Årets
24-timers Le Mans er i gang. Men lige så atypisk og
mærkværdige kvalifikationskørslerne har været,
ligesådan var starten. En halv time inden starten
begyndte regnen at sjaske ned og efter en kort
forsinkelse var der kun én mulighed: At lade feltet
starte bag safetycar.
Først
klokken 15:53 blev feltet sluppet fri. Det lysner
desuden op, ude i horisonten, men pga. den megen
regn i Frankrig i de seneste uger, tørrer banen kun
langsomt op, og den er blevet rigtig våd, rigtig,
rigtig våd.
Når løbet
nu er givet frit betyder det, at de deltagere, der
brugte megen tid på at træne i regnvejr er godt
stillet. Hvordan det så praktiseres, det må tiden
vise.
For de
tre topteams i LMP1 vil regnen næppe ændre på
styrkeforholdet. Det er blot endnu uklart hvordan
styrkeforholdet er. For den korte træning i tørvejr
og de mange timer i regn gav ingen klare signaler.
Jo, måske var det et signal, at den hurtigste bil i
den afsluttende kvalifikation i regn torsdag aften
var en Toyota...
Efter
ændringerne i Balance of performance vil de dansk
besatte biler have fordel. Men regnen hjælper dem
formentlig alle. For de danske deltagere er alle
erfarne og dygtige - og regn er som bekendt den
store "udligner".
Aller
bagest i feltet startede iøvrigt Jan Magnussen. Han
skulle være startet bagest i LM GTE Pro, fordi man
havde for store problemer i den indledende tørre
kvalifikation. Nu havnede han helt bagest, fordi
hans team-kollega Antonio Garcia, havde kørt
en omgang for lidt i mørket. En ærgerlig situation,
men i et 24-timers løb betyder startpositionerne
normalt ingenting.
Michael
Christensen (i midten) håndterer Porschen i løbets
første fase. |