Hvis det
lykkes Toyota at vinde dette års 24-timers Le Mans -
i givet fald deres første Le Mans sejr nogensinde -
kan ingen påstå, at de er kommet sovende til
resultatet. Efter 3/4 distance er det få sekunder,
der skiller de tre førende biler, og i skrivende
stund er der Toyota TS050 hybrid racere på første og
tredje pladsen. Imellem dem ligger Porsche nr. 2,
som iblandt også er i føring.
Iblandt
er stillingen også Toyota på 1. og 2. pladsen med
Porsche med 3. pladsen - helt afhængig af pitstop
frekvensen. At det går så godt for Toyota
skyldes flere ting: For det første har Toyota nr. 6
, som er den af bilerne, der har været mest i
spidsen, kørt stabilt og konstant. Omvendt har
Toyota nr. 5, som havde lidt problemer
indledningsvis, indhentet det forsømte og er derfor
nu på 1. pladsen.
Men det
skyldes også, at Porsche og Audi har haft deres
udfordringer. Porsche nr. 2 var den bedst placerede
af de to ved midnatstid, men fik problemer med
hybridsystemet og tabte lidt terræn, alt imens
Porsche nr. 1 er udenfor enhver sejrschance, 12
omgange efter, hvor den har en dyst om 5. pladsen
med Audi nr. 7.
Så kort
fortalt: Lige nu en dyst mellem to Toyotaer og en
Porsche, mens Audi må sætte deres lid til at noget
går galt for dem oppe foran.
I LMP2 er
det debuterende Alpine-Nissan team med startnr. 36
på førstepladsen - der er iøvrigt Nissan motorer i
de ni forreste biler.
I GTE Pro
har Ford og Ferrari den forventede dyst om føringen,
med to Ford GT biler og en Ferrari. Havde det ikke
været for den danske Young Driver Astin Martin med
Nicki Thiim og Marco Sørensen, havder der også været
en Ford på 4. pladsen.
Jan
Magnussens Corvette er stille og roligt avanceret og
ligger nu 7'er, bl.a. hjulpet af at deres
team-kolleger er udgået. Og Michael Christensens
Porsche ligger lige efter på 8. pladsen.
David
Heinemeier Hansson og hans hold har et godt tag i 2.
pladsen i GTE Am klassen, alt imens Formula Racing
Ferrarien er 9'er.
Jan
Magnussens Corvette er den eneste tiloversblevne af
de to fabriksbiler i Le Mans. |