| 
							Ingen med blot en smule benzin i årene og svaghed 
							for firehjulede køretøjer kan have passeret gennem 
							Tivoli i København uden lige at kaste et blik over 
							på Veteran Bilerne. Da man var lille gjaldt det om at 
							få en tur og stolt styre rundt på den lille bane 
							lige op af koncertsalen. Senere var det børnene, der 
							skulle have en køretur og endnu senere måske endda 
							børnebørnene. Veteranerne i Tivoli er nemlig ægte 
							veteraner. 
							  
							For at være kategoriseret som veteranbil, skal en 
							bil være 35 år gammel. Det klarer den lille vognpark 
							i Carstensens gamle have uden slinger i valsen. Ikke 
							mindst de, der i dag har den samme dragende effekt 
							på unge (og måske også lidt på de ældre, der får lov 
							til at genoplive barndommen). For har man været så 
							heldig, at køre en tur med en af de første biler i 
							haven efter åbningen af veteranbilsbanen i 1959, er 
							det slet ikke usandsynligt, at det er den eller de 
							selvsamme biler, man kommer ud at køre i anno 2015, 
							som man dengang debuterede som bilist i. 
							  
							Veteranerne er vendt tilbage 
							Forklaringen er den, at Veteran Bilerne fra 
							premieren i 1959 tilhørte den daværende 
							”teltholder”, som ejede veteranbilbanen. Efter en 
							strid med Tivoli fem år efter premieren pakkede han 
							sine biler sammen og så stod Tivoli helt uden 
							veteranbiler, da haven skulle åbne. Det fik man dog 
							styr på ret hurtigt og detaljerne i historien får du 
							i radiointerviewet med den nuværende leder af 
							Tivolis maskinværksted (og ansvarlig for alle 
							forlystelserne), Søren Robert Andersen. Men et halvt 
							hundrede år efter, da erstatningsbilerne var ved at 
							være rustet op, fandt man ved et tilfælde de 
							originale biler og efter en tiltrængt renovering og 
							ombygning kom de for få år siden i drift igen. 
 
															
															
															
															
															
															 
															
							 Veteran bilerne i 
							Tivoli - Interview med Afdelingsleder, 
							Maskinværkstedet, Søren Robert Andersen 
 
							Derfor er det ikke bare miniature-kopier af 
							veteranbiler fra det forrige århundredeskifte, der 
							nu om dage underholder Tivoli-gæsterne, bilerne er i 
							sig selv små klenodier, specialbyggede og så vidt 
							man ved uden sidestykke noget sted i verden. Og da 
							de har alderen i orden med 56 år på bagen, må de 
							siges at være veteran-veteranbiler. 
							  
							Kører på elektricitet 
							Veteran Bilerne er aktuelle som altid og måske endnu 
							mere i skrivende stund, hvor politikerne har svært 
							ved at forholde sig til om de fortsat skal handle 
							miljørigtigt og bakke op omkring el-drift, for de 
							gamle biler i Tivoli kører ved egen kraft ved hjælp 
							af elektricitet – og det har de for resten altid 
							gjort. I modsætning til moderne elbiler har bilerne 
							i Tivoli imidlertid den unikke fordel, at de ikke 
							behøver at blive ladet op. 
							  
							De kører på en fast bane, styret af en skinne i 
							midten, og den skinne bruger man til at overføre 
							elektricitet til bilernes elektromotorer. Samme 
							princip som hæderkronede troljebusser og som man 
							fortsat på projektplan arbejder med en afart af, i 
							form af opladningsspor langs motorvejene. Formålet 
							er hér, også at overvinde begrænsningen i 
							rækkevidden, et problem man ikke kender til i 
							Tivoli, hvor veteranbilerne kan køre i timevis uden 
							ophold, for de løber ikke tør for strøm – men 
							indrømmet, de kommer heller ikke så langt. 
							  
							I øvrigt er veteranbilerne ganske sparsommelige. Man 
							har nemlig indbygget elmotorer, som også anvendes i 
							el-scootere og derved er veteranbilerne blevet 
							to-hjulstrukne. De udgående erstatningsbiler trak 
							kun på et enkelt hjul… 
 
							 |