Der resterer nu kun to etaper af årets Dakar og der
begynder så småt at tegne sig et billede af, at det
er erfaring og rutine, der afgør rallyets udfald. I
bil-kategorien i hvert fald. I motorcykler klassen
er billedet helt det modsatte – læs herom længere
nede i artiklen. Og hvordan slutstillingen bliver,
kan man også så småt se et billede af efter
torsdagens 712 kilometer lange etape.
Og alligevel: Man skal passe på med ikke at udnævne
en vinder før han rent faktisk er kommet i mål.
Fremme i spidsen har Stéphane Peterhansel godt nok
et solidt forspring, og selvom der på torsdagens
etape blev barberet 8 minutter af forspringet, så
det nu ”kun” er på små 52 minutter, kan der ske
meget af både den ene og den anden slags på rallyets
to sidste etaper.
Teknik og jura
Peterhansel kan naturligvis får tekniske problemer
med Peugeot 2008 DKR buggyen. Det har han oplevet
før, og i Dakar også få kilometer fra målstregen.
Men desuden truer en juridisk afgørelse, for MINI
teamet nedlagde for et par dage siden protest mod
Peterhansel, som skulle have foretaget en
reglementsstridig optankning. Protesten er indtil
videre blevet afvist, men afgørelsen er anket og i
princippet kan resultatet af anken komme inden
målrampen er nået. Får MINI ret, vil den afgørelse
kunne vende op og ned på resultatet.
I rå fart var sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah
dagens hurtigste. Han kørte sin MINI i mål 6
minutter hurtigere over de i alt 431 kilometer
hastighedsprøve end Peugeots 9-dobbelte
verdensmester, Sebastien Loeb. Men bemærk, at Loeb
har lært at køre i sand og Daniel Elena er blevet
god til at navigere, så selvom det ikke bliver i år,
så vil VM-teamet være storfavorit til sejren næste
år. Hvis altså ikke de to er blevet så gevaldigt
trætte af at grave i sand og reparere på bilen, at
de finder andre græsgange at boltre sig på. Men det
er jo egentlig løst ved at undlade at køre fast og
ødelægge bilen – hvor svært kan det være…
Med til historien hører dog også, at kardan-ophænget
på Loebs Peugeot brød sammen to kilometer fra
målstregen og han blev trukket i mål af
teamkollegaen Cyril Despres. Mon ikke ”Peter” kunne
tænkes at være urolig for, at noget lignende ville
ske for hans 2008 DKR?
Hirvonen ligger bedre
Tilbage til i år: Loeb blev 2’er, men hans tidligere
WRC rival, Mikko Hirvonen blev 3’er, godt et minut
efter franskmanden. Og den finske MINI kører har
noget at opnå i år – det har Loeb ikke rigtigt mere,
så finnen passer formentlig mere på. Hirvonen ligger
nemlig på 4. pladsen i den samlede stilling, og har
under 5 minutter op til Toyota-køreren, en anden
tidligere Dakar vinder, sydafrikaneren Giniel de
Villiers. I dag kørte Hirvonen næsten 6 minutter fra
De Villiers. Gentager han det på fredagens etape, er
finnen på podiet, og det er langt fra et utænkeligt
scenarie.
Giniel de Villiers er 3'er og kæmper for at bevare
podieplaceringen sin Toyota Hilux.
Fredagens etape er på ikke mindre end 931 kilometer,
hvoraf 481 kilometer er hastighedsprøve mere i stil
med de rally-prøver, Hirvonen kender så godt fra WRC
(World rally Championship). Så hvor kampen om 1.
pladsen udkæmpes både i det ofte uvejsomme terræn og
i FIAs appel-ret, er det den direkte kamp om
sekunderne i de udfordrende argentinske bjerge, der
afgør, om den erfarne og tidligere Dakar-vindende de
Villiers skal på podiet eller den ærefulde placering
tilfalder roockie’en fra Finland.
Carlos Sainz mistede som bekendt føringen i Dakar i
går, ikke, som det først blev oplyst, pga. en
knækket aksel mellem gearkasse og motor, men derimod
en knækket adapterplade, som forbinder gearkasse og
motor. Da Peugeot’en også havde pådraget sig flere
følgeskader og var mange timer bagud, er den
tidligere Dakar-vinder og dobbelte
rallyverdensmester nu trukket ud af årets Dakar.
Price alene i spidsen
I MC-kategorien er det fortsat australieren Toby
Price, der dominerer. Han vandt dog ikke dagens
etape – den ære gik til den 5-dobbelte Enduro
verdensmester, franskmanden Antoine Meo, begge kører
KTM. Men der var kun 18 sekunder imellem dem, da
prøven blev standset efter CP2, dvs. 243 kilometers
kørsel.
Der var to grunde til, at løbsledelsen traf den
beslutning – og den gjaldt kun for resten af feltet
af motorcyklerne (topkørerne var kommet igennem hele
prøven): Temperaturen var igen over 40 grader, mange
MC-kørere var for udmarvede og havde store
problemer, og der ville ikke være redningsmandskab
nok til at kunne yde den nødvendige assistance til
de mange, der havde brug for den, hvis prøven var
fortsat.
Goncalves definitivt ude af Dakar
En af dem, der havde brug for hjælp i dag, var den
tidligere 1’er, Paulo Goncalves. Han startede ikke
ud med de 34 minutter, han troede han var bag efter,
da kørerne i går nåede målstregen. Goncalves havde
fået yderligere 40 minutters straftid og var dermed
sendt ned på 8. pladsen, 1 time og 14 minutter efter
den førende Toby Price. Om det havde stresset den
ellers så erfarne Honda-kører skal være usagt, men
et faktum er det, at han først for vild og siden
styrtede. Efter styrtet havde han brug for lægehjælp
og er nu officielt udgået af rallyet.
Stefan Svitko er fortsat på 2. pladsen i Dakar og
mistede 12 minutter til Price i dag. Med mindre
Price udgår, skal han ikke gøre sig forhåbninger om
at indhente ham. Han skal omvendt også passe på
Pablo Quintanilla, der kommer stormende bagfra på
sin Husqvarna. Han halede 10 minutter ind på
slovakken i dag, og er cirka 18 minutter bagefter.
Svitko skal ikke begå mange fejl før chileneren slår
til. Desuden lurer Meo også i baggrunden og er kun
lige godt 1 minut efter Husqvarna køreren. Også han
kan blive en trussel for Svitko. |