Sebastien Loeb udbyggede sit forspring.
Dakar 2016, stillingen efter 7. januar:
Biler:
1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot
2008 DKR, 13t17m25s.
2. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA),
Peugeot 2008 DKR, +7m48s.
3. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA),
Peugeot 2008 DKR, +13m26s.
4. Nasser Al-Attiyah/Matthieu
Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +14m16s.
5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF),
Toyota Hilux, +18m38s.
6. Giniel de Villiers/Dirk von
Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +21m55s.
7. Mikko Hirvonen/Michael Perin
(FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +23m24s.
8. Bernhard Ten Brinke/Tom Colsoul (NLD/BEL), Toyota
Hilux, +29m00s.
9. Vladimir Vasiliev/Konstantin Zhiltsov (RUS),
Toyota Hilux, +33m27s.
10.Yazeed Al-Rayhi/Timo Gottschalk (SAU/DEU), Toyota
Hilux, +37m43s.
MC:
1. Paulo Goncalves(PRT), Honda
CRF450 Rally, 14t30m07s.
2. Stefan Svitko (SVK), KTM 450
Rally Replica, +1m45s.
3. Toby Price (AUS), KTM 450,
+1m47s.
4. Joan Barreda Bort (ESP), Honda
CRF450 Rally, +2m27s.
5. Matthias Walkner (AUT), KTM
450 Rally Replica, +2m57s.
6. Kevin Bernavides (ARG), Honda
CRF450 Rally, +6m46s.
7. Ruben Faria (POR), Husqvarna
450 RR, +8m13s.
8. Pablo Quintanilla (CHL),
Husqvarna 450 RR, +8m30s.
9. Antoine Meo (FRA), KTM 450
Rally Replica, +11m49s.
10.Alain Duclos (FRA), Sherco TVS
RTR 455, +13m39s.
Lidt teknik om de førende biler:
Grundliggende køres de tre hurtigste bilmodeller i
rallyet efter hvert deres reglement. Uden at gå i
detaljer er det drivlinen, og det, den fører med
sig, der er den største forskel.
Peugeot 2008 DKR
De førende Peugeot 2008 DKR racere er baghjulstrukne
og har en 3,0 liters V6 dobbeltturbo dieselmotor, en centermotor,
der iflg. Peugeots egne oplysninger leverer 350
hestekræfter og et drejningsmoment på 800 Nm. De er
oplyst til at have en topfart på 200 km/t.
Carlos Sainz i Peugeot 2008 DKR.
MINI All4 RACING
MINI All4 RACING bilerne har træk på fire hjul og er
udrustet med 3,2 liters dieselmotorer, der
yder lidt færre hestekræfter (320), men også
har det kolossale drejningsmoment på 800 Nm, der nås
allerede ved 2100 motoromdrejninger/minut. De er
opgivet til at kunne køre maksimalt 180 km/t i Dakar-trim.
Nasser Al-Attiyah i MINI All4 RACING.
Toyota Hilux
Toyotas nye Hilux racer er der ikke mange
informationer om, andet end at den er
firehjulstrukken og har en neddroslet 390 hestes V8
benzinmotor, som er skabt på grundlag af Lexus
højtydende 5-liters RCF8 5-liters maskine. Den er
opgivet til at præstere 600 Nm.
Hjulstørrelsen gør en forskel
Den store forskel skal imidlertid nok findes i
hjulstørrelsen. De baghjulstrukne Peugeot’er er
nemlig en slags buggyer, og de har lov til at køre
med 37” store hjul, til forskel for MINI’ernes
beskedne 16” hjul (iflg. de officielle oplysninger).
Man skulle tro at firehjulstræk er en fordel i
terrænet, men da Peugeot’erne også er lettere end
MINI og Toyota racerne, er de langt mere agile på
især de meget hurtige strækninger. Og når det er
mudret, sejler de på de nærmeste ovenpå mudret på
grund af hjulenes store trædeflade, der hindrer at
de synker i.
Et kuriosum er i øvrigt, at MINI’erne er udrustet
med 385 liter store dieseltanke og Peugeot’ernes
tanke er på 400 liter. |