11 Dakar sejre har han bag sig, 6 gange på MC og 5
gange i bil. Han er ekspert i ørkenkørsel og den
mest respekterede deltager i Dakar i årevis. Navnet
er Stéphane Peterhansel. På rallyets 10. etape
dokumenterede han hvorfor. Peugeot kørerens føring
er nu præcis én time i forhold til nr. 2, sidste års
vinder, der også kan det der med at køre i sand,
Nasser Al-Attiyah i MINI.
Den 10. etape var ikke meget lang. Et par hundrede
kilometer transportetape, derpå 278 kilometer
hastighedsetape – oven i købet forkortet med 33
kilometer, fordi uvejret på ny hærgede i den
vestlige del af Argentina. Og siden skulle der igen
køres små 300 kilometer transportetape. For
motorcyklernes vedkommende afsluttede man en
maraton-etape, så de skulle egentlig blot starte
hastighedsprøven (eller -etapen, to navne for det
samme) kort efter start, for de havde overnattet tæt
ved.
Afgørelsens skueplads
Men området, Fiambala ørkenen, vil kunne få det til
at risle koldt ned ad ryggen på mange deltagere, der
har prøvet det før. Dette sted er om noget
afgørelsens skueplads – nu kan vi på lørdag se, om
det kommer til at holde stik også i år.
I alle tilfælde var det en herlig legeplads for
Stéphane Peterhansel. Og selvom han efterfølgende
udtrykte, at han var ved at gå ud af sit gode skind,
fordi han og co-driver Jean Paul Cottret pludselig
ikke vidste hvor de var, og mindst brugte et kvarter
på at finde den rette vej igen, og siden også
punkterede, var det de to, der kom hurtigst igennem
det berygtede ørkenområde.
Og da regnestykket blev gjort op, var Peugeot holdet
ikke bare nr. 1 i Dakar, de har nu også et forspring
på præcis 1 time til rallyets nr. 2…
Sainz fik ”dødsstødet”
Og nej, det var som antydet indledningsvis ikke
team-kollegerne, Carlos Sainz og Lucas Cruz. De
oplevede undervejs at køre fast, men ”dødsstødet”
kom, da den aksel, der forbinder gearkasse med motor
knækkede og de måtte vente på, at deres
assistancetruck fandt frem til dem. Det tog timer.
Rallyets nr. 2 er nu sidste års vinder, Nasser
Al-Attiyah. Og årsagen til at han mistede, ikke
mindre end 52 minutter blev det til, på dagens
etape, kunne ses allerede 6 kilometer ude på prøven.
Han ramte en vold forkert, MINI’en rullede og siden
tog det ret lang tid at få den på ret køl igen.
Udover at han undervejs måtte standse flere gange
for at undersøge om alting var i orden (hvad det i
øvrigt ikke var, men skaden, som vedrørte
kølesystemet, var lille), kørte han resten af etapen
stort set problemfrit i den skadede bil. Og kunne
siden konstatere, at der godt nok var længere mellem
ham og den førende bil, men i stedet for at være nr.
3 var han altså nu nr. 2.
Sandets mestre
Det var imidlertid også en Peugeot, som var næst
hurtigst i dag. Den tidligere 5-dobbelte
Dakar-vinder, Cyril Despres, kan også finde ud af at
køre i sand og han og Dakar-rallyets tidligere
sportsdirektør, David Castera, har det fint med
navigeringen. Holdet kom i mål små 6 minutter efter
Peterhansel, fulgt af det russiske Toyota Hilux hold
med Vasiliev i førersædet.
Sebastien Loeb lærer hurtigt og kørte ikke
nævneværdigt fast. Han og Daniel Elena kørte deres
Peugeot ind på 5. pladsen, 18 minutter efter
”Peter”, alt imens den tidligere Dakar-vinder,
Giniel de Villiers i Toyota blev nr. 6. Loeb kom
dermed tilbage i Top-10 (på en 9. plads) alt imens
de Villiers avancerede til det laveste trin på
præmieskammelen, til trods for at han måtte skifte
en drivaksel, som kostede ham et kvarters tid.
Mikko Hirvonen mistede en lille time på
hastighedsprøven, men MINI-køreren bevarer sin 4.
plads.
Super Fiambala
Dagens hastighedsetape var karakteristisk ved, at
man sendte de 25 bedst placerede deltager fra
tirsdagens hastighedsetape afsted i grupper i et mix
mellem de fire kategorier – motorcykler, quads,
biler og lastbiler. Det var underholdende at se på,
det gjorde ikke lige præcis navigeringen lettere,
men var ikke rigtig med til at påvirke udfaldet
Goncalves er med endnu
I MC-klassen, som startede ud efter at have måtte
klare sig selv natten over på den såkaldte
maraton-etape, har mistet lidt af sin spænding,
fordi KTM-køreren Toby Price fra Australien ikke
længere er presset af Honda fabrikskører Paulo
Goncalves.
Goncalves blev trukket i mål ved CP2 (Check Point 2
endte med at blive etapemål på den forkortede prøve)
i går af en team-kammerat, og det var både usikkert
om han på egen hånd ville kunne gøre sin motorcykel
klar til dagens etape og hvordan løbsledelsen ville
håndtere hans placering i rallyet.
Resultatet blev, at Goncalves fik tildelt den samme
faste tid som alle de øvrige deltagere, der ankom
efter at prøvelængden var blevet reduceret. Derved
mistede han 34 minutter til Price, men han var
fortsat med i rallyet, og da Honda’en her til morgen
var køreklar, satte Goncalves af, fuldførte etapen,
blev nr. 4, få sekunder efter Price, og er nu nr. 3
i den samlede stilling.
Svitko sejrer
Etapen blev i dag vundet af slovakken Stefan Svitko,
der nu ligger stabilt på 2. pladsen i rallyet 11
minutter foran Goncalves. Sejren var i øvrigt hans
første i de nu 7 Dakar rallyes, det er blevet til
for hans vedkommende.
Torsdagens etape forventes at være knap så afgørende
som onsdagens. Der skal fortsat køres langt, 712
kilometer i alt, hvoraf de 431 kilometer er
hastighedsprøve. Deltagerne kommer til at opleve
meget af det fine sand, det såkaldte fesh-fesh, med
masser af muligheder for at køre fast, men den
omstændighed, at toppen i rallyet er spredt lidt ud,
tager noget af stresset af kørerne og de vil have
lettere ved at koncentrere sig om ikke at begå fejl. |