- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



2016 24-timers Le Mans

Tætteste race i mands minde


Af Søren Clauding - Søndag 09:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis det lykkes Toyota at vinde dette års 24-timers Le Mans - i givet fald deres første Le Mans sejr nogensinde - kan ingen påstå, at de er kommet sovende til resultatet. Efter 3/4 distance er det få sekunder, der skiller de tre førende biler, og i skrivende stund er der Toyota TS050 hybrid racere på første og tredje pladsen. Imellem dem ligger Porsche nr. 2, som iblandt også er i føring.

 

Iblandt er stillingen også Toyota på 1. og 2. pladsen med Porsche med 3. pladsen - helt afhængig af pitstop frekvensen. At det går så godt for Toyota skyldes flere ting: For det første har Toyota nr. 6 , som er den af bilerne, der har været mest i spidsen, kørt stabilt og konstant. Omvendt har Toyota nr. 5, som havde lidt problemer indledningsvis, indhentet det forsømte og er derfor nu på 1. pladsen.

 

Men det skyldes også, at Porsche og Audi har haft deres udfordringer. Porsche nr. 2 var den bedst placerede af de to ved midnatstid, men fik problemer med hybridsystemet og tabte lidt terræn, alt imens Porsche nr. 1 er udenfor enhver sejrschance, 12 omgange efter, hvor den har en dyst om 5. pladsen med Audi nr. 7.

 

Så kort fortalt: Lige nu en dyst mellem to Toyotaer og en Porsche, mens Audi må sætte deres lid til at noget går galt for dem oppe foran.

 

I LMP2 er det debuterende Alpine-Nissan team med startnr. 36 på førstepladsen - der er iøvrigt Nissan motorer i de ni forreste biler.

 

I GTE Pro har Ford og Ferrari den forventede dyst om føringen, med to Ford GT biler og en Ferrari. Havde det ikke været for den danske Young Driver Astin Martin med Nicki Thiim og Marco Sørensen, havder der også været en Ford på 4. pladsen.

 

Jan Magnussens Corvette er stille og roligt avanceret og ligger nu 7'er, bl.a. hjulpet af at deres team-kolleger er udgået. Og Michael Christensens Porsche ligger lige efter på 8. pladsen.

 

David Heinemeier Hansson og hans hold har et godt tag i 2. pladsen i GTE Am klassen, alt imens Formula Racing Ferrarien er 9'er.


Jan Magnussens Corvette er den eneste tiloversblevne af de to fabriksbiler i Le Mans.

Porsche nr. 2 forsvarer nu den tyske sportsvognsfabriks ære i Le Mans mod de japanske udfordrere.

 

Den bedst placerede Audi må afvente begivenhederne foran, for de to Toyota racere og den enlige Porsche kører hurtigere end Audien.

 

Young Driver Aston Martin'en er den bedste "danskerbil" i GTE Pro klassen.

 

David Heinemeier Hansson er 2'er i GT Am klassen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt