Dakar rallyet nåede i dag, fredag, ind i slutfasen.
931 kilometer i bogstavelig forstand over stok og
sten fra San Juan til Villa Carlos Paz i Argentina,
en til tider brutal, men også visse steder hurtig og
andre steder næsten ufremkommelig og til-mudret
etape, hvoraf de 481 kilometer var hastighedsprøve.
Kampen om totalsejren er stilnet af, fordi såvel
Stéphane Peterhansel i spidsen af bilklassen i sin
Peugeot 2008 DKR og Toby Price, som fører an blandt
motorcyklerne, begge har et solidt forspring. Det
betød bl.a. to nye etapevindere.
I bilklassen lykkedes det i dag finske Mikko
Hirvonen, på næstsidste hastighedsprøve i Dakar, at
køre hurtigere end nogen anden. Den debuterende
MINI-kører med en fortid i Rally-VM, besejrede
dermed sin team-kammerat, Nasser Al-Attiyah, den
førende 11-dobbelte Dakar-vinder, Peterhansel og
ikke mindst Hirvonens tidligere VM-rival, den
9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb. Det var
dog en beskeden sejrsmargin i et opløb, hvor fire
hold sluttede indenfor et minut.
Hirvonen vinder
Da regnestykket blev gjort op, var Hirvonen 9
sekunder hurtigere end Al-Attiyah, 45 sekunder
hurtigere end dagens bedste Toyota Hilux kører,
Leeroy Poulter og 57 sekunder hurtigere end den
næsthurtigste af de sydafrikanske Toyota’er, kørt af
Dakar-vinderen fra 2009, Giniel de Villliers. Det
var Hirvonens første etape sejr i Dakar.
Loeb blev nr. 6, men han har sandt at sige heller
ikke så meget andet at køre for end at være i
nærheden af Peterhansel, så han ville kunne være
behjælpelig, såfremt den førende i rallyet ville få
problemer.
Champagne på vej
Men det fik han ikke, så derfor er Peterhansel
fortsat solidt i spidsen, selvom han afleverede 11
minutter til de to MINI’er, der dominerede dagens
etape. De 40 minutters forspring, han nu har, er
rigeligt til på det nærmeste at kunne cruise frem
til målstregen på lørdagens etape. Mon ikke Peugeot
teamet så småt er begyndt at tænke på, hvordan man
bedst får champagne propperne af flaskerne… Man må
da for dem håbe, at den verserende ankesag om den
påståede ulovlige optankning for et par dage siden,
ikke går dem imod. Men regler er jo til, for at
blive overholdt.
For de Villiers eksisterer der en lille risiko for,
at Hirvonen passerer ham på lørdagens etape. Der er
godt fire minutter imellem de to og der skal ikke
meget til, f.eks. en punktering, før hans 3. plads
forvandles til en 4. plads. Hirvonen skal dog også
passe på, for efter ham lurer den næstbedst
placerede Toyota (Poulter), godt nok 25 minutter
efter, men alligevel.
MC-sejr til Rodrigues
I MC-kategorien tog Toby Price sig den frihed at
slutte hastighedsprøven syvethalvt minut efter
vinderen. Han blev dog alligevel nr. 2 og
cementerede sin føring i rallyet med at han
udbyggede forspringet til klassens nr. 2, Stefan
Svitko – begge kører KTM. Dermed også sagt, at det
ikke var Svitko, der vandt etapen – han har pn
afstand til løbets nr. 3 og skal også køre med
varsomhed.
Etapesejren gik til ingen ringere end Helder
Rodrigues, der dermed vandt sin første sejr for
Yamaha i årets rally. Han var syg i løbets første
fase, det er han kommet over og nu er han tilbage
hvor vi kender ham. Forspringet til Price var dog
ikke alene et udtryk for at Rodriques var hurtig,
men også hans ubændige ønske om at krone samarbejdet
med Yamaha med i hvert fald en podieplacering. Og
den befinder sig kun 1 minut og 19 sekunder væk –
ingen umulig opgave, for selvom finale etapen lørdag
hvad den tidsbestemte del angår ”blot” er på 180 km,
er det tilstrækkeligt for Rodrigues til at passere
chileneren Pablo Quintanilla, der i øjeblikket har
udsigten fra det laveste trin på den virtuelle
præmieskammel.
Quintanilla mistede nemlig ikke mindre end et
kvarter og 23 sekunder til Rodrigues i dag. ”Det var
en kompliceret etape,” fortalte han ved målstregen.
”Der var både mudder og regn, og jeg styrtede en
gang i mudderet. Den sidste del af hastighedsprøven
var meget glat og jeg valgte at tage den mere med
ro.”
Voldsomt styrt
Også Antoine Meo havde problemer, som kostede ham
endnu mere – 33 minutter i alt. Ærgerligt for den
5-dobbelte verdensmester, der helt sikkert satsede
på at nå en podieplacering i Dakar. Den havde han
allerede måtte give afkald på, fordi han i stedet
for at føre rallyet an, som han ellers skulle efter
at have vundet i går – noget han ikke har den helt
store erfaring med – valgte at vente på Toby Price.
Derved reducerede han chancen for at køre den
forkerte vej voldsomt, for Price er en fremragende
navigatør, og han kunne assistere sin førende
team-kollega, hvis han måtte få problemer.
Det gik da også udmærket for de to, indtil Meo
styrtede temmelig voldsomt, oven i købet blot et
halvt hundrede kilometer fra mål. At generobre 3.
pladsen er så godt som umuligt, nu hvor han er mere
end 20 minutter fra den og oven i købet har to andre
kørere mellem sig og den eftertragtede
præmieskammel.
I øvrigt standsede Quintanilla ved Meo, da han så,
at han var styrtet. Om det giver nogen form for
tidsmæssig kompensation vides i skrivende stund
ikke, men han kunne godt have brug for den, så tæt
på Rodrigues er kommet.
Finalen venter
Lørdagens afsluttende etape er på i alt 699
kilometer, hvoraf de 180 som nævnt køres på tid.
Selvom 180 kilometer hastighedsprøve kan synes af
lidt, er den bestemt ikke let. Den består af snoede
bjerg”veje”, hurtige sandede sektioner og med
uendelige mængder af større og mindre klippestykker.
Når målet nås i Rosario vil alle nok være enige om,
at årets Dakar var en eneste lang udfordring fra
start til mål. I år var der ikke plads til at slappe
af. |