Vinteren kommer ofte som en
overraskelse. ligesom i år, hvor den indtraf på det
nærmeste over en nat. Hidtil har det lagt stort pres
på dækforhandlere, dækopbevaringssteder, værksteder
m.fl., for pludselig, om ikke uventet, skulle der
skiftes dæk. Men heldigvis findes der en løsning,
der rækker for rigtig mange danskere: Helårsdæk.
For få år siden var
holdningen til helårsdæk, inklusive undertegnedes,
at de var ikke særlig gode om vinteren og egentlig
heller ikke om sommeren. Men nogen var kommet til at
fortælle os, at sådan var det ikke længere. Så vi
satte os for at prøve.
Goodyear er på toppen
I samråd med bl.a. Euromaster
i Avedøre og efter gennemtrævlingen af adskillige
dæktests, valgte vi den seneste tredje generation af
Goodyears Vector 4 seasons helårsdæk, som skulle
være nogle af de bedste. De blev monteret på 17”
fælge på en Toyota Yaris Cross (215/55-17) – og så
begyndte det at sne.
Timingen var perfekt og sneen
bestemt ikke planlagt, men nu kunne vi på få dage
tjekke køreegenskaberne på såvel tør, fugtig og
snebelagt vej. Temperaturerne varierede mellem plus
10 og minus 5 grader, og hvis vi på forhånd
tvivlede, blev vi ligeså hurtigt overbevist om, at
helårsdæk bestemt er en meget brugbar løsning.
Vinterdæk til sommerbrug
”Forklaringen er,” fortæller
Jesper Milo Jensen fra Goodyear i Danmark, ”at vores
nye helårsdæk er konstrueret som vinterdæk, der også
kan bruges om sommeren.” I praksis har man skabt dæk
med lameller som på vinterdæk, mønsteret er
V-formet, som dræner tøsne og vand bedre (ses ofte
på racerbiler) og så er dæksiderne forstærket, så de
ikke bare kan håndtere kørsel også uden for plan
asfalt, men desuden kan klare meget høje hastigheder
på op til 270 km/t – det er sådan rundt regnet 100
km/t hurtigere end førnævnte Yaris Cross nogensinde
vil kunne komme i nærheden af.
I sagens natur var der ikke
anledning til, at prøve dækkene ved høj fart og
sommertemperaturer. Men på danske vinterveje, også
med is og sne, giver de et fremragende vejgreb. På
tør vej mærker man forstærkningen ved, at berøringen
med underlaget er en smule mere direkte og fastere
end med de standardmonterede Continental sommerdæk,
men de bliver formentlig mere tilgivende, når vejret
er varmere.
Snefnug i bjerg
I Danmark er der ikke krav om
vinterdæk om vinteren. Men i vores nabolande mod syd
og øst kræver man vinterdæk. Det sidste kan især
være en udfordring i Tyskland, hvor der er krav om,
at dækmonteringen til enhver tid skal modsvare
kørselsforholdene. De moderne helårsdæk har
imidlertid det, man populært kalder ”snefnug i
bjerg” markering, eller blot Alpin-markering og det
sidestiller dem med regulære vinterdæk. Derved kan
man køre gennem Tyskland og op i Alperne, og
ligeledes køre på svenske vinterveje uden
lovgivningsmæssige problemer.
Det testede Goodyear Vector 4
Seasons Gen-3 dæk har både Bjerg og Snefnug-symbolet
samt M+S markering (betyder Mudder og Sne) og er
endvidere forstærket.
Når alt det så er sagt, er
det klart, at regulære vinterdæk og regulære
sommerdæk er bedst om vinteren og om sommeren. Men
forår og efterår vil helårsdækkene ofte være bedre
og så har man fordelen af dæk, der både vinter og
sommer har glimrende vejegenskaber. Ud fra et
almindeligt dansk kørselsmønster er det
undertegnedes vurdering, at helårsdæk af en kvalitet
som det testede Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 vil
dække de fleste danske bilisters behov.
Sidst, men ikke mindst:
Moderne fælge og visse dæk er udstyret med
dæktryksmålere. Derfor er det ikke så lige til, selv
at skifte dæk hvert halve år. Også på det punkt er
helårsdæk meget lettere at have med at gøre.
Dæktryksmåleren sidder i
Toyota'en i fælgen.
|