Spændingen i et 24-timers Le Mans begynder ofte i
tiden op til løbet. Men det er sjældent, at man
oplever en så anderledes kvalifikation med så
anderledes konsekvenser som i årets race, der
populært sagt er begyndt før det regulært starter,
lørdag eftermiddag klokken 15:00.
Kvalifikationskørslerne begyndte onsdag aften og
vejrguderne satte deres præg på begivenhederne, men
kun i meget moderat grad. Det kan ikke siges om den
afsluttende kvalifikation torsdag aften, der på det
nærmeste regnede væk. Regnen silede ned i det meste
af tiden, banen var konstant våd, og derfor var der
måske nok plads til erfaringer, men ikke plads til
nye resultater.
Det betyder i praksis, at med enkelte undtagelser,
fordi bilerne havde problemer onsdag aften, blev
alle tiderne sat onsdag og meget kort tid på banen
var derfor afgørende for startopstillingen. Om den
så er udtryk for det reelle styrkeforhold, der
kommer bare i den grad til at afsløre. Sådan er det
altid i Le Mans, men måske i endnu højere grad i år.
Porsche i ”Pole”
I de to første rækker holder Porsches to 919 Hybrid
racere med nr. 2 i bedste startposition. I 2.
startrække holder Toyotas to TS050 Hybrid racere med
nr. 6 som den bedste. Og i 3. startrække følger de
to Audi R18 racerbiler med nr. 7 på den bedste
position.
Hvis kvalifikationstiderne overhovedet udtrykker
noget som helst, kan man læse, at Porscherne er
cirka et sekund hurtigere end Toyota’erne, alt imens
de to Audier er 1-2 sekunder langsommere end Toyota
bilerne. Det er sådan set over en kam.
Men, som den sejrvante Audi Teamchef, Dr. Ullrich
fastslog: ”På grund af vejret var vi ikke i stand
til at gennemføre det forløb, vi havde planlagt og
ingen af vores biler var på banen i de korte
perioder, hvor det var muligt at sætte gode tider.”
Da fredagens aktiviteter i garagen var overstået,
holdt de to Audi racere ikke desto mindre pænt
parkeret i deres garager, klar til start i
weekendens løb. Det må kaldes selvtillid i enhver
forstand, så det sidste ord er næppe sagt fra det
tyske team.
Toyota er glad for 2. startrække
Hos Toyota nøjes man med at glæde sig over at man
holder i 2. startrække med begge biler. Om nogen ved
den japanske producent med motorsportsfilial i Köln,
at et racerløb ikke er slut før målet er nået. Men,
som Sébastien Buemi, kører på Toyota nr. 5
forklarede: ”Vi har gjort et godt arbejde både da
det var vådt og tørt, så vi er klar. Nu vil vi
gennemgå de data, vi har indsamlet, og foretage de
sidste ændringer.” Og selv fredag aften blev der
arbejdet intens på bilerne. Men vil være sikker på,
at alt er gennemtjekket inden løbet. Om det så er
nok, vil tiden vise.
Hos Porsche var man naturligt nok fortrøstningsfulde
efter at have scoret mærkets 18. poleposition i Le
Mans – og det er i øvrigt også 15. gang, man har
opnået 1. og 2. startposition i samme løb. Teamchef
Andrea Seidl lægger vægt på, ”at begge biler kom
problemfrit gennem træning og kvalifikation uden
tekniske udfordringer,” vel vidende, at det ikke var
tilfældet i de første løb i år i Langdistance VM for
racersportsvogne.
Dansker-klasserne
I amatørkategorien for GTE biler starter David
Heinemeier Hanssons Porsche Abu Dhabi-Proton Porsche
911 RSR med nr. 88 på siden fra 3. pladsen. ”Det
bliver svært at hamle op med de to hurtigere biler –
en Ferrari 458 Italia og en Aston Martin V8 Vantage,
men jeg tror på et godt resultat,” fortæller den
37-årige dansker, der ikke lægger skjul på at han
betaler for at deltage, men gør det fordi han har
det sjovt. Og, kan vi så tilføje, efterhånden også
er blevet temmelig dygtig til det. Han starter Le
Mans racet med en såkaldt ”Sølv-licens”.
Den anden danske amatørbil, Formula-racings ”Danskerbil”,
en Ferrari 458 Italia med Christina Nielsen, Mikkel
Mac og Jonny Laursen på holdet, opnåede 7. bedste
startposition. Igen var kørselsforholdene
udfordrende, men kørerne er alle fortrøstningsfulde.
Det er som bekendt Le Mans debut for alle tre.
Fornuftsbalance i GTE Pro
Men det, som Le Mans snakken gik mest omkring, var
GTE Pro klassen, hvor såvel Michael Christensen
(Porsche 911RSR med nr. 77), Nicki Thiim og Marco
Sørensen (Young Driver Aston Martin V8 Vantage nr.
95) samt Jan Magnussen i Chevrolet Corvette C7.R nr.
63 deltager.
Trods vejrforholdene viste det sig, at de fire Ford
GT racere samt de to AF Corse fabriks Ferrari 488
GTE var markant hurtigere end resten af feltet. Det
var de ikke under de første testkørsler for små to
uger siden. Forskellen på 4-5 sekunder var så stor,
at løbsledelsen besluttede, at ændre på den såkaldte
”Balance of Performance”, som er den regel, der i
teknisk forstand skal sikre at bilerne er indbyrdes
konkurrencedygtige trods forskellig teknik.
Det er helt usædvanligt at team som de to meget
professionelle Ford (Chip Ganassi) og Ferrari teams
har formået at reducere teampoet så markant under
testkørslerne. Det er det, der kaldes ”sandbacking”
dvs. der i overført betydning køres som var bilen
handikappet af sandsække. Ligeså usædvanligt er det,
at løbsledelsen mellem kvalifikation og løb ændrer
på reglerne.
Dette er ændringerne:
I praksis er Ferrari’erne pålagt at køre med 15 kg
ballastvægt, Ford GT’erne får 10 kg ballastvægt og
motorens turbotryk er blevet reduceret. Porsche,
Aston Martin og Chevrolet Corvette bilerne kører med
uændret vægt, alt imens restriktoren i Aston Martin
og Corvette motorerne bliver forøget med 0,2 mm, så
de kan suge mere luft ind og derved udvikle flere
kræfter. Og den tilladte benzinmængde er blevet
forøget for Porsche 911 RSR racerne med tre liter og
med to liter for Ferrari racerne, så de kan reducere
antallet af pitstop.
”Det er svært på forhånd at vide, hvor stor
betydning det har i løbet,” siger Young Driver Aston
Martins team-ejer, Jan Struve, ”men jeg er meget
glad for, at Automobile Club de l’Ouest har taget
konsekvensen af skævheden og omgående reageret, så
må vi se hvor stor effekt det har i praksis.”
Startpositionerne for de tre biler er som sådan kun
af historisk interesse: Aston’en starter 9’er,
Michael Christensens Porsche starter 12’er og Jan
Magnussens Corvette starter som rosinen i
pølseenden. |