Danskerne køber dieseldrevne personbiler som aldrig
før. Det er formentlig den attraktive
brændstoføkonomi, der hånd i hånd med ”miljø-ansvar”
får bilkøberne til at vælge dieselbiler. Friheden
til at tænke mindre på brændstofforbruget, mens man
kører, spiller givet vis også ind. Men spørgsmålet
er, om man ikke i al sin hast glemmer, at motorer
handler om andet end økonomi og miljø i snæver
forstand.
Sammenligning er vanskelig. For bilfabrikkerne er
gode til, ikke at lade dieselmodellerne konkurrere
alt for tydeligt med benzinvarianterne. De udfylder
hver deres huller i variant-paletten og derfor burde
det teoretisk set være behovet, der afgjorde valg af
drivkraft. Men sådan er det næppe i virkeligheden.
Næsten ens
Men der findes bilmodeller på markedet, som i
diesel- og benzinversion er næsten ens.
Modelvarianter, der præsterer ”næsten det samme”,
hvad angår fart og kræfter. Opel Astra er en af de
mest åbenbare.
Vi har derfor sammenlignet Opel Astra 1,6 Twinport
med Opel Astra 1,7 CDTi – begge i Wagon versioner,
altså som stationcars. Noget af det mest
almindelige, man kan købe indenfor biler og
præstationsmæssigt næsten ens.
Sammenligningen viser, at i
økonomisk forstand skal man køre temmelig mange
kilometer hvert år før dieseldrift er en fordel. Man
kører længere pr. liter og dieselolie er fortsat
lidt billigere end benzin. Men den faste merpris er
givet af prisforskellen på 33.500 kroner og
merudgiften til ejerafgift på kr. 1660 pr. år. Her
er der tale om kontant betaling i den periode, man
ejer bilen.
Værditab og forrentning
Dertil kommer værditabet i den periode, man ejer
bilen, som har så stor indflydelse på den reelle
udgift over perioden, at den helt kan ændre
billedet. Derfor undgår vi her at foretage en total
beregning på økonomien, men fastslår, at der
skal køres over 11.000 km/år hvis diesel skal være
en fordel, beregnet alene på brændstofudgiften.
Forudsætter man, at prisforskellen ikke ændres over
årene, skal man lægge forrentningen af
prisforskellen til den faste udgift.
Forrenter man forskellen i anskaffelsespris med 5 procent årligt stiger "kilometer-tallet"
til 20-25.000 km/år, før indtjeningen på
brændstofbesparelsen dækker udgiften til merpris og mer-afgift.
Forskellen vil måske blive reduceret med bilernes
alder og dermed stiger "kilometer-tallet".
Det ved man først til den tid og under alle
omstændigheder skal man køre meget langt, før diesel er en
fordel i økonomisk forstand.
Opels 1,7 liters diesel er en fin og pålidelig
motor. Men den er længere tid om at blive varm end
benzinmotoren. Derved forbliver brændstofforbruget
og CO2 udledningen større i længere tid end i
benzinbilens tilfælde. Det reducerer fordelen ved
dieseldrift og da forskellen i CO2 udledning i de to
biler i gennemsnit kun er 7 procent, er miljøbelastningen stort set ens, så
længe der ikke køres mange lange ture.
Benzin er komfortabel
Komfort fordelen taler helt klart til benzinbilens
fordel. Den støjer mindre, især ved koldstart, (hvad
omgivelserne sikkert sætter pris på) og er mere
smidig og let at betjene. Den vejer mindre og
skubber dermed Astra’ens balancepunkt bagud, så
bilen er mere stabil. Sidstnævnte er nu kun
marginalt, men der kan mærkes forskel.
 |