- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stéphane Peterhansel er nu i spidsen af Dakar - hér på kanten af den kæmpemæssige Uyuni saltslette i sin lynhurtige Peugeot 2008 DKR.


Dakar – Dag 6: ”Peter” tager kommandoen


Af Søren Clauding – 8. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tre etapesejre og en 2. plads skulle der til, før den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb, måtte afgive føringen i Dakar til en anden kører. Vi er nået til 6. etape (den første blev som bekendt aflyst), med den længste hastighedsprøve i rallyet, med ustandseligt skiftende terræn. En etape, hvor erfaring og betyder alt. Og hér viste den 11-dobbelte Dakar-vinder, Stéphane Peterhansel sig fra sin allerbedste side. Han besejrede team-kammeraten i Peugeot-teamet med 8 minutter og 15 sekunder – og er nu nummer ét i rallyet.

 

Loeb er dog ikke forsvundet ud af legen. Han måtte godt nok affinde sig med 4. pladsen i dag, men ligger fortsat på 2. pladsen og er blot 27 sekunder efter Peterhansel. Og det er værd at bemærke, at det ikke var farten, Loeb manglede. Peugeot’en punkterede et par gange undervejs undervejs – det kunne han måske have undgået – men der opstod også problemer med elektronikken, der styrer speederen, noget som både Sainz og Cyril Despres tidligere i rallyet har oplevet. Det bliver spændende at se, om han kan slå tilbage på lørdagens etape. Og ikke mindst interessant at se, om Peugeot’erne nu for alvor afslører en svag side i form af svigtende elektronik.

 

”Først punkterede jeg,” fortalte Sebastien Loeb ved målet i Uyuni, ”derpå måtte jeg køre omkring 80 kilometer med speederen i bund, fordi den elektronisk havde låst sig fast. Jeg måtte regulere farten ved konstant at slå tændingen til og fra – det var lidt kompliceret. Siden punkterede vi igen og måtte skifte hjul endnu engang. Det var en kompliceret dag.”

 

Stéphane Peterhansel og Jean Paul Cottret havde en ganske ensom dag: ”Det var en god dag,” fastslog ”Peter”, da dagen var omme. ”I så ingen af de andre i dag, kun lidt støv i ny og næ. Med en enkelt undtagelse: 20 kilometer fra målstregen overhalede jeg Loeb, fordi han var punkteret, men ellers var vi alene hele dagen og forsøgte at koncentrere os og holde fokus på sporet, for det var en meget lang etape.”

 

Rund om saltsletten

Fredagens hastighedsetape var rallyets længste og som helhed en af de længste i år. 722 kilometer, som udgjorde et loop rundt om den kæmpemæssige saltslette, Salar de Uyuni. I fjor kørte man henover saltet, i år i periferien, og det blev prøven på alle måder mere interessant af. Selve hastighedsetapen, som fandt sted i højder på mellem 3500 og 4200 meter, med udsigt til bjergtinder på tæt ved 6 kilometers højde, var på i alt 542 kilometer og stillede både krav om gode navigationsevner og evner til at tilpasse sig underlaget, som uforudsigeligt vekslede mellem sand og klippestykker.

 

Hér er erfaring en afgørende faktor, hvad rallyets mest erfarne kørere alle dokumenterede. Nr. 2 på etapen, blot 17 sekunder langsommere end Peterhansel, var den tredje Peugeot, med Carlos Sainz bag rattet. Han udnyttede al sin rutine og mere end halverede de 14 minutter, han havde mistet på den første regulære hastighedsprøve i rallyet. Derved avancerede han til 3. pladsen sammenlagt og er nu under 6 minutter fra de førende to.

 

Toyota nr. 3

Yazeed Al-Rajhi i Toyota Hilux blev nr. 3 – han ved, hvordan man kører i et sådan ørkenområde, Loeb blev 4’er og Nasser Al-Attiyah styrede i mål, igen som bedste MINI-kører, på 5. pladsen. Derved er han sammenlagt fortsat den bedste af resten, i forhold til de dominerende Peugeot’er, men han har over 15 minutter op til den førende af dem og er nu på 4. pladsen.

 

”Der er intet, vi kan stille op,” sagde Nasser Al-Attiyah efter prøven, ”og der er ingen prøve i vente, hvor firehjulstrækkerne har fordel, for buggy’erne (Peugeot’erne, red.) kører rigtig godt overalt både på rallyspor og off-road.”

 

Bag sig havde Al-Attiyah team-kollegaen Nani Roma, der totalt er nr. 13 over en time efter, og Orlando Terranova, også i MINI, der har haft sit at se til i rallyet. Han er dog nu oppe på 11. pladsen, en times tid efter Peterhansel.

 

Mikko Hirvonen i den fjerde MINI blev nr. 8 og mistede 6 minutter til team-kollegaen fra Qatar – men sammenlagt er han på 6. pladsen, blot 40 sekunder efter den bedst placerede Toyota Hilux, kørt af Giniel de Villiers.

 

Goncalves under pres

Paulo Goncalves (Honda) er som i går nr. 1 blandt to-hjulerne, men han led også i dag af hovedpine pga. de store højder og havde svært ved at koncentrere sig. Det problem havde Toby Price ikke. Selvom KTM-køreren var den af alle, der først skulle vise vejen, fordi han startede først som vinder af etapen forinden, formåede han at være hurtigst på to hjul. Han vandt dagens etape, hans tredje etapesejr i alt i år, med et forspring på over et minut til Matthias Walkner (KTM), der nu er oppe, hvor han var tippet til at befinde sig, inden rallyet blev startet. Walkner er sammenlagt nr. 3 efter Price, der på ny truer Goncalves føring.

 

Joan Barreda Bort havde store mekaniske problemer med sin Honda. Han gik i stå og holdt længe stille 200 kilometer ude på etapen. Siden skete det samme efter 250 km, og selvom han måske ikke er ude af rallyet endnu, er enhver mulighed for noget, der blot ligner en topplacering, en umulighed.

 

Ruben Faria er til gengæld udgået. Den hurtige KTM-kører styrtede på prøven og brækkede håndledet. Så kan man ikke køre og han er ude af rallyet.

 

Mange kilometer på lørdagens etape

Selvom lørdagens hastighedsetape er noget kortere end fredagens (den er 353 kilometer lang) skal der igen køres rigtig mange kilometer, faktisk flere end i dag. 793 kilometer er den officielle længde. Hastighedsetapen er delt i to, fordi man undervejs skal over grænsen tilbage til Argentina. Åndedrætsbesvær bliver næppe et tema, for det højeste punkt er lidt over 1200 meter og man slutter blot et par hundrede meter over havets overflade, inden Bivuakken nås ved målet i Salta.

Sebastien Loeb er blot 27 sekunder fra sin teamkammerat.


Dakar 2016, stillingen efter 8. januar:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, 18t26m20s.

1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, +27s.

3. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot 2008 DKR, +5m55s.

4. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +15m19s.

5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +29m21s.

6. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +29m51s.

7. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +34m27s.

8. Yazeed Al-Rayhi/Timo Gottschalk (SAU/DEU), Toyota Hilux, +37m14s.

9. Vladimir Vasiliev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +42m27s.

10.Emiliano Spataro/Benjamin Lozada (ARG), Renault Duster, +57m32s.

 

MC:

1. Paulo Goncalves(PRT), Honda CRF450 Rally, 20t23m07s.

2. Toby Price (AUS), KTM 450, +35s.

3. Matthias Walkner (AUT), KTM 450 Rally Replica, +2m50s.

4. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +5m17s.

5. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +15m10s.

6. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +20m12s.

7. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +21m04s.

8. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +23m02s.

9. Alain Duclos (FRA), Sherco TVS RTR 455, +26m09s.

10.Juan Pedrero Garcia (ESP), Sherco TVS RTR 455, +27m17s.


Nasser Al-Attiyah kæmper en brav kamp i sin MINI.

 

Toby Price vandt sin tredje etapesejr på sin KTM.

 

Joan Barreda Bort blev trukket store dele af etapen af Paolo Ceci - begge på Honda.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt