Onsdagens 9. etape af Dakar blev aflyst på grund af
voldsomme mudderskred, der lagde op til 10 meter
høje mudderdæmninger henover den strækning,
deltagerne skulle køre frem mod bivuakken i Salta,
dagen forinden – det betød nemlig, at et stort antal
deltagere strandede eller blev voldsomt forsinkede.
Desuden var der udsigt til mere dårligt vejr, som
kunne have fået katastrofale konsekvenser. Nu kunne
rallyet torsdag fortsætte som planlagt.
Men, som det altid har været tilfældet i Dakar, er
det så småt begyndt at tynde ud i rækkerne. I
bil-kategorien fortsætter duellen mellem de to
Peugeot team-kolleger, Stephane Peterhansel og
Sebastien Loeb dog uafbrudt og på torsdagens etape,
den 10. i år, faldt resultatet ud til Peterhansels
fordel.
Loeb var hurtigst – eller var han?
Der skulle køres 449 kilometer hastighedsetape, delt
op i to dele, og inklusive transportetape ialt 751
kilometer. Peterhansel var lynhurtig i den første
fase, mens Loeb var lynhurtig i anden. Men iblandt
snyder tider, for selvom det umiddelbart så ud som
om, at Loeb havde vundet en sikker sejr, inkluderede
Peterhansels tid 14 minutter og 13 sekunders
assistance af en motorcykelkører, som var kommet til
skade.
En grotesk situation, motorcyklen kørte imod
Peterhansels bil og opdagede ham først i sidste
øjeblik, selvom begge bremsede kraftigt, havnede
MC-køreren inklusive motorcykel under Peugeot’en.
Han slap dog med et brækket ben, men det tog i
sagens natur lidt tid at få ham ud og sikre den
fornødne fortsatte hjælp.
Peterhansel i føring
Derfor valgte arrangørerne, som de kan gøre iht.
reglementet, at godtgøre Peterhansel den forbrugte
tid (via GPS-registreringer kan man se, i hvor lang
tid hans bil holdt stille) og så var det pludselig
den 12-dobbelte Dakar vinder, der havde fat i den
lange ende og ikke bare vandt etapen men også
overtog føringen i rallyet – hans forspring er små 6
minutter inden løbets afsluttende fase.
Cyril Despres kørte også hurtigt, men ikke så
hurtigt som de to rutinerede bilkørere, han ligger
nu på en sikker 3. plads, men har 25 minutter op til
den førende Peugeot. Nani Roma i Toyota Hilux tabte
yderligere terræn, bl.a. fordi han fejlnavigerede og
er nu over en time efter 1’eren på en samlet 4.
plads. Alt imens Mikko Hirvonen er helt ude af
topstriden, da han mistede over 3 timer på grund af
mekaniske problemer med MINI’en
Slutspurt
Fredagens etape er rallyets næstsidste og kunne være
en strækning, som ville favorisere Sebastien Loeb,
ikke mindst fordi Stephane Peterhansel nu har
opgaven at starte først og lave det det hårde
navigationsarbejde. Lørdagens hastighedsetape er på
blot 68 kilometer. Det hele kan meget vel ende i en
gevaldig slutspurt, hvis Loeb haler ind på ”Peter” i
løbet af fredagen.
Sunderlands forspring forøget
I MC-kategorien er det mere stabilt og Sam
Sunderland (KTM) fik endnu mere ro til at køre sin
første Dakar-sejr hjem, efter at chileneren Pablo
Quintanilla havde en hel katastrofal dag. Først
mistede Quintanilla mere end en time på fejl
navigering og på den anden del af hastighedsetapen
havde han et voldsomt styrt, som påvirkede hans
orienteringsevne. Han er dermed ude af rallyet for i
år.
Etapesejren gik til Honda-køreren Joan Barreda Bort,
som nu er avanceret til 5. pladsen, men sejren fik
han først efter at den franske kører, Michael Metge
fik en times straftid, fordi han manglede en
kontrolpost. Sunderland sluttede dagen som nr. 12,
men fandt sig alligevel i spidsen nu med et forøget
forspring (fordi Quintanilla udgik) på en halv time.
Walkner parat
Østrigeren Matthias Walkner har stille og roligt
fået arbejdet sig op til nu at være nr. 2. Dermed er
han parat til at overtage førstepladsen, hvis
Sunderland får problemer.
Helt overordnet er omstændighederne, hvorunder
rallyet finder sted, igen totalt ændret. Fra at have
kørt i 3-5 kilometers højde, i kulde og i regn, er
man nu tilbage tættere ved havoverfladen og
temperaturerne er steget fra omkring frysepunktet
til tæt ved 40 graders varme. De ustandseligt
skiftende forhold har gjort årets Dakar til et af de
mest strabadserende i umindelig tider. |