- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stéphane Peterhansel (Peugeot 2008 DKR) har vundet den 12. sejr i Dakar.


Dakar – Dag 14:

Peterhansel vinder Dakar for 12. gang


Af Søren Clauding – 16. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar er slut for i år, og selvom en appelrets beslutning vil kunne omgøre slaget om førstepladsen, er det et faktum, at Stéphane Peterhansel og Jean Paul Cottret i deres Peugeot var det dominerende hold i det gigantiske rally. For den 50-årige Peterhansel var det 12. gang i historien, han kunne erklæres vinder af Dakar, 6 gange har han triumferet på motorcykel og nu har han også kørt 6 sejre i bil i hus. Det er enestående. Enestående er det også, at en ny stjerne på to hjul er født. Australieren Toby Price viste løbet igennem, at han mestrede alle ingredienserne i den disciplin, som et Dakar rally er. Han vandt suverænt. Kortere kan det ikke siges.

 

Lad os gå ud fra, at appelretten ikke giver MINI teamet ret i anken over et påstået ureglementeret tankstop for Peterhansel. Da er Dakar 2016 ikke bare en triumf for Peterhansel/Cottret men også for Peugeot. Den franske fabrik med de stolte motorsportstraditioner satsede rigtigt, da de vendte tilbage til Dakar med en exceptionel buggy-udgave af en Peugeot 2008 look-alike med tilnavnet DKR (Dakar…). De store hjul, baghjulstrækket og den begavede styring af den solide konstruktion var vigtige sejrsingredienser, som sammen med Peterhansels unikke kendskab til Dakar skabte succes’en.

 

Loeb viste flaget

Undervejs dokumenterede den 9-dobbelte verdensmester i ”konventionel rallykørsel”, Sebastien Loeb, at han sammen med sin trofaste co-driver Daniel Elena også kan håndtere udfordringerne ”off-piste”. De debuterede i år og vandt rallyets første etaper, fik siden problemer i ørkenen og måtte lade sig nøje med en 9. plads i mål. Men også på rallyets allersidste prøve var de i særklasse og satte den hurtigste tid – 4 etapesejre blev det til rallyverdenens superstjerne.

 

For MINI lignede Dakar i en periode et frit fald. Men efterhånden som rallyet skred frem blev teamet, som ikke havde nær den samme bestykning af topkørere som Peugeots fire (der foruden Peterhansel og Loeb også talte den 5-dobbelte MC-vinder, Cyril Despres og Carlos Sainz, der både har vundet Dakar og Rally-VM flere gange), stærkere og stærkere.

 

Det var kun sort uheld og en smule oversatsning, der indebar, at sidste års vinder Nasser Al-Attiyah ikke skulle udkæmpe sejren på målstregen. En rulletur i ørkenen satte ham og co-driver Matthieu Baumel effektivt tilbage. En del af det tabte blev genvundet, men rallyet var ikke langt nok til, at man nåede i nærheden af 1. pladsen og køreren fra Qatar måtte ”nøjes” med den næstbedste placering.

 

Hirvonen gjorde indtryk

Positivt var det, at feltets anden debuterende kører med en fortid i toppen af Rally-VM (WRC), nemlig finnen Mikko Hirvonen, stille og roligt fik mere og mere greb om rallyet og den terrængående ALL4 RACING udgave af MINI Countryman. Han sluttede rallyet med at vinde fredagens hastighedsprøve – hans første Dakar tiumf – og det var symptomatisk, at det var ham og Sebastien Loeb der på finaledagen dystede om etapesejren. Det tegner godt for fremtiden, hvis de to WRC kørere har mod på endnu et forsøg i det udfordrende sydamerikanske terræn.

 

Sammenlagt gav Hirvonens solide kørsel det bedste resultat: Han og co-driver Michael Perin blev nr. 4.

 

Toyota på podiet igen

Imellem Nasser Al-Attiyah og Mikko Hirvonen kom Toyotas sydafrikanske semifabrikshold med Giniel de Villiers i førersædet og tyskeren Dirk von Zitzewitz ved hans side. Deres Hilux pickup med benzinmotor uden turbolader led i de store højder. Når sugemotoren fik mere ilt, gik det hurtigere, og han forsvarede sin 3. plads til målstregen blev nået. Det var godt nok én placering dårligere end i fjor, men dengang nåede ingen af Peugeots favoritter så langt som en del af topstriden.


Giniel de Villiers bragte påny sig selv og hans Toyota Hilux på præmieskammelen i Dakar.


Toby Price – den nye stjerne på to hjul

I MC-klassen var Toby Price suveræn. KTM’s store erfaring var ham en værdifuld hjælp, men australieren dokumenterede igen og igen, at han kunne det hele. Han var hurtig under alle kørselsforhold, han kunne finde vej, også når der ingen var og det var tit. Han åbnede rallyet igen og igen, var hurtigst og kørte taktisk klogt. Ingen af konkurrenterne var for alvor på niveau med ham – en ny Dakar stjerne er skabt.

 

Den stilfærdige slovak, Stefan Svitko, gjorde ikke meget væsen af sig undervejs. Ikke desto mindre kørte han 2. pladsen hjem ved at gennemføre et rally uden nævneværdige fejltrin. Den præstation er ikke til at overse.


Stefan Svitko (KTM).


Husqvarna succes

Husqvarna debuterede i år med bl.a. chilenske Paublo Quintanilla i sadlen og især han gjorde det rigtig godt. Han nåede målstregen mindre end 10 minutter langsommere end Svitko og kørte et fornuftigt race, hvor han formåede at styre temperamentet, når der var brug for det.

 

Også den lokale argentinske Kevin Benavides præstation er værd at lægge mærke til. Lidt bedre strategi og udnyttelse af chancerne, og den eneste topplacerede Honda-kører ville have været endnu længere fremme end den, trods alt ret flotte 4. plads, det blev til.

 

Helder Rodrigues kørte Yamaha i år, og i løbets afsluttende fase dokumenterede han, at havde han ikke været ramt af influenza og kørte med feber i hele første del af rallyet, ville han have været en trussel for Price.

 

Igen i år oplevede Honda den helt store nedtur. Først med den iltre Joan Barreda Bort, der styrtede sig selv ud af rallyet og ikke kunne holde sig i skindet, når der var fartbegrænsning gennem de små byer undervejs. Siden blandede Paulo Goncalves sig i topopgøret, men også han oversatsede og den endelige udtræden af rallyet fandt sted i dets sidste fase pga. af et alvorligt styrt.

Toby Price triumferede i MC-klassen på sin KTM.

 

Sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah, kørte sin MINI i mål på en fortjent 2. plads.

 

Mikko Hirvonen bestod sin Dakar-eksamen med glans. Han kørte sin MINI ALL4 RACING i mål på 4. pladsen.

 

Hirvonens rival fra WRC, Sebastien Loeb, blev nr. 9 i sin Peugeot.


Dakar 2016, Slutstillingen:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, 45t22m10s.

2. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +34m58s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +1t02m47s.

4. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +1t05m18s.

5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +1t30m43s.

6. Nani Roma/Alex Haro Bravo (ESP), MINI ALL4 RACING, +1t41m06s.

7. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, +1t49m04s.

8. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +2t01m45s.

9. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 2t22m09s.

10.Harry Hunt/Andreas Schulz (GBR/DEU), MINI ALL4 RACING, +3t11m30s.

 

MC:

1. Toby Price (AUS), KTM 450, 48t09m15s.

2. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +39m41s.

3. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +48m48s.

4. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +54m47s.

5. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +55m44s.

6. Adrien van Bevern (FRA), Yamaha, +1t46m29s.

7. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +1t56m47s.

8. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +2t01m00s.

9. Ricky Brabec (USA), Honda CRF450, +2t11m27s.

10.Armand Monleon (ESP), KTM, +3t27m49s.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt