- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikko Hirvonen vandt fredagens hastighedsprøve i Dakar - hans første sejr i debutåret og for MINI.


Dakar – Dag 13: Hirvonens første sejr


Af Søren Clauding – 15. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar rallyet nåede i dag, fredag, ind i slutfasen. 931 kilometer i bogstavelig forstand over stok og sten fra San Juan til Villa Carlos Paz i Argentina, en til tider brutal, men også visse steder hurtig og andre steder næsten ufremkommelig og til-mudret etape, hvoraf de 481 kilometer var hastighedsprøve. Kampen om totalsejren er stilnet af, fordi såvel Stéphane Peterhansel i spidsen af bilklassen i sin Peugeot 2008 DKR og Toby Price, som fører an blandt motorcyklerne, begge har et solidt forspring. Det betød bl.a. to nye etapevindere.

 

I bilklassen lykkedes det i dag finske Mikko Hirvonen, på næstsidste hastighedsprøve i Dakar, at køre hurtigere end nogen anden. Den debuterende MINI-kører med en fortid i Rally-VM, besejrede dermed sin team-kammerat, Nasser Al-Attiyah, den førende 11-dobbelte Dakar-vinder, Peterhansel og ikke mindst Hirvonens tidligere VM-rival, den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb. Det var dog en beskeden sejrsmargin i et opløb, hvor fire hold sluttede indenfor et minut.

 

Hirvonen vinder

Da regnestykket blev gjort op, var Hirvonen 9 sekunder hurtigere end Al-Attiyah, 45 sekunder hurtigere end dagens bedste Toyota Hilux kører, Leeroy Poulter og 57 sekunder hurtigere end den næsthurtigste af de sydafrikanske Toyota’er, kørt af Dakar-vinderen fra 2009, Giniel de Villliers. Det var Hirvonens første etape sejr i Dakar.

 

Loeb blev nr. 6, men han har sandt at sige heller ikke så meget andet at køre for end at være i nærheden af Peterhansel, så han ville kunne være behjælpelig, såfremt den førende i rallyet ville få problemer.

 

Champagne på vej

Men det fik han ikke, så derfor er Peterhansel fortsat solidt i spidsen, selvom han afleverede 11 minutter til de to MINI’er, der dominerede dagens etape. De 40 minutters forspring, han nu har, er rigeligt til på det nærmeste at kunne cruise frem til målstregen på lørdagens etape. Mon ikke Peugeot teamet så småt er begyndt at tænke på, hvordan man bedst får champagne propperne af flaskerne… Man må da for dem håbe, at den verserende ankesag om den påståede ulovlige optankning for et par dage siden, ikke går dem imod. Men regler er jo til, for at blive overholdt.

 

For de Villiers eksisterer der en lille risiko for, at Hirvonen passerer ham på lørdagens etape. Der er godt fire minutter imellem de to og der skal ikke meget til, f.eks. en punktering, før hans 3. plads forvandles til en 4. plads. Hirvonen skal dog også passe på, for efter ham lurer den næstbedst placerede Toyota (Poulter), godt nok 25 minutter efter, men alligevel.

 

MC-sejr til Rodrigues

I MC-kategorien tog Toby Price sig den frihed at slutte hastighedsprøven syvethalvt minut efter vinderen. Han blev dog alligevel nr. 2 og cementerede sin føring i rallyet med at han udbyggede forspringet til klassens nr. 2, Stefan Svitko – begge kører KTM. Dermed også sagt, at det ikke var Svitko, der vandt etapen – han har pn afstand til løbets nr. 3 og skal også køre med varsomhed.

 

Etapesejren gik til ingen ringere end Helder Rodrigues, der dermed vandt sin første sejr for Yamaha i årets rally. Han var syg i løbets første fase, det er han kommet over og nu er han tilbage hvor vi kender ham. Forspringet til Price var dog ikke alene et udtryk for at Rodriques var hurtig, men også hans ubændige ønske om at krone samarbejdet med Yamaha med i hvert fald en podieplacering. Og den befinder sig kun 1 minut og 19 sekunder væk – ingen umulig opgave, for selvom finale etapen lørdag hvad den tidsbestemte del angår ”blot” er på 180 km, er det tilstrækkeligt for Rodrigues til at passere chileneren Pablo Quintanilla, der i øjeblikket har udsigten fra det laveste trin på den virtuelle præmieskammel.

 

Quintanilla mistede nemlig ikke mindre end et kvarter og 23 sekunder til Rodrigues i dag. ”Det var en kompliceret etape,” fortalte han ved målstregen. ”Der var både mudder og regn, og jeg styrtede en gang i mudderet. Den sidste del af hastighedsprøven var meget glat og jeg valgte at tage den mere med ro.”

 

Voldsomt styrt

Også Antoine Meo havde problemer, som kostede ham endnu mere – 33 minutter i alt. Ærgerligt for den 5-dobbelte verdensmester, der helt sikkert satsede på at nå en podieplacering i Dakar. Den havde han allerede måtte give afkald på, fordi han i stedet for at føre rallyet an, som han ellers skulle efter at have vundet i går – noget han ikke har den helt store erfaring med – valgte at vente på Toby Price. Derved reducerede han chancen for at køre den forkerte vej voldsomt, for Price er en fremragende navigatør, og han kunne assistere sin førende team-kollega, hvis han måtte få problemer.

 

Det gik da også udmærket for de to, indtil Meo styrtede temmelig voldsomt, oven i købet blot et halvt hundrede kilometer fra mål. At generobre 3. pladsen er så godt som umuligt, nu hvor han er mere end 20 minutter fra den og oven i købet har to andre kørere mellem sig og den eftertragtede præmieskammel.

 

I øvrigt standsede Quintanilla ved Meo, da han så, at han var styrtet. Om det giver nogen form for tidsmæssig kompensation vides i skrivende stund ikke, men han kunne godt have brug for den, så tæt på Rodrigues er kommet.

 

Finalen venter

Lørdagens afsluttende etape er på i alt 699 kilometer, hvoraf de 180 som nævnt køres på tid. Selvom 180 kilometer hastighedsprøve kan synes af lidt, er den bestemt ikke let. Den består af snoede bjerg”veje”, hurtige sandede sektioner og med uendelige mængder af større og mindre klippestykker. Når målet nås i Rosario vil alle nok være enige om, at årets Dakar var en eneste lang udfordring fra start til mål. I år var der ikke plads til at slappe af.

Stéphane Peterhansel fører fortsat i sin Peugeot 2008 DKR, men endnu er der ikke faldet afgørelse i ankesagen om den påståede ulovlige optankning for nogle dage siden.

 

Giniel de Villiers i Toyota Hilux er 3'er - men han presses hårdt af Mikko Hirvonen.


Dakar 2016, stillingen efter 15. januar:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, 43t27m42s.

2. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +40m59s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +1t07m16s.

4. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +1t11m42s.

5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +1t36m16s.

6. Nani Roma/Alex Haro Bravo (ESP), MINI ALL4 RACING, +1t46m38s.

7. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, +1t55m05s.

8. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +2t04m49s.

9. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 2t22m46s.

10.Harry Hunt/Andreas Schulz (GBR/DEU), MINI ALL4 RACING, +3t08m58s.

 

MC:

1. Toby Price (AUS), KTM 450, 46t13m26s.

2. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +37m39s.

3. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +53m10s.

4. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +54m29s.

5. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +57m28s.

6. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +1t14m50s.

7. Adrien van Bevern (FRA), Yamaha, +1t36m42s.

8. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +1t54m30s.

9. Ricky Brabec (USA), Honda CRF450, +2t03m06s.

10.Armand Monleon (ESP), KTM, +3t19m13s.


Helder Rodriguez er blevet rask igen efter den første uges influenza og kørte sin Yamaha til en suveræn sejr på rallyets næstsidste etape.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt