- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Lidt inden starten på 24-timers løbet var alt lutter optimisme...men regnskyerne truede i horisonten.


2016 24-timers Le Mans: Start i sjask regn


af Søren Clauding - lørdag klokken 15:55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets 24-timers Le Mans er i gang. Men lige så atypisk og mærkværdige kvalifikationskørslerne har været, ligesådan var starten. En halv time inden starten begyndte regnen at sjaske ned og efter en kort forsinkelse var der kun én mulighed: At lade feltet starte bag safetycar.

 

Først klokken 15:53 blev feltet sluppet fri. Det lysner desuden op, ude i horisonten, men pga. den megen regn i Frankrig i de seneste uger, tørrer banen kun langsomt op, og den er blevet rigtig våd, rigtig, rigtig våd.

 

Når løbet nu er givet frit betyder det, at de deltagere, der brugte megen tid på at træne i regnvejr er godt stillet. Hvordan det så praktiseres, det må tiden vise.

 

For de tre topteams i LMP1 vil regnen næppe ændre på styrkeforholdet. Det er blot endnu uklart hvordan styrkeforholdet er. For den korte træning i tørvejr og de mange timer i regn gav ingen klare signaler. Jo, måske var det et signal, at den hurtigste bil i den afsluttende kvalifikation i regn torsdag aften var en Toyota...

 

Efter ændringerne i Balance of performance vil de dansk besatte biler have fordel. Men regnen hjælper dem formentlig alle. For de danske deltagere er alle erfarne og dygtige - og regn er som bekendt den store "udligner".

 

Aller bagest i feltet startede iøvrigt Jan Magnussen. Han skulle være startet bagest i LM GTE Pro, fordi man havde for store problemer i den indledende tørre kvalifikation. Nu havnede han helt bagest, fordi hans  team-kollega Antonio Garcia, havde kørt en omgang for lidt i mørket. En ærgerlig situation, men i et 24-timers løb betyder startpositionerne normalt ingenting.


Michael Christensen (i midten) håndterer Porschen i løbets første fase.

Den firedobbelte Le Mans vinder, Jan Magnussen, startede allerbagest men var i øvrigt ret tilfreds med og lidt overrasket over at reglementet var blevet ændret, så forskellen mellem Ford GT og Ferrari-racerne og resten af feltet blev reduceret. Men endnu har ingen kunnet bruge det til noget, for løbet har kørt efter Safetycar siden starten.

 

Mikke Mac sidder i cockpittet på Formula Racings "Dansker-Ferrari" i startfasen. Kedsommeligt at køre efter Safetycar - helt givet...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt