- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prominent fremmøde i Bella Center: Fra venstre: Hovedmanden bag projektet, den danske Le Mans kører og forretningsmand, Juan Barazi. Flankeret af sin nye kollega og partner i Barazi Epsilon, motorsportspecialisten Michel Lecomte, kulturminister Brian Mikkelsen, Le Mans organisationens topchef Patrick Debrot, Thorkild Thyrring, som stod for arrangementet i København og sammen med Juan Barazi og Kurt Thiim (yderst til højre) er Le Mans teamets kørere. Foto: Bella Center.


Dansk Le Mans projekt med perspektiver


Tekst: Søren Clauding – oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juan Barazi er hovedmanden bag et spændende dansk Le Mans projekt. Perspektiverne blev offentliggjort i København ved et møde under deltagelse fra såvel undervisningsminister Bertel Haarder som kulturminister Brian Mikkelsen.

 

I mødet deltog også den øverste chef for Automobile Club d l’Ouest, Patrick Debrot, der både kommercielt og sportsligt varetager verdens mest berømte racerbane og det mest berømte motorløb.

 

Årsagen til det store opbud af prominente personligheder var projektets fremtidsperspektiver:

 

I samarbejde med den erfarne Le Mans- og motorsportsspecialist, ingeniør, teamchef og meget andet, Michel Lecomte har Juan Barazi etableret et motorsportsakademi. Der er tale om et uddannelsessted for allerede uddannede ingeniører og geografisk er det placeret i ”Technoparc des 24 Heures” i umiddelbar tilknytning til Le Mans racerbanen.

 

På motorsportsakademiet vil man videreuddanne ingeniører, gøre dem parate til at kunne indtage betydningsfulde positioner i moderne racerteams og pga. Barazi vil ansøgere med dansk pas og det nødvendige gennemsnit fra f.eks. DTU næsten automatisk være sikret plads på Barazi Epsilon akademiet.

 

”Der har længe irriteret mig, at højtuddannede danske ingeniører er gode til brobygning og til at anlægge veje – men kun ganske få finder indenfor i motorsportens verden," siger Juan Barazi, der trods sit udenlandsk klingende navn er ærke dansker, vokset op i Danmark med dansk mor men i dag bosiddende som forretningsmand i England.

 

Uddannelsesmæssigt vil man gennemgå alle de nødvendige discipliner og der vil blive praktiseret i tæt samarbejde med Barazi Epsilon racerteamet, som vandt LMP2 kategorien i den europæiske Le Mans serie sidste år og for hvem Juan Barazi deltog i 24-timers Le Mans såvel i fjor son i år.

Juan Barazi fremviser sin Zytech Le Mans racer for kulturminister Brian Mikkelsen ved præsentationen af det danske Le Mans projekt i Bella Center i København.


 

Racerteamet har også en stærk dansk deltagelse, idet man i 2008 vil deltage i de seks langdistanceløb, der indgår i European Le Mans Series plus 24-timers Le Mans med fuld dansk besætning: det er foruden Juan Barazi selv Kurt Thiim og Thorkild Thyrring, der skal skifte plads bag rattet i den selv samme Zytech racer, som Barazi førte årets 24-timers løb med, inden der opstod tekniske problemer.

 

Eleverne på akademiet vil være i tæt samarbejde med racerteamet og vil på skift være til stede i forbindelse med de løb, teamet deltager i.

 

Prisen for at gennemgå det ét-års kursus (tilmeldingsfrist: 20. oktober), der i første omgang vil være tale om, er blot 10.000 Euro takket være sponsorstøtte fra finansforetagendet HSBC der tidligere også har været involveret i Formel 1 i forbindelsen med Stewart-Ford teamet og Jan Magnussen.

 


 

Yderligere information på http://www.ismans.fr/post-grad/page.php?id=automobile

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt