Slut
spurten i 24-timers le mans er sat ind. Og der er
virkelig tale om en slutspurt. Det er fortsat Toyota
der fører, men det er bilen med nummer 5 på siden,
der er cirka et halvt minut foran Porsche nr. 2 på
2. pladsen.
Toyota
nr. 6 blev tidligt på morgenen påkørt af en
langsommere bil, det skadede dens karrosseri og det
valgte man for en sikkerheds skyld at reparere.
Derfor ligger den nu på 3. pladsen, 3 omgange efter
de to biler i spidsen.
Bedste
Audi er nr. 8 på 4. pladsen. Småproblemer undervejs
har drillet Audi'erne. Til trods for to gange 30
timers test forud for løbet er tingene dukket op i
tide og utide. Prisen er en 4. plads på nuværende
tidspunkt, 10 omgange efter de førende biler.
Men
spændingen i spidsen er så stor, at der nu for alvor
er gået strategi i afviklingen af resten af løbet.
Toyotas TS050 HYBRID har kørt så økonomisk, at den
har kunne klare 14 omgange på hvert stint, altså 14
omgange mellem hvert pitstop hvor der tankes.
Porsche og Audi kunne kun køre 13 omgange.
Men
faktisk har Porsche netop afprøvet om 14 omgange var
en option. Og det lykkedes dem at køre et stint på
14 omgange - men det er lidt halvsent i løbet at
finde ud af. Vi vil gætte på, at det først er i den
sidste halve time det bliver klart, om Toyota skal
have deres første Le Mans triumf, eller om Porsche
skal have endnu en på kontoen.
Unbalance of Performance
I LMP2
fører Alpine-Nissan nr. 36 og i GTE Pro fortsætter
dysten mellem Ferrari nr. 32 og Ford GT nr. 68. De
dansk kørte biler ligger under for udligningsreglen,
som vi nu kan omdøbe til "unbalance of performance"
og Young Driver Aston Martin raceren, nr. 95, har
måtte afgive 4. pladsen til den langsomste af Ford
GT'erne.
Lige
efter den dansk kørte Aston Martin Vantage kommer
Jan Magnussens Corvette nr. 63. Søsterbilen havde en
voldsom afkørsel i morges og det er nu om til Jan &
Co. at sikre Corvette det bedst mulige resultat. De
kører det bedste, de har lært, bilen er fejlfri men
reglementsmæssigt neddroslet, så den ikke kan følge
med. Det MÅ for nogle efterfølgende konsekvenser.
Michael
Christensen og hans Porsche 911 RSR team er
simpelthen ikke hurtigt nok og bilen ligger
næstsidst i LM GTE Pro klassen.
I GT Am
klassen er David Heinemeier Hansson fortsat nr. 2 i
sin Porsche 911 RSR, mens nr. 50 Ferrarien med
Christina Nielsen, Johnny Lausen og Mikkel Mac ved
stabil kørsel har arbejdet sig op på 6. pladsen.
David
Heinemeier Hansson bliver formentlig eneste dansker
på podiet i år. |