For langt
de fleste deltagere var det en kanon start på dette
års 24-timers Le Mans. Toyota no. 7 fastholdt sin
føring fra pole-position, Porsche no. 1 rykkede er
placering frem. Det samme skete for Vailliante
Rebellion raceren i LMP2, og i LM GTE Pro avancerede
Aston Martin raceren med Nicki Thiim i cockpittet
hurtigt til førerpositionen. Imidlertid er Sebastien
Buemi i Toyota nr. 8 også begyndt at blande sig i
topstriden og der er kun få sekunder mellem de tre
første biler.
Jan
Magnussens Corvette avancerede ligeledes hurtigt til
5. pladsen og Antonio Garcia, som kører bilen i
startfasen, trak Kevin Estre og dermed Michael
Christensens Porsche med sig. Og allerbagest i
feltet avancerede Christinas træningsuhelds
beskadigede Ferrari hurtigt adskillige
placeringer.
Men vi
har ikke hørt det sidste i den sag, fortæller Aston
Martin teamets erfarne leder, David Richards
(tidligere Formel 1 og WRC teamejer).
"Jeg
tror, at vi først hen omkring 6-7 tiden får en idé
om hvordan styrkeforholdet virkelig er. Alle har
ikke gjort mere under kvalifikationen end nødvendigt
for at kvalificere sig, og alle har et eller andet i
ærmet, som de finder frem." Men der er naturligvis
grænser for, hvor længe de kan vente.
Kan de
vise mere?
Det åbne
spørgsmål er selvfølgelig, om Toyota og Porsche, når
det kommer til stykket, kan vise mere end det, de
har gjort indtil nu.
Bemærkelsesværdigt er det, at Porsche har en markant
højere topfart end Toyota, og det var ikke vist
under kvalifikationen. Toyota Hybrid raceren kører
omkring 316 km/t på banens hurtigste sted mens
Porschen når 325 km/t.
I løbets
første fase har de to førende LMP1 biler dog
cirkuleret på næsten samme omgangstid.
I LMP2
klassen har Nelson Piquet dokumenteret hvilken
erfaren kører, han er. Han startede Vaillante
Rebellion raceren med nr. 13 og rykkede hurtigt op
på 4. pladsen, som han stabilt har holdt fast i også
efter det første planlagte pitstop, som fandt sted
efter cirka 35 minutters kørsel (det er helt normalt
i LMP2 klassen i år med så korte stints).
Fænomenalt er det, at Nicki Thiim har taget føringen
i LM GTE Pro. Han og Marco Sørensen er ikke
verdensmestre for ingenting.
Vaillante
Rebellion raceren lige inden starten.
Nelson
Piquet jr. har kørt Rebellion nr. 13 i løbets første
fase.
Det er
varmt i Le Mans i år, og selvom bilerne har
aircondition af sikkerhedsmæssige årsager, gør man
alt for at holde temperaturen nede. |