Dakar er slut for i år, og selvom en appelrets
beslutning vil kunne omgøre slaget om førstepladsen,
er det et faktum, at Stéphane Peterhansel og Jean
Paul Cottret i deres Peugeot var det dominerende
hold i det gigantiske rally. For den 50-årige
Peterhansel var det 12. gang i historien, han kunne
erklæres vinder af Dakar, 6 gange har han triumferet
på motorcykel og nu har han også kørt 6 sejre i bil
i hus. Det er enestående. Enestående er det også, at
en ny stjerne på to hjul er født. Australieren Toby
Price viste løbet igennem, at han mestrede alle
ingredienserne i den disciplin, som et Dakar rally
er. Han vandt suverænt. Kortere kan det ikke siges.
Lad os gå ud fra, at appelretten ikke giver MINI
teamet ret i anken over et påstået ureglementeret
tankstop for Peterhansel. Da er Dakar 2016 ikke bare
en triumf for Peterhansel/Cottret men også for
Peugeot. Den franske fabrik med de stolte
motorsportstraditioner satsede rigtigt, da de vendte
tilbage til Dakar med en exceptionel buggy-udgave af
en Peugeot 2008 look-alike med tilnavnet DKR
(Dakar…). De store hjul, baghjulstrækket og den
begavede styring af den solide konstruktion var
vigtige sejrsingredienser, som sammen med
Peterhansels unikke kendskab til Dakar skabte
succes’en.
Loeb viste flaget
Undervejs dokumenterede den 9-dobbelte verdensmester
i ”konventionel rallykørsel”, Sebastien Loeb, at han
sammen med sin trofaste co-driver Daniel Elena også
kan håndtere udfordringerne ”off-piste”. De
debuterede i år og vandt rallyets første etaper, fik
siden problemer i ørkenen og måtte lade sig nøje med
en 9. plads i mål. Men også på rallyets allersidste
prøve var de i særklasse og satte den hurtigste tid
– 4 etapesejre blev det til rallyverdenens
superstjerne.
For MINI lignede Dakar i en periode et frit fald.
Men efterhånden som rallyet skred frem blev teamet,
som ikke havde nær den samme bestykning af topkørere
som Peugeots fire (der foruden Peterhansel og Loeb
også talte den 5-dobbelte MC-vinder, Cyril Despres
og Carlos Sainz, der både har vundet Dakar og
Rally-VM flere gange), stærkere og stærkere.
Det var kun sort uheld og en smule oversatsning, der
indebar, at sidste års vinder Nasser Al-Attiyah ikke
skulle udkæmpe sejren på målstregen. En rulletur i
ørkenen satte ham og co-driver Matthieu Baumel
effektivt tilbage. En del af det tabte blev
genvundet, men rallyet var ikke langt nok til, at
man nåede i nærheden af 1. pladsen og køreren fra
Qatar måtte ”nøjes” med den næstbedste placering.
Hirvonen gjorde indtryk
Positivt var det, at feltets anden debuterende kører
med en fortid i toppen af Rally-VM (WRC), nemlig
finnen Mikko Hirvonen, stille og roligt fik mere og
mere greb om rallyet og den terrængående ALL4 RACING
udgave af MINI Countryman. Han sluttede rallyet med
at vinde fredagens hastighedsprøve – hans første
Dakar tiumf – og det var symptomatisk, at det var
ham og Sebastien Loeb der på finaledagen dystede om
etapesejren. Det tegner godt for fremtiden, hvis de
to WRC kørere har mod på endnu et forsøg i det
udfordrende sydamerikanske terræn.
Sammenlagt gav Hirvonens solide kørsel det bedste
resultat: Han og co-driver Michael Perin blev nr. 4.
Toyota på podiet igen
Imellem Nasser Al-Attiyah og Mikko Hirvonen kom
Toyotas sydafrikanske semifabrikshold med Giniel de
Villiers i førersædet og tyskeren Dirk von Zitzewitz
ved hans side. Deres Hilux pickup med benzinmotor
uden turbolader led i de store højder. Når
sugemotoren fik mere ilt, gik det hurtigere, og han
forsvarede sin 3. plads til målstregen blev nået.
Det var godt nok én placering dårligere end i fjor,
men dengang nåede ingen af Peugeots favoritter så
langt som en del af topstriden.
Giniel de
Villiers bragte påny sig selv og hans Toyota Hilux
på præmieskammelen i Dakar.
Toby Price – den nye stjerne på to hjul
I MC-klassen var Toby Price suveræn. KTM’s store
erfaring var ham en værdifuld hjælp, men
australieren dokumenterede igen og igen, at han
kunne det hele. Han var hurtig under alle
kørselsforhold, han kunne finde vej, også når der
ingen var og det var tit. Han åbnede rallyet igen og
igen, var hurtigst og kørte taktisk klogt. Ingen af
konkurrenterne var for alvor på niveau med ham – en
ny Dakar stjerne er skabt.
Den stilfærdige slovak, Stefan Svitko, gjorde ikke
meget væsen af sig undervejs. Ikke desto mindre
kørte han 2. pladsen hjem ved at gennemføre et rally
uden nævneværdige fejltrin. Den præstation er ikke
til at overse.
Stefan Svitko (KTM).
Husqvarna succes
Husqvarna debuterede i år med bl.a. chilenske Paublo
Quintanilla i sadlen og især han gjorde det rigtig
godt. Han nåede målstregen mindre end 10 minutter
langsommere end Svitko og kørte et fornuftigt race,
hvor han formåede at styre temperamentet, når der
var brug for det.
Også den lokale argentinske Kevin Benavides
præstation er værd at lægge mærke til. Lidt bedre
strategi og udnyttelse af chancerne, og den eneste
topplacerede Honda-kører ville have været endnu
længere fremme end den, trods alt ret flotte 4.
plads, det blev til.
Helder Rodrigues kørte Yamaha i år, og i løbets
afsluttende fase dokumenterede han, at havde han
ikke været ramt af influenza og kørte med feber i
hele første del af rallyet, ville han have været en
trussel for Price.
Igen i år oplevede Honda den helt store nedtur.
Først med den iltre Joan Barreda Bort, der styrtede
sig selv ud af rallyet og ikke kunne holde sig i
skindet, når der var fartbegrænsning gennem de små
byer undervejs. Siden blandede Paulo Goncalves sig i
topopgøret, men også han oversatsede og den endelige
udtræden af rallyet fandt sted i dets sidste fase
pga. af et alvorligt styrt. |