- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



24 timers Le Mans 2016 - kvalifikationen:

Racerløbet begyndt før racet begynder


Af Søren Clauding – 17. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spændingen i et 24-timers Le Mans begynder ofte i tiden op til løbet. Men det er sjældent, at man oplever en så anderledes kvalifikation med så anderledes konsekvenser som i årets race, der populært sagt er begyndt før det regulært starter, lørdag eftermiddag klokken 15:00.

 

Kvalifikationskørslerne begyndte onsdag aften og vejrguderne satte deres præg på begivenhederne, men kun i meget moderat grad. Det kan ikke siges om den afsluttende kvalifikation torsdag aften, der på det nærmeste regnede væk. Regnen silede ned i det meste af tiden, banen var konstant våd, og derfor var der måske nok plads til erfaringer, men ikke plads til nye resultater.

 

Det betyder i praksis, at med enkelte undtagelser, fordi bilerne havde problemer onsdag aften, blev alle tiderne sat onsdag og meget kort tid på banen var derfor afgørende for startopstillingen. Om den så er udtryk for det reelle styrkeforhold, der kommer bare i den grad til at afsløre. Sådan er det altid i Le Mans, men måske i endnu højere grad i år.

 

Porsche i ”Pole”

I de to første rækker holder Porsches to 919 Hybrid racere med nr. 2 i bedste startposition. I 2. startrække holder Toyotas to TS050 Hybrid racere med nr. 6 som den bedste. Og i 3. startrække følger de to Audi R18 racerbiler med nr. 7 på den bedste position.

 

Hvis kvalifikationstiderne overhovedet udtrykker noget som helst, kan man læse, at Porscherne er cirka et sekund hurtigere end Toyota’erne, alt imens de to Audier er 1-2 sekunder langsommere end Toyota bilerne. Det er sådan set over en kam.

 

Men, som den sejrvante Audi Teamchef, Dr. Ullrich fastslog: ”På grund af vejret var vi ikke i stand til at gennemføre det forløb, vi havde planlagt og ingen af vores biler var på banen i de korte perioder, hvor det var muligt at sætte gode tider.” Da fredagens aktiviteter i garagen var overstået, holdt de to Audi racere ikke desto mindre pænt parkeret i deres garager, klar til start i weekendens løb. Det må kaldes selvtillid i enhver forstand, så det sidste ord er næppe sagt fra det tyske team.

 

Toyota er glad for 2. startrække

Hos Toyota nøjes man med at glæde sig over at man holder i 2. startrække med begge biler. Om nogen ved den japanske producent med motorsportsfilial i Köln, at et racerløb ikke er slut før målet er nået. Men, som Sébastien Buemi, kører på Toyota nr. 5 forklarede: ”Vi har gjort et godt arbejde både da det var vådt og tørt, så vi er klar. Nu vil vi gennemgå de data, vi har indsamlet, og foretage de sidste ændringer.” Og selv fredag aften blev der arbejdet intens på bilerne. Men vil være sikker på, at alt er gennemtjekket inden løbet. Om det så er nok, vil tiden vise.

 

Hos Porsche var man naturligt nok fortrøstningsfulde efter at have scoret mærkets 18. poleposition i Le Mans – og det er i øvrigt også 15. gang, man har opnået 1. og 2. startposition i samme løb. Teamchef Andrea Seidl lægger vægt på, ”at begge biler kom problemfrit gennem træning og kvalifikation uden tekniske udfordringer,” vel vidende, at det ikke var tilfældet i de første løb i år i Langdistance VM for racersportsvogne.

 

Dansker-klasserne

I amatørkategorien for GTE biler starter David Heinemeier Hanssons Porsche Abu Dhabi-Proton Porsche 911 RSR med nr. 88 på siden fra 3. pladsen. ”Det bliver svært at hamle op med de to hurtigere biler – en Ferrari 458 Italia og en Aston Martin V8 Vantage, men jeg tror på et godt resultat,” fortæller den 37-årige dansker, der ikke lægger skjul på at han betaler for at deltage, men gør det fordi han har det sjovt. Og, kan vi så tilføje, efterhånden også er blevet temmelig dygtig til det. Han starter Le Mans racet med en såkaldt ”Sølv-licens”.

 

Den anden danske amatørbil, Formula-racings ”Danskerbil”, en Ferrari 458 Italia med Christina Nielsen, Mikkel Mac og Jonny Laursen på holdet, opnåede 7. bedste startposition. Igen var kørselsforholdene udfordrende, men kørerne er alle fortrøstningsfulde. Det er som bekendt Le Mans debut for alle tre.

 

Fornuftsbalance i GTE Pro

Men det, som Le Mans snakken gik mest omkring, var GTE Pro klassen, hvor såvel Michael Christensen (Porsche 911RSR med nr. 77), Nicki Thiim og Marco Sørensen (Young Driver Aston Martin V8 Vantage nr. 95) samt Jan Magnussen i Chevrolet Corvette C7.R nr. 63 deltager.

 

Trods vejrforholdene viste det sig, at de fire Ford GT racere samt de to AF Corse fabriks Ferrari 488 GTE var markant hurtigere end resten af feltet. Det var de ikke under de første testkørsler for små to uger siden. Forskellen på 4-5 sekunder var så stor, at løbsledelsen besluttede, at ændre på den såkaldte ”Balance of Performance”, som er den regel, der i teknisk forstand skal sikre at bilerne er indbyrdes konkurrencedygtige trods forskellig teknik.

 

Det er helt usædvanligt at team som de to meget professionelle Ford (Chip Ganassi) og Ferrari teams har formået at reducere teampoet så markant under testkørslerne. Det er det, der kaldes ”sandbacking” dvs. der i overført betydning køres som var bilen handikappet af sandsække. Ligeså usædvanligt er det, at løbsledelsen mellem kvalifikation og løb ændrer på reglerne.

 

Dette er ændringerne:

I praksis er Ferrari’erne pålagt at køre med 15 kg ballastvægt, Ford GT’erne får 10 kg ballastvægt og motorens turbotryk er blevet reduceret. Porsche, Aston Martin og Chevrolet Corvette bilerne kører med uændret vægt, alt imens restriktoren i Aston Martin og Corvette motorerne bliver forøget med 0,2 mm, så de kan suge mere luft ind og derved udvikle flere kræfter. Og den tilladte benzinmængde er blevet forøget for Porsche 911 RSR racerne med tre liter og med to liter for Ferrari racerne, så de kan reducere antallet af pitstop.

 

”Det er svært på forhånd at vide, hvor stor betydning det har i løbet,” siger Young Driver Aston Martins team-ejer, Jan Struve, ”men jeg er meget glad for, at Automobile Club de l’Ouest har taget konsekvensen af skævheden og omgående reageret, så må vi se hvor stor effekt det har i praksis.”

 

Startpositionerne for de tre biler er som sådan kun af historisk interesse: Aston’en starter 9’er, Michael Christensens Porsche starter 12’er og Jan Magnussens Corvette starter som rosinen i pølseenden.

Kvalifikationsresultaterne - download dem hér >>>


Der blev arbejdet også fredag aften i Porsche og Toyota garagerne.

 

...hvor imod Audi'erne stod færdige, klar til start.

 

Med en 3. startposition i GTE Am klassen er David Heinemeier Hansson den bedst placerede dansker under kvalifikationskørslerne.

 

Nicki Thiim og Marco Sørensen følger kvalifikationskørslerne i tørvejr i teamets briefing-truck. De havde en klar fornemmelse af at noget måtte ske med reglementet.

 

Michael Christensen (ovenfor) såvel som Jan Magnussen var ramt af Ford og Ferraris lidt for iøjefaldende "sandbacking".

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt