Det ville naturligvis have været rart, om ikke
regnen havde silet ned, da den danske importør af
Cadillac og Corvette – Andersen & Martini –
demonstrerede de aller fineste modeller fra ”over
there”. Men det var tilstanden og stedet – svenska
Ring Knutstorp – ”endda stället med ledig
bankapacitet” dette efterår.
Corvette C6 og STS-V
Ring Knutstorp er heller ikke det værste sted at
prøve biler med 4-500 hestekræfter. Regnvejret øgede
udfordringen og afslørede svaghederne. Egentlig ikke
nogen dårlig sammensætning, for sandt at sige er der
tale om biler, vi ikke har set meget til på vores
side af Øresund og hér fik vi et meget hurtigt (i
bogstaveligste forstand) indblik i det ypperste
amerikanerne præsterer.
Salgs ambitioner
Men Andersen & Martini har ambitioner om, at der
skal flere Cadillacs ud at køre på de danske veje.
Måske ikke lige præcis af STS-V-modellen til 1,6
millioner kroner men måske snarere BLS modellen til
424.000 kroner. Sidstnævnte vender vi tilbage til på
et senere tidspunkt, for det er klart den mest
interessante, set ud fra et dansk synspunkt. Men det
var STS-V & Co. der var i Sverige. Lukket ud på en
racerbane – selv med vand på – kan det få gejsten op
hos enhver med blot et par dråber benzin i blodet.
STS
Cadillac STS er en super-limousine.
Den kan fås med 3,8 liters V6 motorer til blot 1
million kroner. Men den findes også i en særlig
”V”-version med 4,4 liters kompressormotor, der yder
476 hestekræfter. Den var den vi prøvede. Prisen på 1,6 millioner er på mange måder alle pengene værd, for
bilen hamler helt og aldeles op med luksusbilerne
fra Audi, BMW, Mercedes og ikke mindst Lexus, som
har tiltusket sig en førerposition på det
amerikanske marked.
STS-V
Vi har ikke været i dybden i STS-V udstyret. Men der
er tale om en stor limousine og med det kolossale
fartpotentiale (topfart elektronisk begrænset til
250 km/t og 0-100 km/t på 5 sekunder) havde vi også
rigeligt at gøre med at tolke dens køreegenskaber.
Drømmefart
Farten giver sig selv. ESP systemet er som i BMW’s
M-serie indstillet til først at gribe ind, når
føreren virkelig er ude at skøjte. På den våde
asfalt fik STS-V sin sag for. På tør asfalt havde
den formentlig været en drøm – hér kunne drømmen
bedst realiseres ved at holde sig indenfor
skridgrænsen.
STS-V
Ved civiliseret fart er en STS-V en pragtfuld
luksusbil. Den har helt sin egen sjæl og skiller sig
virkelig ud i forhold til de europæiske og japanske
konkurrenter. Cadillac har altid været General
Motors topmærke og en model som STS retfærdiggør
fortsat den status.
Prøver man kræfter med efterårsvejret er man dømt
til at tabe. En 2 tons tung over 5 meter lang
baghjulstrukken bil skal ikke ud over grænserne.
Kommer den det alligevel, får ens færdigheder som
chauffør lov at udfolde sig. Ellers havner man
uvilkårligt i grønsværen. Ens for alle store biler
og helt som man kunne forvente. Intet negativt heri.
Ganske sjov
På samme måde viste roadsteren XLR-V sit sande jeg
ved at håndtere Knutstorp snoede og kuperede spor
over alle forventninger. Hvor STS nærmedes sig det
ustyrlige, når grænserne blev overtrådt, var XLR-V
både til at håndtere og faktisk ganske sjov at styre
rundt i. Motoren er den samme som i STS-V, men da XLR-V
er
nogle hundrede kg lettere er Northstar maskineriet
neddroslet til 450 hk.
Fornuftigt nok. Det er rigeligt og |