- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stephane Peterhansel er nu suverænt i spidsen. Det nærmer sig en Peugeot triumf i år...


Dakar – Dag 11: "Peters" domæne


Af Søren Clauding – 13. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 Dakar sejre har han bag sig, 6 gange på MC og 5 gange i bil. Han er ekspert i ørkenkørsel og den mest respekterede deltager i Dakar i årevis. Navnet er Stéphane Peterhansel. På rallyets 10. etape dokumenterede han hvorfor. Peugeot kørerens føring er nu præcis én time i forhold til nr. 2, sidste års vinder, der også kan det der med at køre i sand, Nasser Al-Attiyah i MINI.

 

Den 10. etape var ikke meget lang. Et par hundrede kilometer transportetape, derpå 278 kilometer hastighedsetape – oven i købet forkortet med 33 kilometer, fordi uvejret på ny hærgede i den vestlige del af Argentina. Og siden skulle der igen køres små 300 kilometer transportetape. For motorcyklernes vedkommende afsluttede man en maraton-etape, så de skulle egentlig blot starte hastighedsprøven (eller -etapen, to navne for det samme) kort efter start, for de havde overnattet tæt ved.

 

Afgørelsens skueplads

Men området, Fiambala ørkenen, vil kunne få det til at risle koldt ned ad ryggen på mange deltagere, der har prøvet det før. Dette sted er om noget afgørelsens skueplads – nu kan vi på lørdag se, om det kommer til at holde stik også i år.

 

I alle tilfælde var det en herlig legeplads for Stéphane Peterhansel. Og selvom han efterfølgende udtrykte, at han var ved at gå ud af sit gode skind, fordi han og co-driver Jean Paul Cottret pludselig ikke vidste hvor de var, og mindst brugte et kvarter på at finde den rette vej igen, og siden også punkterede, var det de to, der kom hurtigst igennem det berygtede ørkenområde.

 

Og da regnestykket blev gjort op, var Peugeot holdet ikke bare nr. 1 i Dakar, de har nu også et forspring på præcis 1 time til rallyets nr. 2…

 

Sainz fik ”dødsstødet”

Og nej, det var som antydet indledningsvis ikke team-kollegerne, Carlos Sainz og Lucas Cruz. De oplevede undervejs at køre fast, men ”dødsstødet” kom, da den aksel, der forbinder gearkasse med motor knækkede og de måtte vente på, at deres assistancetruck fandt frem til dem. Det tog timer.

 

Rallyets nr. 2 er nu sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah. Og årsagen til at han mistede, ikke mindre end 52 minutter blev det til, på dagens etape, kunne ses allerede 6 kilometer ude på prøven. Han ramte en vold forkert, MINI’en rullede og siden tog det ret lang tid at få den på ret køl igen. Udover at han undervejs måtte standse flere gange for at undersøge om alting var i orden (hvad det i øvrigt ikke var, men skaden, som vedrørte kølesystemet, var lille), kørte han resten af etapen stort set problemfrit i den skadede bil. Og kunne siden konstatere, at der godt nok var længere mellem ham og den førende bil, men i stedet for at være nr. 3 var han altså nu nr. 2.

 

Sandets mestre

Det var imidlertid også en Peugeot, som var næst hurtigst i dag. Den tidligere 5-dobbelte Dakar-vinder, Cyril Despres, kan også finde ud af at køre i sand og han og Dakar-rallyets tidligere sportsdirektør, David Castera, har det fint med navigeringen. Holdet kom i mål små 6 minutter efter Peterhansel, fulgt af det russiske Toyota Hilux hold med Vasiliev i førersædet.

 

Sebastien Loeb lærer hurtigt og kørte ikke nævneværdigt fast. Han og Daniel Elena kørte deres Peugeot ind på 5. pladsen, 18 minutter efter ”Peter”, alt imens den tidligere Dakar-vinder, Giniel de Villiers i Toyota blev nr. 6. Loeb kom dermed tilbage i Top-10 (på en 9. plads) alt imens de Villiers avancerede til det laveste trin på præmieskammelen, til trods for at han måtte skifte en drivaksel, som kostede ham et kvarters tid.

 

Mikko Hirvonen mistede en lille time på hastighedsprøven, men MINI-køreren bevarer sin 4. plads.

 

Super Fiambala

Dagens hastighedsetape var karakteristisk ved, at man sendte de 25 bedst placerede deltager fra tirsdagens hastighedsetape afsted i grupper i et mix mellem de fire kategorier – motorcykler, quads, biler og lastbiler. Det var underholdende at se på, det gjorde ikke lige præcis navigeringen lettere, men var ikke rigtig med til at påvirke udfaldet

 

Goncalves er med endnu

I MC-klassen, som startede ud efter at have måtte klare sig selv natten over på den såkaldte maraton-etape, har mistet lidt af sin spænding, fordi KTM-køreren Toby Price fra Australien ikke længere er presset af Honda fabrikskører Paulo Goncalves.

 

Goncalves blev trukket i mål ved CP2 (Check Point 2 endte med at blive etapemål på den forkortede prøve) i går af en team-kammerat, og det var både usikkert om han på egen hånd ville kunne gøre sin motorcykel klar til dagens etape og hvordan løbsledelsen ville håndtere hans placering i rallyet.

 

Resultatet blev, at Goncalves fik tildelt den samme faste tid som alle de øvrige deltagere, der ankom efter at prøvelængden var blevet reduceret. Derved mistede han 34 minutter til Price, men han var fortsat med i rallyet, og da Honda’en her til morgen var køreklar, satte Goncalves af, fuldførte etapen, blev nr. 4, få sekunder efter Price, og er nu nr. 3 i den samlede stilling.

 

Svitko sejrer

Etapen blev i dag vundet af slovakken Stefan Svitko, der nu ligger stabilt på 2. pladsen i rallyet 11 minutter foran Goncalves. Sejren var i øvrigt hans første i de nu 7 Dakar rallyes, det er blevet til for hans vedkommende.

 

Torsdagens etape forventes at være knap så afgørende som onsdagens. Der skal fortsat køres langt, 712 kilometer i alt, hvoraf de 431 kilometer er hastighedsprøve. Deltagerne kommer til at opleve meget af det fine sand, det såkaldte fesh-fesh, med masser af muligheder for at køre fast, men den omstændighed, at toppen i rallyet er spredt lidt ud, tager noget af stresset af kørerne og de vil have lettere ved at koncentrere sig om ikke at begå fejl.

Carlos Sainz rally sluttede, da gearkassen mistede forbindelsen til motoren i hans Peugeot.


Dakar 2016, stillingen efter 13. januar:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, 32t44m59s.

2. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +1t00m00s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +1t12m32s.

4. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +1t23m51s.

5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +1t33m58s.

6. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, +1t50m07s.

7. Nani Roma/Alex Haro Bravo (ESP), MINI ALL4 RACING, +1t50m25s.

8. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +1t58m07s.

9. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 2t16m54s.

10.Harry Hunt/Andreas Schulz (GBR/DEU), MINI ALL4 RACING, +2t28m41s.

 

MC:

1. Toby Price (AUS), KTM 450, 34t49m04s.

2. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +23m12s.

3. Paulo Goncalves(PRT), Honda CRF450 Rally, +34m15s.

4. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +42m49s.

5. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +44m04s.

6. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +45m10s.

7. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +56m17s.

8. Ricky Brabec (USA), Honda CRF450, +1t12m08s.

9. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +1t15m09s.

10.Adrien van Bevern (FRA), Yamaha, +1t21m55s.


Nasser Al-Attiyah mistede næsten en time i dag og avancerede alligevel en placering.

 

Toby Price er som Peterhansel godt på vej mod sejren i årets Dakar.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt