Frit oversat betyder ”connected car” ”den forbundne
bil”. Det er et begreb, som i stadig stigende omfang
anvendes af bilfabrikkerne, både om eksisterende
biler og om fremtidige biler. Hvad det betyder i det
enkelte tilfælde, er lige nu næsten ligeså unikt som
den bil der omtales. Begrebets perspektiver giver
imidlertid mere mening og sammenhæng.
Lige nu tales der mest om, at en bil er forbundet
til internettet, enten via bilens eget telefonsystem
eller via ejerens smart-telefon. Ejeren kan via
bilens infotainment system udveksle velkendte
informationer via velkendte apps, f.eks. kan der
høres musik, sendes og modtages e-mails, sms’er, der
kan ses videoer og man kan anvendes telefonens
navigation i stedet for at bekoste indbygget
navigation til bilen.
Men det rækker længere end det. Allerede nu kan man
betjene visse bilers funktion via apps, der f.eks.
kan åbne og låse en bil vha. smarttelefonen. Der kan
udveksles data om bilens kørsels- og brugsmønster
med værkstedet og som sådan er værkstedet bedre
klædt på til, at stille den rette diagnose, når
bilen skal til serviceeftersyn, hvorved man
hurtigere kan foretage den nødvendige service og
gennemføre de nødvendige reparationer.
Selvkørende biler
En række af de informationer, en bil kan opsamle,
kan imidlertid anvendes til at komme tættere på
autonome biler, altså biler, der kører selv. Det er
et af de felter, der arbejdes på hos firmaet HERE i
Berlin – en virksomhed, som har arbejdet med
minutiøs digital kortlægning og i dag tilhører de
tre tyske bilproducenter, BMW, Mercedes-Benz og
Audi.
Årsagen til, at de tre virksomheder er gået sammen
om det digitale kortarbejde, er erkendelse af, at
der kan udveksles uendelig mange informationer
mellem biler og de computere, der f.eks. kan
analysere en aktuel trafiksituation og anvende den
til at tilpasse selvkørende bilers styresystemer.
Men det kræver optimalt, at alle biler er forbundne.
Derfor: Jo flere, jo bedre, og måske netop i
Tyskland, hvor den tætte trafiksituation ofte er
kritisk for virksomheders og enkeltpersoners
effektivitet, er der brug for flest mulige
informationer.
Kørslen bliver mere komfortabel
Med henblik på komfortabel og effektiv styring af
selvkørende eller semi-selvkørende biler vil
kontinuerlig informationsstrøm mellem bilerne og de
centrale styrecomputere via den digitale kortlægning
med stor præcision kunne sikre, at bilerne ikke bare
kører den rette vej, men også vælger den vej, der er
mindst trafikeret og tid og miljømæssig optimal.
Via styringscomputere vil bilerne kunne bremse ned i
god tid, uden ubehagelige opbremsninger, svinge af i
tide, accelerere, når trafikforholdene tillader det
og derigennem også optimere energiforbruget, så man
alene anvender den nødvendige energi og derved
forurener mindst muligt.
Der er ikke langt til, at biler i stor stil via et
fælles netværk vil kunne køre helt førerløst og
deres brugere f.eks. vil kunne lade bilerne finde en
parkeringsplads efter at brugeren er steget ud, og
siden vil kunne kaldes derhen, hvor brugeren
befinder sig og siden forestå den videre transport.
Et sådan førerløst system vil i princippet også
kunne inkludere førerløs taxikørsel eller
delebilskørsel, som i sagens natur vil være langt
mere fleksibel end vi oplever det i dag.
Selvkørende biler med og uden HERE
Den store forskel på selvkørende biler, der alene
styres af radarer og kameraer og en bil, som
inkluderer HERE's kortdata er, at bilen kan "se om
hjørner". Den fodres med viden om den trafikale
situation og kan som sådan se, hvad der befinder sig
også udenfor kameraernes og radarernes synsvinkel,
skjult bag lastbiler, vejsving og andre
forhindringer.
HERE anvender kameraer på samme måde som Google, men
da dataerne skal anvendes til trafikforståelse, er
det andre data, der samtidig indsamles. Systemet
hedder LiDAR og kameraet kan indsamle 700.000 3D
data pr. sekund. |