En enkelt dag var Sebastien vippet væk fra føringen
i Dakar, så var han tilbage igen. Godt nok ikke med
sejr på lørdagens etape, der førte deltagerne
tilbage fra Bolivia til Argentina, men så meget
hurtigere, at Peugeot team-kammeraten Stéphane
Peterhansel, blev sendt et par minutter bagud.
I dag var det den tidligere Dakar-vinder og dobbelte
rally-verdensmester, Carlos Sainz, der også kører
Peugeot, som vandt etapen foran Loeb. Efter de i alt
336 kilometer hastighedsprøve (delt i to med 230
kilometer i Bolivia, siden en neutraliserings-zone
på 80 kilometer, hvor landegrænsen skulle krydses og
derpå 106 kilometer i Argentina) var afstanden
imellem dem 38 sekunder. Det er ikke meget
forskelligt fra en typisk sejrsmargin i et helt
VM-rally – som, meget apropos har en nogenlunde
tilsvarende længde.
For spanierens vedkommende betød det, at han kom
endnu tættere på sine to førende teamkolleger og nu
er en reel del af topstriden.
”Peter” kun 4’er
Peterhansel var 3 minutter og 22 sekunder
langsommere end Sainz på hastighedsetapen. Og oven i
købet også 5 sekunder langsommere end MINI-køreren,
sidste års vinder Nasser Al-Attiyah. I den samlede
stilling er det sidste dog uden betydning, for
Al-Attiyah er et kvarter bagude i forhold til den
11-dobbelte Dakar-vinder.
Nr. 5 i dag var finnen Mikko Hirvonen, der dermed
cementerede sin position som næst hurtigste
MINI-kører. Sammenlagt passerede han også Toyotas
Giniel de Villiers, der nu må tage til takke med 6.
pladsen.
Turboproblemer
Ved målet i Salta forklarede Sebastien Loeb, at det
gik forrygende på den første sektor af
hastighedsprøven. Ved starten til den anden del,
fungerede motoren ikke helt som den skulle. Det
viste sig at være et turbo-styrings problem, som dog
forsvandt undervejs, men tog forinden lidt af
koncentrationen væk fra kørslen. Det indebar bl.a.,
at holdet begik en navigationsfejl..
Med en vis form for forhåbning i stemmen fastslog
Nasser Al-Attiyah, at det ser ud til at også de
ellers så hurtige Peugeot buggy’er kan få problemer.
Det store spørgsmål er, om de kommende dages ret
lange etaper, bl.a. i den argentinske sandørken,
kommer til at gøre en forskel.
Som et kuriosum er svenske Annie Seel nu definitivt ude
af Dakar. Bilen er brudt sammen - elektronikken - og
kan ikke længere repareres. Men godt gået, så længe
det varede.
Uvejret ramte motorcylerne
Den sammenlagt over 800 kilometer lange etape førte
i dag deltagerne ned i mere normale højder end de i
de sidste dage har været vant til. Men det førte dem
også tilbage til det uvejr, der har hærget i
Argentina i den seneste tid.
Det gik mest ud over motorcyklerne, idet den sidste
hastighedsetape blev stoppet for alle motorcykler
efter de første 22. Voldsom regn fyldte på rekord
tid en flod, og resten af MC-feltet ville ikke kunne
komme igennem.
Først i mål var den 5-dobbelte Enduro verdensmester,
Antoine Meo, der debuterede i Dakar i år og nu tog
sin allerførste etapesejr.
Den tidligere motocross verdensmester, østrigeren
Matthias Walkner, havde et alvorligt styrt i dag.
Han brækkede lårbenet og er i sagens natur ude af
Dakar i år. Den førende Paulo Goncalves standsede
sin Honda og blev ved den skadede østriger i cirka
11 minutter indtil Pablo Quintanilla tog over som
”sygepasser”. Den tid, de to hver især tilbragte ved
den skadede Walkner, fik de naturligvis godtgjort,
idet løbsledelsen, der har GPS-kontakt med hver
eneste deltager, helt præcist kan se, hvor lang tid
kørerne har brugt på redningsaktionen.
Da kompensationen for den brugte tid var gjort op,
sluttede Goncalves med 3. pladsen på
hastighedsetapen og udbyggede derved sin føring i
den samlede stilling.
Helder Rodrigues havde influenza
Ny i toppen er også Helder Rodrigues, der kører
Yamaha i år. Han løftede i bivuakken sløret for,
hvorfor det ikke var gået helt så hurtigt i rallyets
første del, som mange måske havde forventet. Han var
ganske enkelt syg med influenza. Men nu har han det
bedre og det kunne direkte aflæses i præstationen –
han blev nr. 5. Desværre for ham er han fortsat
langt tilbage i den samlede stilling.
Den mest triste historie i årets Dakar blev skrevet
i dag, idet en 63-årig tilskuer, som var gået ud i
sporet, blev kørt ned af en af bilerne nede i
feltet. Han mistede livet derved. Endnu et eksempel
på, at ligeså spændende og fascinerende et rally kan
være, ligeså fatalt kan det være også for
tilskuerne, hvis ikke de udviser den fornødne
respekt og påpasselighed.
Halvvejs
Søndag er en hårdt tiltrængt pausedag i Dakar, og
mandag går det så videre gennem Argentina fra Salta
til Belén. Der skal i alt køres 766 kilometer,
hvoraf 393 er hastighedsprøve. Det kan let blive en
anderledes oplevelse, fordi deltagerne hér møder den
første del af de kolossale sydamerikanske sanddyner
eller klitter, om man vil. Navigationen er også
yderst krævende ligesom risikoen for at køre fast er
konstant eksisterende. |