Det kan
næsten ikke blive bedre: Fire top-stridende
fabriksprototyper i spidsen af Le Mans - inden for
blot en enkelt omgang. Sådan ser det ud ved
indgangen til 24-timers løbets niende time. Toyota
mod Porsche og Audi skal man ikke underkende. Og
David Heinemeier Hansson forsvarer Dannebrog.
Havde det
ikke været for problemet først i løbet havde Audi
haft to biler med i topstriden. Nu må de nøjes med
én. Men den omstændighed, at de fire førende biler
ligger indenfor en omgang fortæller historien helt
klart: Der er en historisk lighed - og derfor kan
begrebet "pålidelighed" meget let gå hen og blive
afgørende.
Toyota
har haft fat i den lange ende det meste af tiden med
TS050 HYBRID raceren med nr. 6 på siden og kørerne
Stéphane Sarrazin, Michael Conway og Kamui Kobayashi
på skift i cockpittet. Derpå følger Porsches 919
Hybrid nr. 2 med Romain Dumas, Neel Jani og Marc
Lieb i førersædet.
3'er var
indtil for et i skrivende stund øjeblik siden den
anden af de to Porsche racere - men den er
kørt i pit, har tabt terræn og er faldet ned på 5.
pladsen, så dens 3. plads overtages afToyota nr. 5,
alt imens Audis R18 slutter den kæmpende top med nr.
8 bilen, kørt af Luca di Grassi, Loïc Duval og
Oliver Jarvis.
Ford
mod Ferrari
I GTE Pro
klassen har det stille og roligt vist sig, at
løbsledelsens tilpasning af bilernes ydeevne, så de
skulle være blevet mere lige, ikke har været nok.
Løbet er
nu blevet den kamp mellem Ford og Ferrari, som man
så brændende ønskede sig ud fra et historisk
perspektiv.
Med fire
Ford GT og to Ferrari 488 GTE er der lidt at tage
af. Ford GT nr. 68 med Hand, Müller og Bordais
fører, på skift ligger Ford GT nr. 69 med Briscoe,
Westbrook og Dixon samt Ferrari nr. 82 med
Fisichella/Vilander og Malucelli på 2. pladsen mens
Ford nr. 66, der ellers var en stabil 3'er, netop er
kørt i pit. Den sidste Ford GT, kørt af bl.a. Andy
Priauxl havde problemer tidligere i løbet og er
næsten bagest.
Danskere på 4. og 5. pladsen
Positivt
er det, Young Driver Aston Martin Vantagen med Nicki
Thiim, Marco Sørensen og Darren Turner er den bedste
af resten. De ligger nu 4'er og har i skrivende
stund den næstbedste af danskerne, Michael
Christensen i baghjulet, iblandt afløst af Ferrari
nr. 71.
Jan
Magnussens Corvette har svært ved at holde tempoet
og ligger i øjeblikket på 10. pladsen i klassen -
dvs. som nr. næstsidst.
Heinemeier er 2'er
Derfor er
det fortsat David Heinemeier Hansson, der holder den
danske fane højt, når det gælder muligheden for en
podieplacering. Den amerikansk bosiddende dansker
vandt i 2014 og drømmer naturligvis om endnu en sejr
i den Proton Porsche 911 RSR, han i år kører.
Han og
teamkollegerne kører stabilt og fejlfrit, men må
indtil videre nøjes med 2. pladsen i GT Am klassen -
som dog ind imellem forvandles til en 1. plads, når
pitstop frekvensen sender den ellers førende Ferrari
nr. 62 i pit.
Formula
Racings Ferrari 458 kører som et klokkeværk, og
havde det ikke været på grund af det tabte hjul
først i løbet, havde det set bedre ud. Det er dog et
faktum, at det er Mikkel Mac, der trække læsset. den
unge dansker er omkring 3-4 sekunder hurtigere pr.
omgang end hans team-kolleger, Christina Nielsen og
Johnny Laursen.
David
Heinemeier Hanssons Porsche kører stabilt og
fejlfrit. Det er recepten bag en podieplacering og
de er indtil videre på 2. pladsen i GT Am klassen.
Den
danske Formula Racing Ferrari har kørt sig op på 10.
pladsen i klassen. Holder de tre danskere bilen
kørende i samme tempo skal den placering nok blive
bedre. |