Onsdagens etape fra Jujuy retur til Jujuy var ikke
bare den første maraton-etape i årets Dakar, det var
også den første etape, der bød på varieret terræn,
løst underlag, klippestykker, sand og ikke mindst
store højder. Og hvis det var det, der skulle til
for at skille fårene fra bukkene, må konklusionen
være at Peugeot er bukkene – alle de andre er blot
får. Men det var ikke Sebastien Loeb, der vandt i
dag.
Det gjorde hans erfarne Peugeot team-kammerat,
Stephane Peterhansel til gengæld. Den 11-dobbelte
Dakar vinder vandt sin etapesejr nr. 33 i bil og 66
i alt, da han satte den hurtigste tid på den 429
kilometer lange og yderst krævende hastighedsprøve.
Men det var en meget kneben sejr. Kun 11 sekunder
skilte franskmanden fra spanieren Carlos Sainz, som
virkelig er kommet op i fart og gør sit yderste for
at indhente det, han var kommet bagefter på Dag 2.
Loeb fører fortsat
Og Loeb? Han var på ingen måde tabt bag af dansen.
En enkelt smuttur udenfor den slagne vej var måske
det, der kostede ham sejren. Et faktum er det, at
den tredje af Peugeots topplaceringer tilfaldt den
9-dobbelte verdensmester – og hans tid var blot 27
sekunder dårligere end Peterhansels. Imponerende,
for etapen var den første, der stillede store krav
til navigering og den opgave skulle klares som
første bil på prøven. Én ting er Sebastien Loebs
unikke evner bag rattet – men Daniel Elena bestod
sin del af manddomsprøven i co-driver-sædet.
Summa summarum: Loeb er fortsat i spidsen af Dakar,
nu med et forspring på små 5 minutter til sin
erfarne landsmand, Peterhansel, som skubbede Giniel
Villiers og hans Toyota væk fra 2. pladsen.
De Villiers blev skubbet væk i den grad. Han mistede
næsten ni minutter til Peterhansel, blev nr. 11 i
dag og er nu på 6. pladsen i rallyet. Problemet var
mest, at hans Toyota led af åndedrætsbesvær – den
mistede trækkraft og dermed også fart. De to andre
Toyota-kørere, Yazeed Al-Rajhi som Leeroy Poulter,
der besatte 6. og 7. pladsen, havde lidt færre
problemer i den henseende. Poulter er nu nr. 4
sammenlagt.
Al-Attiyah gør sit bedste
Mellem dem og de tre topplacerede Peugeot’er var
endnu en Peugeot, kørt af Cyril Despres, som blev
nr. 5 og sidste års vinder, MINI’s Nasser Al-Attiyah,
som kæmpede en hård kamp for at holde samme tempo
som de førende Peugeot’er. Det gik ikke, for alt
imens de nævnte 27 sekunder skilte de første tre,
var der yderligere 4 minutter og 30 sekunder mellem
Loeb og køreren fra Qatar. Det er lige pludselig ret
meget i et rally, hvor de førende er så jævnbyrdige.
Nasser Al-Attiyah var bedste MINI-kører i dag.
Stephane Peterhansel forklarer: ”Vores motorer er
blevet finjusteret, så de arbejder meget bedre end
tidligere ved de store højder og bilerne er i meget
bedre balance. Men vi må ikke glemme, at det kun en
den tredje dag med racing, så vi er stadig i
startfasen.”
Carlos Sainz berettede efter etapen, at han var
punkteret og det havde kostet 2-3 minutter at skifte
hjul, og antydede dermed, at han måske ret beset
havde været hurtigst af alle.
Nasser Al-Attiyah slog fast, at han gjorde sit
bedste for at hænge på, men ikke havde en chance mod
Peugeot’erne. Han understregede også vigtigheden af
at få bilen ubeskadiget frem til bivuakken, fordi på
en maratonetape venter der intet servicemandskab,
man skal klare alting selv.
Og den anden topplacerede MINI-kører, Mikko Hirvonen
føjede til: En stor del af strækningen gik ligeud
med 200 km/t. MINI’en er med sine mindre hjul ikke
så velegnet til at håndtere de høje hastigheder på
det stærkt ujævne terræn og det kostede tid. Han
kørte sikkert og kom i mål på 12. pladsen, 5
minutter langsommere end Al-Attiyah. Finnen er nu på
7 pladsen i den samlede stilling.
Lidt om et par af de andre
Robby Gordon satte 10. bedste tid i dag, men slæber
rundt på en dårlig Dag 2, hvor han brugte en del tid
på at køre fast og komme fri igen. Værre er det dog,
at han har fået over 1 times straftid, endnu
ikke afklaret af hvilken årsag, men det sender ham
ned på en samlet 33. plads.
Svenske Annie Seel har kørt stabilt, blev nr. 61 på
3. etape og lå samlet på 59. pladsen. I dag gik det
imidlertid mindre godt. Motoren på hendes Desert
Warrior gik af uforklarlige årsager i stå, hun blev
trukket 20 kilometer og af ligeså uforklarlige
årsager kom der påny liv i maskineriet. Siden blev
hun højdesyg og kom meget sent frem til bivuakken.
Hun er nu nr. 97 i rallyet.
Barreda igen for hurtig
I MC-kategorien virker det især som om den
ubetingede hurtigste kører, Honda’s Joan Barreda
Bort, har svært ved at lære af erfaringerne.
Tirsdag mistede han sejren i MC-kategorien, fordi
han ikke overholdt hastighedsgrænsen de steder, hvor
en sådan eksisterer (typisk i små byer, som
hastighedsetapen går igennem). Det samme skete i
dag, onsdag. Han var hurtigst, men fik denne gang 5
strafminutter i stedet for 1, fordi han nu havde
overskredet grænsen to gange (straffen bliver
hårdere og hårdere, jo flere gange man tages i at
overskride fartgrænsen). Han kunne have haft
føringen i rallyet, men er nu nr. 3 efter at være
sendt ned på 3. pladsen på dagens etape.
Han slipper dog så for at skulle åbne ruten torsdag,
så måske føles straffen ganske beskeden - ja, måske
endda som en fordel.
Honda fører alligevel
I stedet gik sejren til hans team-kollega hos Honda,
portugiseren Paulo Goncalves, og han overtog også
føringen i rallyet. Stefan Svitko, KTM, som førte
inden starten i dag og derfor skulle åbne ruten,
havnede på 12. pladsen og er nu nr. 4.
Ruben Faria var ved at løbe tør på tirsdagens etape
og mistede nogen tid ved det. Han er ved at være med
igen og blev 2’er i dag på sin Husqvarna. Det bragte
ham op på 5. pladsen sammenlagt. Argentineren Kevin
Benavides på Honda kører fortsat lige op med de
hurtigste, blev 3’er i dag, tabte et par minutter
til Goncalves og er på 2. pladsen i rallyet.
Bolivia og uendelige højder venter torsdag
Torsdag kører deltagerne den sidste halvdel af
maratonetapen. Det store spørgsmål er, i hvilken
tilstand køretøjerne er. Eksempelvis skal deltagerne
køre hele maratonetapen – altså begge dage – på de
samme dæk. De må bytte med hinanden, men får ikke
nye dæk.
Bivuakken med servicefolk og lastbiler har allerede
installeret sig i Bolivia og på den 327 kilometer
lange hastighedsprøve frem til Uyuni rammer man 4600
meter – den højeste hastighedsprøve nogensinde i et
Dakar. Det er udmattende for både mennesker og
maskiner. |