Tre etapesejre og en 2. plads skulle der til, før
den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb,
måtte afgive føringen i Dakar til en anden kører. Vi
er nået til 6. etape (den første blev som bekendt
aflyst), med den længste hastighedsprøve i rallyet,
med ustandseligt skiftende terræn. En etape, hvor
erfaring og betyder alt. Og hér viste den
11-dobbelte Dakar-vinder, Stéphane Peterhansel sig
fra sin allerbedste side. Han besejrede
team-kammeraten i Peugeot-teamet med 8 minutter og
15 sekunder – og er nu nummer ét i rallyet.
Loeb er dog ikke forsvundet ud af legen. Han måtte
godt nok affinde sig med 4. pladsen i dag, men
ligger fortsat på 2. pladsen og er blot 27 sekunder
efter Peterhansel. Og det er værd at bemærke, at det
ikke var farten, Loeb manglede. Peugeot’en
punkterede et par gange undervejs undervejs – det
kunne han måske have undgået – men der opstod også
problemer med elektronikken, der styrer speederen,
noget som både Sainz og Cyril Despres tidligere i
rallyet har oplevet. Det bliver spændende at se, om
han kan slå tilbage på lørdagens etape. Og ikke
mindst interessant at se, om Peugeot’erne nu for
alvor afslører en svag side i form af svigtende
elektronik.
”Først punkterede jeg,” fortalte Sebastien Loeb ved
målet i Uyuni, ”derpå måtte jeg køre omkring 80
kilometer med speederen i bund, fordi den
elektronisk havde låst sig fast. Jeg måtte regulere
farten ved konstant at slå tændingen til og fra –
det var lidt kompliceret. Siden punkterede vi igen
og måtte skifte hjul endnu engang. Det var en
kompliceret dag.”
Stéphane Peterhansel og Jean Paul Cottret havde en
ganske ensom dag: ”Det var en god dag,” fastslog
”Peter”, da dagen var omme. ”I så ingen af de andre
i dag, kun lidt støv i ny og næ. Med en enkelt
undtagelse: 20 kilometer fra målstregen overhalede
jeg Loeb, fordi han var punkteret, men ellers var vi
alene hele dagen og forsøgte at koncentrere os og
holde fokus på sporet, for det var en meget lang
etape.”
Rund om saltsletten
Fredagens hastighedsetape var rallyets længste og
som helhed en af de længste i år. 722 kilometer, som
udgjorde et loop rundt om den kæmpemæssige
saltslette, Salar de Uyuni. I fjor kørte man henover
saltet, i år i periferien, og det blev prøven på
alle måder mere interessant af. Selve
hastighedsetapen, som fandt sted i højder på mellem
3500 og 4200 meter, med udsigt til bjergtinder på
tæt ved 6 kilometers højde, var på i alt 542
kilometer og stillede både krav om gode
navigationsevner og evner til at tilpasse sig
underlaget, som uforudsigeligt vekslede mellem sand
og klippestykker.
Hér er erfaring en afgørende faktor, hvad rallyets
mest erfarne kørere alle dokumenterede. Nr. 2 på
etapen, blot 17 sekunder langsommere end Peterhansel,
var den tredje Peugeot, med Carlos Sainz bag rattet.
Han udnyttede al sin rutine og mere end halverede de
14 minutter, han havde mistet på den første regulære
hastighedsprøve i rallyet. Derved avancerede han til
3. pladsen sammenlagt og er nu under 6 minutter fra
de førende to.
Toyota nr. 3
Yazeed Al-Rajhi i Toyota Hilux blev nr. 3 – han ved,
hvordan man kører i et sådan ørkenområde, Loeb blev
4’er og Nasser Al-Attiyah styrede i mål, igen som
bedste MINI-kører, på 5. pladsen. Derved er han
sammenlagt fortsat den bedste af resten, i forhold
til de dominerende Peugeot’er, men han har over 15
minutter op til den førende af dem og er nu på 4.
pladsen.
”Der er intet, vi kan stille op,” sagde Nasser
Al-Attiyah efter prøven, ”og der er ingen prøve i
vente, hvor firehjulstrækkerne har fordel, for
buggy’erne (Peugeot’erne, red.) kører rigtig godt
overalt både på rallyspor og off-road.”
Bag sig havde Al-Attiyah team-kollegaen Nani Roma,
der totalt er nr. 13 over en time efter, og Orlando
Terranova, også i MINI, der har haft sit at se til i
rallyet. Han er dog nu oppe på 11. pladsen, en times
tid efter Peterhansel.
Mikko Hirvonen i den fjerde MINI blev nr. 8 og
mistede 6 minutter til team-kollegaen fra Qatar –
men sammenlagt er han på 6. pladsen, blot 40
sekunder efter den bedst placerede Toyota Hilux,
kørt af Giniel de Villiers.
Goncalves under pres
Paulo Goncalves (Honda) er som i går nr. 1 blandt
to-hjulerne, men han led også i dag af hovedpine
pga. de store højder og havde svært ved at
koncentrere sig. Det problem havde Toby Price ikke.
Selvom KTM-køreren var den af alle, der først skulle
vise vejen, fordi han startede først som vinder af
etapen forinden, formåede han at være hurtigst på to
hjul. Han vandt dagens etape, hans tredje etapesejr
i alt i år, med et forspring på over et minut til
Matthias Walkner (KTM), der nu er oppe, hvor han var
tippet til at befinde sig, inden rallyet blev
startet. Walkner er sammenlagt nr. 3 efter Price,
der på ny truer Goncalves føring.
Joan Barreda Bort havde store mekaniske problemer
med sin Honda. Han gik i stå og holdt længe stille
200 kilometer ude på etapen. Siden skete det samme
efter 250 km, og selvom han måske ikke er ude af
rallyet endnu, er enhver mulighed for noget, der
blot ligner en topplacering, en umulighed.
Ruben Faria er til gengæld udgået. Den hurtige
KTM-kører styrtede på prøven og brækkede håndledet.
Så kan man ikke køre og han er ude af rallyet.
Mange kilometer på lørdagens etape
Selvom lørdagens hastighedsetape er noget kortere
end fredagens (den er 353 kilometer lang) skal der
igen køres rigtig mange kilometer, faktisk flere end
i dag. 793 kilometer er den officielle længde.
Hastighedsetapen er delt i to, fordi man undervejs
skal over grænsen tilbage til Argentina.
Åndedrætsbesvær bliver næppe et tema, for det
højeste punkt er lidt over 1200 meter og man slutter
blot et par hundrede meter over havets overflade,
inden Bivuakken nås ved målet i Salta. |