thiim kører
sammen med bl.a. Marco Sørensen. Det er sidstnævnte,
der kører bilen nu, hvor man så småt er ved at nyde
fordelen ved de helt nye Dunlop dæk. Den lille
finesse er det spændende at se udviklingen af
henover natten. De to har sammen med team kollegaen
Richie Stanaway formået at bringe VM-bilen op på 4.
pladsen i klassen.
Jan
Magnussen har stadig et efterslæb og ligger lige nu
på 7 pladsen, men er på omgangshøjde med den førende
bil. Ingen skal påstå, at det ikke er tæt i LM GTE
Pro.
Christina er avanceret
I LM GTE
Am har Ferrari 488 GTE raceren med bl.a. Christina
Nielsens i bilen og ikke mindst ved hendes hjælp
kørt sig op på 7./8. pladsen - det skifter lidt med
pitstop sekvenserne, men det er ret godt kørt, når
man husker på at startede allerbagest. |