Løbsanalyse efter kvalifikationen:
LM P1
(klassen for de hurtigste
prototyper):
Med poleposition i bilens første 24
timers Le Mans har Audi ikke bare skrevet
motorsportshistorie, fabrikken har vist at man med
dieselbilen var fuldt konkurrencedygtig i forhold
til alle de "ordinære" Le Mans racere.
Men ét er bilen, et andet er løbet.
Dindo Capello kørte poleposition i hus på en en
trafikfri omgang. Han benyttede de blødeste "ikke
kvalifikationsdæk" man havde til rådighed og det vil
under løbet være umuligt at komme ned på samme
omgangstider som under kvalifikationen.
Den nye dieselbil stiller ekstra
store krav til dækmonteringen. Den er udstyret med 3
cm bredere fordæk end forgængeren, fordi
belastningen er større under nedbremsning (p.g.a.
det aerodynamiske tryk på bilen). Hvordan det virker
i praksis ved man ikke med bestemthed på forhånd.
Dieselbilerne har en fordel, fordi de
kan køre længere på en liter brændstof. Audi siger
1-2 omgange længere pr. "stint", dvs. den tid,
bilerne er på banen mellem hvert påkrævet pitstop.
Hvis tallet er reelt (og man kan ikke kritisere Audi
for af konkurrence mæssige hensyn at have opgivet et
for lille tal) er fordelen begrænset.
Bliver antallet af omgange større har
Audi en markant fordel. Men det kræver så at dækkene
skal kunne holde flere omgange mellem hvert skifte.
Kan de ikke det, er det muligt at Audi ikke kan
udnytte fordelen ved bedre brændstoføkonomi
optimalt.
Tom Kristensen: "Spørgsmålet
om dæk er en af de ukendte faktorer - det ved vi på
forhånd. Men der er mange andre ting, som vi
erfaringsmæssigt ved først viser sig undervejs."
Der var på forhånd ventet en hård
modstand fra Pescarolo teamet.
Kvalifikationskørslerne udelukker ikke denne - bl.a.
fordi Audi vil kunne blive udsat for uventede
tekniske forhindringer og almindelige uheld. Men
Pescarolo har næppe i kraft af rå hastighed mulighed
for at hamle op med Audi.
|