- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Moderne helårsdæk - de duer året rundt


Af Søren Clauding – december 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinteren kommer ofte som en overraskelse. ligesom i år, hvor den indtraf på det nærmeste over en nat. Hidtil har det lagt stort pres på dækforhandlere, dækopbevaringssteder, værksteder m.fl., for pludselig, om ikke uventet, skulle der skiftes dæk. Men heldigvis findes der en løsning, der rækker for rigtig mange danskere: Helårsdæk.

 

For få år siden var holdningen til helårsdæk, inklusive undertegnedes, at de var ikke særlig gode om vinteren og egentlig heller ikke om sommeren. Men nogen var kommet til at fortælle os, at sådan var det ikke længere. Så vi satte os for at prøve.

 

Goodyear er på toppen

I samråd med bl.a. Euromaster i Avedøre og efter gennemtrævlingen af adskillige dæktests, valgte vi den seneste tredje generation af Goodyears Vector 4 seasons helårsdæk, som skulle være nogle af de bedste. De blev monteret på 17” fælge på en Toyota Yaris Cross (215/55-17) – og så begyndte det at sne.

 

Timingen var perfekt og sneen bestemt ikke planlagt, men nu kunne vi på få dage tjekke køreegenskaberne på såvel tør, fugtig og snebelagt vej. Temperaturerne varierede mellem plus 10 og minus 5 grader, og hvis vi på forhånd tvivlede, blev vi ligeså hurtigt overbevist om, at helårsdæk bestemt er en meget brugbar løsning.

 

Vinterdæk til sommerbrug

”Forklaringen er,” fortæller Jesper Milo Jensen fra Goodyear i Danmark, ”at vores nye helårsdæk er konstrueret som vinterdæk, der også kan bruges om sommeren.” I praksis har man skabt dæk med lameller som på vinterdæk, mønsteret er V-formet, som dræner tøsne og vand bedre (ses ofte på racerbiler) og så er dæksiderne forstærket, så de ikke bare kan håndtere kørsel også uden for plan asfalt, men desuden kan klare meget høje hastigheder på op til 270 km/t – det er sådan rundt regnet 100 km/t hurtigere end førnævnte Yaris Cross nogensinde vil kunne komme i nærheden af.

 

I sagens natur var der ikke anledning til, at prøve dækkene ved høj fart og sommertemperaturer. Men på danske vinterveje, også med is og sne, giver de et fremragende vejgreb. På tør vej mærker man forstærkningen ved, at berøringen med underlaget er en smule mere direkte og fastere end med de standardmonterede Continental sommerdæk, men de bliver formentlig mere tilgivende, når vejret er varmere.

 

Snefnug i bjerg

I Danmark er der ikke krav om vinterdæk om vinteren. Men i vores nabolande mod syd og øst kræver man vinterdæk. Det sidste kan især være en udfordring i Tyskland, hvor der er krav om, at dækmonteringen til enhver tid skal modsvare kørselsforholdene. De moderne helårsdæk har imidlertid det, man populært kalder ”snefnug i bjerg” markering, eller blot Alpin-markering og det sidestiller dem med regulære vinterdæk. Derved kan man køre gennem Tyskland og op i Alperne, og ligeledes køre på svenske vinterveje uden lovgivningsmæssige problemer.



Det testede Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 dæk har både Bjerg og Snefnug-symbolet samt M+S markering (betyder Mudder og Sne) og er endvidere forstærket.

 

Når alt det så er sagt, er det klart, at regulære vinterdæk og regulære sommerdæk er bedst om vinteren og om sommeren. Men forår og efterår vil helårsdækkene ofte være bedre og så har man fordelen af dæk, der både vinter og sommer har glimrende vejegenskaber. Ud fra et almindeligt dansk kørselsmønster er det undertegnedes vurdering, at helårsdæk af en kvalitet som det testede Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 vil dække de fleste danske bilisters behov.

 

Sidst, men ikke mindst: Moderne fælge og visse dæk er udstyret med dæktryksmålere. Derfor er det ikke så lige til, selv at skifte dæk hvert halve år. Også på det punkt er helårsdæk meget lettere at have med at gøre.


Dæktryksmåleren sidder i Toyota'en i fælgen.








Dæktryksmålerens input til bilens computer skal finjusteres ved dækskifte vha. en fjernbetjeningsenhed og en sende- og modtagerenhed

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt