De danske deltagere i årets 24-timers
Le Mans ydede en enestående indsats.
Selvom skuffelsen hos nogle oversteg
glæden hos andre var det samlede indtryk i Le Mans,
at verdens mest berømte motorløb er dansk
nationaleje.
Tom Kristensen kørte fremragende,
måske bedre end nogensinde før. At Audi R10 med
startnr. 7 ikke vandt, beroede på mindre tekniske
vanskeligheder kombineret med noget, der umiddelbart
lignede en kørerfejl hos Dindo Capello lørdag aften.
Den 7-dobbelte Le Mans vinder måtte
lade sig nøje med 3.pladsen - hans syvende
podieplacering i træk - men selvom resultatet ikke
får samme plads i historiebøgerne var Tom
Kristensens indsats uforlignelig.
Audi skrev motorsportshistorie, da de
med den første dieselbil scorede 1. og 3. pladsen i
Le Mans.
Det samme kan siges om Jan Magnussen.
Han og de to teamkammerater kørte Corvetten med
usvigelig sikkerhed. De blev uforskyldt påkørt af en
af de mindre prototyper lørdag aften og mistede
føringen i GT1 klassen.
Men de kom så stærkt igen, at da den
førende Aston Martin fik problemer få timer inden
mållinien, var det dansk besatte hold klar til at
tage sejren - det var Jan Magnussens tredje GT1 sejr
i Le Mans i træk.
Lars Erik Nielsen i kompagniskab med
tyskerne Pierre Ehret og den blot 21-årige Dominik
Farnbacher førte i GT2- |