Ingen med blot en smule benzin i årene og svaghed
for firehjulede køretøjer kan have passeret gennem
Tivoli i København uden lige at kaste et blik over
på Veteran Bilerne. Da man var lille gjaldt det om at
få en tur og stolt styre rundt på den lille bane
lige op af koncertsalen. Senere var det børnene, der
skulle have en køretur og endnu senere måske endda
børnebørnene. Veteranerne i Tivoli er nemlig ægte
veteraner.
For at være kategoriseret som veteranbil, skal en
bil være 35 år gammel. Det klarer den lille vognpark
i Carstensens gamle have uden slinger i valsen. Ikke
mindst de, der i dag har den samme dragende effekt
på unge (og måske også lidt på de ældre, der får lov
til at genoplive barndommen). For har man været så
heldig, at køre en tur med en af de første biler i
haven efter åbningen af veteranbilsbanen i 1959, er
det slet ikke usandsynligt, at det er den eller de
selvsamme biler, man kommer ud at køre i anno 2015,
som man dengang debuterede som bilist i.
Veteranerne er vendt tilbage
Forklaringen er den, at Veteran Bilerne fra
premieren i 1959 tilhørte den daværende
”teltholder”, som ejede veteranbilbanen. Efter en
strid med Tivoli fem år efter premieren pakkede han
sine biler sammen og så stod Tivoli helt uden
veteranbiler, da haven skulle åbne. Det fik man dog
styr på ret hurtigt og detaljerne i historien får du
i radiointerviewet med den nuværende leder af
Tivolis maskinværksted (og ansvarlig for alle
forlystelserne), Søren Robert Andersen. Men et halvt
hundrede år efter, da erstatningsbilerne var ved at
være rustet op, fandt man ved et tilfælde de
originale biler og efter en tiltrængt renovering og
ombygning kom de for få år siden i drift igen.
Veteran bilerne i
Tivoli - Interview med Afdelingsleder,
Maskinværkstedet, Søren Robert Andersen
Derfor er det ikke bare miniature-kopier af
veteranbiler fra det forrige århundredeskifte, der
nu om dage underholder Tivoli-gæsterne, bilerne er i
sig selv små klenodier, specialbyggede og så vidt
man ved uden sidestykke noget sted i verden. Og da
de har alderen i orden med 56 år på bagen, må de
siges at være veteran-veteranbiler.
Kører på elektricitet
Veteran Bilerne er aktuelle som altid og måske endnu
mere i skrivende stund, hvor politikerne har svært
ved at forholde sig til om de fortsat skal handle
miljørigtigt og bakke op omkring el-drift, for de
gamle biler i Tivoli kører ved egen kraft ved hjælp
af elektricitet – og det har de for resten altid
gjort. I modsætning til moderne elbiler har bilerne
i Tivoli imidlertid den unikke fordel, at de ikke
behøver at blive ladet op.
De kører på en fast bane, styret af en skinne i
midten, og den skinne bruger man til at overføre
elektricitet til bilernes elektromotorer. Samme
princip som hæderkronede troljebusser og som man
fortsat på projektplan arbejder med en afart af, i
form af opladningsspor langs motorvejene. Formålet
er hér, også at overvinde begrænsningen i
rækkevidden, et problem man ikke kender til i
Tivoli, hvor veteranbilerne kan køre i timevis uden
ophold, for de løber ikke tør for strøm – men
indrømmet, de kommer heller ikke så langt.
I øvrigt er veteranbilerne ganske sparsommelige. Man
har nemlig indbygget elmotorer, som også anvendes i
el-scootere og derved er veteranbilerne blevet
to-hjulstrukne. De udgående erstatningsbiler trak
kun på et enkelt hjul…
 |