Hvis ikke de allerede er monteret, er det med at få
sat vinterdækkene på dagsordenen i en gevaldig fart.
Sidste uges snevejr var uventet, men understregede
vigtigheden af et godt vejgreb. Desuden er vinterdæk
ikke kun en fordel i regulært vinterfører, men en
stor fordel ligeså snart temperaturerne er under 7-8
grader.
”Årsagen er, at jo koldere det bliver, jo hårdere
bliver dækkenes gummiblanding,” fortæller Kenneth
Saust, direktør for Dækimportør foreningen og
Bridgestone i Danmark.
”Tidligere var forskellen ikke så stor, men i dag
bliver moderne biler ofte leveret med
high-performance dæk, der er i stand til at yde et
eminent vejgreb ved høje hastigheder. De giver
ganske enkelt er relativt dårligere vejgreb ved lave
temperaturer, fordi gummiblandingen er for hård.
Derfor er det dobbelt vigtigt, at kompensere derfor
ved at montere vinterdæk, som er baseret på blødere
gummi, der ligesom klæber til asfalten.”
De blødere vinterdæk giver desuden ekstra godt
vejgreb så snart vejene begynder at blive glatte på
grund af regn, sne eller slud. Det skyldes også
gummiblandingen og ikke i så høj en grad det grove
dækmønster.

|
|
|
 |
”Moderne vinterdæk er ikke så aggressive som
tidligere,” forsætter Kenneth Saust. ”Efter at man
fandt på at konstruere de såkaldte lamelvinterdæk,
fik dækmønsteret en anden funktion. Lamellerne åbner
dækkets mønster, så det i bogstaveligste forstand
suger sig til vejbanen og det giver rigtig godt
vejgreb, især på isglat vej, hvor man tidligere blev
nødt til at anvende pigdæk.”
”Danske vinterforhold kræver derfor ikke pigdæk,”
fastslår Kenneth Saust.
Men skal man f.eks. på vinterferie i Norge eller
Sverige og op ad stejle vejstrækninger, er pigdæk en
fordel. Kører man sydover, er forholdene anderledes.
I Tyskland fastslår lovgivningen simpelthen, at man
kun må køre, hvis man har den rette dækmontering.
Myndighederne blander sig ikke som sådan i hvilke
dæk, man kører med. Men i tilfælde af et trafikuheld
kan dækmonteringen være afgørende for hvem, der får
tildelt ansvaret.

|
|
 |
|
|