Regnen er
stoppet - hvilket ikke er en garanti for at
vejrguderne er stoppet med at drille deltagerne i
24-timers Le Mans og de anslåede 250.000 tilskuere
på tilskuertribunerne. Men fordi der nu er
stabilitet, begynder der også at tegne sig det
første billede af dette års race.
I spidsen
dyster Porsche, Toyota og Audi i nævnte rækkefølge.
Det er Porsche nr. 1, der fører, med Brendon Hartley
i cockpittet siden løbet startede. Toyota'en på 2.
pladsen køres af Michael Conway, og han er blot
ganske få sekunder efter Porschen.
Cirka
ligeså langt efter Toyota'en finder vi den bedst
placerede Audi, med start nr. 8, kørt af Loic Duval.
Derefter et tilsvarende spring - nu er vi oppe på
omkring 35 sekunder ialt - til den anden Toyota, med
startr. 5, kørt af Sebastien Buemi, fulgt af Porsche
nr. 2 med Roman Dumas, yderligere en halv snes
sekunder efter.
Den anden
af Audi'erne finder vi helt nede på ottendepladsen i
LMP1, seks omgange efter de førnævnte biler. Fordi,
efter sigende, at der var problemer med turboladeren
og den derfor skulle skiftes.
Idéen med
kun at have to biler til start fornemmes meget
kontant, når den ene får problemer...
I LMP2
fører startnummer 47, omend den klasse i år er
mindre interessant set med danske øjne - selvom den
faktisk er feltets største.
GT-klasserne
I LMGTE
Pro klassen ser det ud til at Balance of Performance
er er begyndt at vise svaghedstegn: Ferrari nr. 82
dyster indædt med Ford nr. 69, alt imens den bedste
af resten er Porsche nr. 91. Porsche er så småt ved
at slippe taget i topstriden.
Til
gengæld er Young Driver Aston Martin'en med bl.a.
Marco Sørensen og Nicki Thiim ved at arbejde sig op.
Den ligger i øjeblikket på 6. pladsen, men om det
kan blive til mere vil først tiden vise. For Michael
Christensen ser det hele lidt sort ud - hans Porsche
er nr. 10 i klassen og efter at Jan Magnussen for
kort tid siden overtog Corvette nr. 63, er
sandsynligheden for at han snart ånder sin
landsmands teamkollega, Richard Lietz varmt i nakken
temmelig stor.
Største
danske forhåbninger er der i øjeblikket til David
Heinemeier Hansson, der har overtaget rattet i
Porsche 911 RSR raceren i GTE Am klassen. Han ligger
2'er, ikke uoverskueligt langt fra førstepladsen.
Formula
Racing måtte nok sande, at læreprocessen i Le Mans
kan være svær. I forbindelse med et hjulskifte blev
det nye hjul ikke skruet godt nok fast, Efter en
halv omgang med Mikkel Mac bag rattet faldt hjulet
af, hvorpå han haltede tilbage til pitten. Dele af
hjulophænget skulle dog udskiftes og dermed var den
danske Ferrari 458 degraderet til sidstepladsen. I
skrivende stund er den generelt nr. 57 sammen med
flere andre deltagere, der har haft problemer. |