Juan Barazi er hovedmanden bag et spændende dansk Le
Mans projekt. Perspektiverne blev offentliggjort i
København ved et møde under deltagelse fra såvel
undervisningsminister Bertel Haarder som
kulturminister Brian Mikkelsen.
I
mødet deltog også den øverste chef for Automobile
Club d l’Ouest, Patrick Debrot, der både kommercielt
og sportsligt varetager verdens mest berømte
racerbane og det mest berømte motorløb.
Årsagen til det store opbud af prominente
personligheder var projektets fremtidsperspektiver:
I
samarbejde med den erfarne Le Mans- og
motorsportsspecialist, ingeniør, teamchef og meget
andet, Michel Lecomte har Juan Barazi etableret et
motorsportsakademi. Der er tale om et
uddannelsessted for allerede uddannede ingeniører og
geografisk er det placeret i ”Technoparc des 24
Heures” i umiddelbar tilknytning til Le Mans
racerbanen.
På motorsportsakademiet vil man videreuddanne
ingeniører, gøre dem parate til at kunne indtage
betydningsfulde positioner i moderne racerteams og
pga. Barazi vil ansøgere med dansk pas og det
nødvendige gennemsnit fra f.eks. DTU næsten
automatisk være sikret plads på Barazi Epsilon
akademiet.
”Der har længe irriteret mig, at højtuddannede
danske ingeniører er gode til brobygning og til at
anlægge veje – men kun ganske få finder indenfor i
motorsportens verden," siger Juan Barazi, der trods
sit udenlandsk klingende navn er ærke dansker,
vokset op i Danmark med dansk mor men i dag
bosiddende som forretningsmand i England.
Uddannelsesmæssigt vil man gennemgå alle de
nødvendige discipliner og der vil blive praktiseret
i tæt samarbejde med Barazi Epsilon racerteamet, som
vandt LMP2 kategorien i den europæiske Le Mans serie
sidste år og for hvem Juan Barazi deltog i 24-timers
Le Mans såvel i fjor son i år.
|