- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


David Heinemeier Hanssons team-kollega kørte Porschen fremragende i regnvejret og holdet ligger 2'er i GTE Am klassen.


2016 24-timers Le Mans - Løbet tager form


af Søren Clauding - Lørdag 18:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regnen er stoppet - hvilket ikke er en garanti for at vejrguderne er stoppet med at drille deltagerne i 24-timers Le Mans og de anslåede 250.000 tilskuere på tilskuertribunerne. Men fordi der nu er stabilitet, begynder der også at tegne sig det første billede af dette års race.

 

I spidsen dyster Porsche, Toyota og Audi i nævnte rækkefølge. Det er Porsche nr. 1, der fører, med Brendon Hartley i cockpittet siden løbet startede. Toyota'en på 2. pladsen køres af Michael Conway, og han er blot ganske få sekunder efter Porschen.

 

Cirka ligeså langt efter Toyota'en finder vi den bedst placerede Audi, med start nr. 8, kørt af Loic Duval. Derefter et tilsvarende spring - nu er vi oppe på omkring 35 sekunder ialt - til den anden Toyota, med startr. 5, kørt af Sebastien Buemi, fulgt af Porsche nr. 2 med Roman Dumas, yderligere en halv snes sekunder efter.

 

Den anden af Audi'erne finder vi helt nede på ottendepladsen i LMP1, seks omgange efter de førnævnte biler. Fordi, efter sigende, at der var problemer med turboladeren og den derfor skulle skiftes.

 

Idéen med kun at have to biler til start fornemmes meget kontant, når den ene får problemer...

 

I LMP2 fører startnummer 47, omend den klasse i år er mindre interessant set med danske øjne - selvom den faktisk er feltets største.

 

GT-klasserne

I LMGTE Pro klassen ser det ud til at Balance of Performance er er begyndt at vise svaghedstegn: Ferrari nr. 82 dyster indædt med Ford nr. 69, alt imens den bedste af resten er Porsche nr. 91. Porsche er så småt ved at slippe taget i topstriden.

 

Til gengæld er Young Driver Aston Martin'en med bl.a. Marco Sørensen og Nicki Thiim ved at arbejde sig op. Den ligger i øjeblikket på 6. pladsen, men om det kan blive til mere vil først tiden vise. For Michael Christensen ser det hele lidt sort ud - hans Porsche er nr. 10 i klassen og efter at Jan Magnussen for kort tid siden overtog Corvette nr. 63, er sandsynligheden for at han snart ånder sin landsmands teamkollega, Richard Lietz varmt i nakken temmelig stor.

 

Største danske forhåbninger er der i øjeblikket til David Heinemeier Hansson, der har overtaget rattet i Porsche 911 RSR raceren i GTE Am klassen. Han ligger 2'er, ikke uoverskueligt langt fra førstepladsen.

 

Formula Racing måtte nok sande, at læreprocessen i Le Mans kan være svær. I forbindelse med et hjulskifte blev det nye hjul ikke skruet godt nok fast, Efter en halv omgang med Mikkel Mac bag rattet faldt hjulet af, hvorpå han haltede tilbage til pitten. Dele af hjulophænget skulle dog udskiftes og dermed var den danske Ferrari 458 degraderet til sidstepladsen. I skrivende stund er den generelt nr. 57 sammen med flere andre deltagere, der har haft problemer.

Inden starten begyndte det ar regne, og bilerne var godt pakket ind på startopstillingen. Porschen i pole-position ligger dog lidt nede i forhold til de førende biler.

 

Teamejer Johnny Laursen ærgrer sig over at Ferrarien tabte et hjul og nu ligger sidst.

 

Marco Sørensen, Nicki Thiim og Darren Turner, flankeret af teamejer Jan Struve arbejder sig pænt opad i LMGTE Pro.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt