- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. etape var noget nær det nærmeste man kan komme en MINI-dag i dette års Dakar. Nasser Al-Attiyah besejrede den 11-dobbelte Dakar-vinder, Peugeots Stéphane Peterhansel, blev nr. 3 men er fortsat på 4.pladsen i rallyet.


Dakar – Dag 7: Loeb tilbage i føring


Af Søren Clauding – 9. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En enkelt dag var Sebastien vippet væk fra føringen i Dakar, så var han tilbage igen. Godt nok ikke med sejr på lørdagens etape, der førte deltagerne tilbage fra Bolivia til Argentina, men så meget hurtigere, at Peugeot team-kammeraten Stéphane Peterhansel, blev sendt et par minutter bagud.

 

I dag var det den tidligere Dakar-vinder og dobbelte rally-verdensmester, Carlos Sainz, der også kører Peugeot, som vandt etapen foran Loeb. Efter de i alt 336 kilometer hastighedsprøve (delt i to med 230 kilometer i Bolivia, siden en neutraliserings-zone på 80 kilometer, hvor landegrænsen skulle krydses og derpå 106 kilometer i Argentina) var afstanden imellem dem 38 sekunder. Det er ikke meget forskelligt fra en typisk sejrsmargin i et helt VM-rally – som, meget apropos har en nogenlunde tilsvarende længde.

 

For spanierens vedkommende betød det, at han kom endnu tættere på sine to førende teamkolleger og nu er en reel del af topstriden.

 

”Peter” kun 4’er

Peterhansel var 3 minutter og 22 sekunder langsommere end Sainz på hastighedsetapen. Og oven i købet også 5 sekunder langsommere end MINI-køreren, sidste års vinder Nasser Al-Attiyah. I den samlede stilling er det sidste dog uden betydning, for Al-Attiyah er et kvarter bagude i forhold til den 11-dobbelte Dakar-vinder.

 

Nr. 5 i dag var finnen Mikko Hirvonen, der dermed cementerede sin position som næst hurtigste MINI-kører. Sammenlagt passerede han også Toyotas Giniel de Villiers, der nu må tage til takke med 6. pladsen.

 

Turboproblemer

Ved målet i Salta forklarede Sebastien Loeb, at det gik forrygende på den første sektor af hastighedsprøven. Ved starten til den anden del, fungerede motoren ikke helt som den skulle. Det viste sig at være et turbo-styrings problem, som dog forsvandt undervejs, men tog forinden lidt af koncentrationen væk fra kørslen. Det indebar bl.a., at holdet begik en navigationsfejl..

 

Med en vis form for forhåbning i stemmen fastslog Nasser Al-Attiyah, at det ser ud til at også de ellers så hurtige Peugeot buggy’er kan få problemer. Det store spørgsmål er, om de kommende dages ret lange etaper, bl.a. i den argentinske sandørken, kommer til at gøre en forskel.

 

Som et kuriosum er svenske Annie Seel nu definitivt ude af Dakar. Bilen er brudt sammen - elektronikken - og kan ikke længere repareres. Men godt gået, så længe det varede.

 

Uvejret ramte motorcylerne

Den sammenlagt over 800 kilometer lange etape førte i dag deltagerne ned i mere normale højder end de i de sidste dage har været vant til. Men det førte dem også tilbage til det uvejr, der har hærget i Argentina i den seneste tid.

 

Det gik mest ud over motorcyklerne, idet den sidste hastighedsetape blev stoppet for alle motorcykler efter de første 22. Voldsom regn fyldte på rekord tid en flod, og resten af MC-feltet ville ikke kunne komme igennem.

 

Først i mål var den 5-dobbelte Enduro verdensmester, Antoine Meo, der debuterede i Dakar i år og nu tog sin allerførste etapesejr.

 

Den tidligere motocross verdensmester, østrigeren Matthias Walkner, havde et alvorligt styrt i dag. Han brækkede lårbenet og er i sagens natur ude af Dakar i år. Den førende Paulo Goncalves standsede sin Honda og blev ved den skadede østriger i cirka 11 minutter indtil Pablo Quintanilla tog over som ”sygepasser”. Den tid, de to hver især tilbragte ved den skadede Walkner, fik de naturligvis godtgjort, idet løbsledelsen, der har GPS-kontakt med hver eneste deltager, helt præcist kan se, hvor lang tid kørerne har brugt på redningsaktionen.

 

Da kompensationen for den brugte tid var gjort op, sluttede Goncalves med 3. pladsen på hastighedsetapen og udbyggede derved sin føring i den samlede stilling.

 

Helder Rodrigues havde influenza

Ny i toppen er også Helder Rodrigues, der kører Yamaha i år. Han løftede i bivuakken sløret for, hvorfor det ikke var gået helt så hurtigt i rallyets første del, som mange måske havde forventet. Han var ganske enkelt syg med influenza. Men nu har han det bedre og det kunne direkte aflæses i præstationen – han blev nr. 5. Desværre for ham er han fortsat langt tilbage i den samlede stilling.

 

Den mest triste historie i årets Dakar blev skrevet i dag, idet en 63-årig tilskuer, som var gået ud i sporet, blev kørt ned af en af bilerne nede i feltet. Han mistede livet derved. Endnu et eksempel på, at ligeså spændende og fascinerende et rally kan være, ligeså fatalt kan det være også for tilskuerne, hvis ikke de udviser den fornødne respekt og påpasselighed.

 

Halvvejs

Søndag er en hårdt tiltrængt pausedag i Dakar, og mandag går det så videre gennem Argentina fra Salta til Belén. Der skal i alt køres 766 kilometer, hvoraf 393 er hastighedsprøve. Det kan let blive en anderledes oplevelse, fordi deltagerne hér møder den første del af de kolossale sydamerikanske sanddyner eller klitter, om man vil. Navigationen er også yderst krævende ligesom risikoen for at køre fast er konstant eksisterende.

Carlos Sainz vandt dagens hastighedsprøve i sin Peugeot, men kun fordi Loeb havde uheld.


Dakar 2016, stillingen efter 9. januar:


Biler:

1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 21t46m28s.

2. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, +2m22s.

3. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot 2008 DKR, +4m50s.

4. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +17m36s.

5. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +32m53s.

6. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +33m41s.

7. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +40m19s.

8. Yazeed Al-Rayhi/Timo Gottschalk (SAU/DEU), Toyota Hilux, +42m51s.

9. Vladimir Vasiliev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +53m46s.

10.Emiliano Spataro/Benjamin Lozada (ARG), Renault Duster, +1t15m45s.

 

MC:

1. Paulo Goncalves(PRT), Honda CRF450 Rally, 22t52m30s.

2. Toby Price (AUS), KTM 450, +3m12s.

3. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +9m24s.

4. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +18m06s.

5. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +21m01s.

6. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +21m06s.

7. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +22.44s.

8. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +29m57s.

9. Alain Duclos (FRA), Sherco TVS RTR 455, +30m32s.

10.Juan Pedrero Garcia (ESP), Sherco TVS RTR 455, +31m45s.


Mikko Hirvonen er næst bedste MINI-kører. Han ligger 5'er.

Helder Rodrigues (Yamaha) er rask igen og blev 5'er i dag.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt