- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Toyota TS050 HYBRID med Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima og Anthoni Davidson fører 24-timers Le Mans.


2016 24-timers Le Mans - Slutspurten sat ind


Af Søren Clauding - Søndag 13:35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slut spurten i 24-timers le mans er sat ind. Og der er virkelig tale om en slutspurt. Det er fortsat Toyota der fører, men det er bilen med nummer 5 på siden, der er cirka et halvt minut foran Porsche nr. 2 på 2. pladsen.

 

Toyota nr. 6 blev tidligt på morgenen påkørt af en langsommere bil, det skadede dens karrosseri og det valgte man for en sikkerheds skyld at reparere. Derfor ligger den nu på 3. pladsen, 3 omgange efter de to biler i spidsen.

 

Bedste Audi er nr. 8 på 4. pladsen. Småproblemer undervejs har drillet Audi'erne. Til trods for to gange 30 timers test forud for løbet er tingene dukket op i tide og utide. Prisen er en 4. plads på nuværende tidspunkt, 10 omgange efter de førende biler.

 

Men spændingen i spidsen er så stor, at der nu for alvor er gået strategi i afviklingen af resten af løbet. Toyotas TS050 HYBRID har kørt så økonomisk, at den har kunne klare 14 omgange på hvert stint, altså 14 omgange mellem hvert pitstop hvor der tankes. Porsche og Audi kunne kun køre 13 omgange.

 

Men faktisk har Porsche netop afprøvet om 14 omgange var en option. Og det lykkedes dem at køre et stint på 14 omgange - men det er lidt halvsent i løbet at finde ud af. Vi vil gætte på, at det først er i den sidste halve time det bliver klart, om Toyota skal have deres første Le Mans triumf, eller om Porsche skal have endnu en på kontoen.

 

Unbalance of Performance

I LMP2 fører Alpine-Nissan nr. 36 og i GTE Pro fortsætter dysten mellem Ferrari nr. 32 og Ford GT nr. 68. De dansk kørte biler ligger under for udligningsreglen, som vi nu kan omdøbe til "unbalance of performance" og Young Driver Aston Martin raceren, nr. 95, har måtte afgive 4. pladsen til den langsomste af Ford GT'erne.

 

Lige efter den dansk kørte Aston Martin Vantage kommer Jan Magnussens Corvette nr. 63. Søsterbilen havde en voldsom afkørsel i morges og det er nu om til Jan & Co. at sikre Corvette det bedst mulige resultat. De kører det bedste, de har lært, bilen er fejlfri men reglementsmæssigt neddroslet, så den ikke kan følge med. Det MÅ for nogle efterfølgende konsekvenser.

 

Michael Christensen og hans Porsche 911 RSR team er simpelthen ikke hurtigt nok og bilen ligger næstsidst i LM GTE Pro klassen.

 

I GT Am klassen er David Heinemeier Hansson fortsat nr. 2 i sin Porsche 911 RSR, mens nr. 50 Ferrarien med Christina Nielsen, Johnny Lausen og Mikkel Mac ved stabil kørsel har arbejdet sig op på 6. pladsen.


David Heinemeier Hansson bliver formentlig eneste dansker på podiet i år.

Porsche nr. 2 er lige i hælene på den førende Toyota. Her drejer den ind i Indianapolis foran en Audi og den dansk kørte Young driver Aston Martin racer.

 

Audi nr. 8 er fortsat den bedst placerede af Audi racerne.

 

Young Driver Aston Martin raceren har leveret et solidt løb, men kan ikke hamle op med de favoriserede Ford GT og Ferrari racere.

 

Jan Magnussen på kvindejagt. Corvette nr. 63 har kørt upåklageligt, men er faldet for udlignings-reglen, som ikke udlignede tilstrækkeligt... Formula Ferrarien med bl.a. Christina Nielsen i cockpittet har også kørt problemfrit siden det tabte hjul først i løbet.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt