Det er nytår og så er der ligesom tradition for, at
man ytrer sig om dette og hint – men dog helst
indenfor noget man ved noget om. Det er der også
tradition for her i motorprogrammet – jeg har
naturligvis min egen uforgribelige men ikke
nødvendigvis uangribelige mening om mange ting, og
det der med biler og motor ved jeg et eller andet
om. I alle tilfælde ved jeg, at måske virkede
klimakonferencen i København for et års tid siden
ikke efter hensigten, og så må det jo nødvendigvis
være motorbranchens indsats, som har givet os to
kolde vintre lige i rap. Hvad skulle det ellers
være? Nå, spøg til side. Men et faktum er det, at
især bilbranchen har arbejdet målrettet og intensivt
på at forbedre bilernes præstationer i miljømæssig
sammenhæng. Moderne biler kører meget længere på en
liter brændstof og slipper langt mindre CO2 ud i
atmosfæren end tilfældet var for blot 4-5 år siden.
Dertil kommer anvendelsen af alternative
energikilder, hvor det mest omdiskuterede i de
sidste par år har været kørsel med elektricitet som
drivkraft.
Hvad det angår, er udviklingen gået utrolig hurtigt.
El-drift er ikke noget nyt, men i dag kan man bygge
gode, sikre og velkørende biler, der i princippet
fungerer ligesom de biler, der benytter en
almindelig forbrændingsmotor. Det kunne man ikke
tidligere. Og foruden den mindskede luftforurening,
hvis elektriciteten opnås uden merforurening, har
man fået en nedsat støjforurening som et slags plus
produkt.
Problemet er imidlertid stadig, at der ingen garanti
er for, at elektriciteten produceres
forureningsrigtigt. Lader man sin bil op midt på
dagen og strømmen kommer fra kulfyrede
elektricitetsværker, kan man jo ikke præcis påstå,
at det er forureningsfrit. Lader man bilen op om
natten, hvor elektricitetsværkerne alligevel
producerer en masse strøm, der bare forsvinder op i
den blå luft (man kan nemlig ikke bare sådan lige
uden videre nedsætte et elektricitetsværks
produktion af elektricitet), ja, men så er der
fornuft i tingene.
Alligevel har man i Danmark indført en lovgivning,
der fritager el-drevne biler for
registreringsafgift, med den begrundelse, at det
skulle nedsætte forureningen. Og samtidig fastholder
man krampagtigt fuld registreringsafgift på de
såkaldte plug-in hybridbiler, som netop kan lades op
fra stikkontakten om natten, hvor strømmen, uanset
hvordan den produceres, alligevel ville forsvinde op
i den mørke natteluft. Om dagen kan bilerne så køre
på den opladede strøm ved hjælp af bilens el-motor,
uden at forurene, som de ville have gjort, hvis de
kørte på benzin eller dieselolie. Kun i de tilfælde,
hvor man løbet tør for strøm, kan man få forlænget
aktionsradius’en, fordi en benzinmotor eller
dieselmotor da træder ind og producerer strøm, så
bilen fortsat kan køre, indtil den er fremme ved en
stikkontakt og kan lades rigtig op på ny. Det er
sund fornuft for bilejerne.
Resultatet er imidlertid, at der i Danmark kan
sælges elbiler, som bilfabrikkerne får mere end
dobbelt så mange penge for, som for tilsvarende
plug-in
 |
|
|
 |
hybridbiler, fordi de ikke er tvunget til at holde
lave priser pga. et afgiftspres. Hvis jeg var
bilfabrik, ville jeg da hellere sælge nogle el-biler
til fuld pris, fremfor at skulle kæmpe med urimeligt
høje priser, hvoraf det meste går til staten som
registreringsafgift, for at sælge plug-in hybrider.
Og det er præcis sådan det kommer til at gå.
Til trods for, at der ikke er usandsynligt, at en
ren elbil forurener mere end en plug-in bil vil
gøre. Lige nu og her i hvert fald.
Argumenterne er, at plug-in hybridbiler også kan
køre på benzin eller diesel og dermed forurener.
Uden at man realistisk vurderer, om de også kører på
benzin eller diesel særlig tit, eller i praksis blot
gør det mere end blot engang imellem. Og hér sætter
man lige pludselig spørgsmålstegn ved, hvordan
elektriciteten produceres. Et lidt pjattet eksempel,
men alligevel: Hvis man f.eks. køber en el-bil,
sætter en anhænger bagpå og hér anbringer en
strøm-generator, der producerer elektrisk strøm ved
at køre på benzin, så kan man købe en
afgiftsfritaget el-bil og tage traileren med, når
man skal køre langt. Det er selvfølgelig en lidt af
en Storm-P løsning, men et meget godt udtryk for, at
lovgivningsmagten ikke har tænkt sig rigtigt om.
De rigtige ord for det er hykleri og dobbeltmoral.
Det bør man lave om på.
Og kan man så forvente, at der bliver lavet om på
det? Af hensyn til vores jordklode vil jeg håbe, at
det sker. Men politikernes problem er, at de ikke
ved, hvor staten skal få alle de mange penge fra,
som den scorer hvert år via registreringsafgifterne
på de traditionelt drevne biler – og i princippet
også på hybridbiler, men dem sælges der pga. de høje
priser kun ganske få af, så det er uden betydning.
Hvis plugin hybridbiler blev sat ned i afgift, vil
danskerne også købe dem, bl.a. fordi vi da ville
spare penge på brændstofskonto’en. Men staten vil
miste indtægter og det er selvfølgelig ikke så godt,
hmmm.
Nok om det.
Derudover er der al mulig grund til at være optimist
med henblik på de kommende år indenfor bilverdenen.
Bilerne bliver bedre og bedre og bedre. Utroligt at
fabrikkerne kan blive ved, men det gør de. Og i
Danmark har de aldrig være så billige som lige nu,
sat i forhold til prisniveauet i samfundet. Og
bilisterne bliver bedre og bedre. De sidste er måske
det aller vigtigste. Vi har indset at køreteknik og
omtanke er mere værd end selv den bedste ESP og
airbag og kollisionssikrede kabine og bevidst kørsel
giver let mindre forurening end bilfabrikkerne kan
trylle ud ved diverse tekniske og elektroniske
indgreb i bilmotorerne. Det er super og det giver i
hvert fald mig lyst til at fortsætte med at fortælle
om nyt indenfor motorverdenen også i det kommende
år.
Rigtig godt nytår.
 |
|
|