Dieselolie som brændstof er blevet stadig mere
populært i Danmark. Årsagerne er flere: Det er
billigere end benzin, man kan køre længere på en
liter, og med moderne motorteknologi oplever man
motorer, der både er lydløse og endog særdeles
trækvillige.
Men dieselolie er ikke bare dieselolie, Ikke mere i
hvert fald. For hvor man hidtil alene har
fremstillet dieselolie på grundlag den olie, man
henter op af jorden, giver teknikken også mulighed
for at fremstille dieselolie på grundlag af planter
som f.eks. raps. Det er det, man kalder biodiesel.
C02 neutral
”Den væsentligste fordel ved biodiesel er, at det er
C02 neutralt.” fortæller teknisk direktør hos
Peugeot Danmark – en af de største på det danske
marked for dieselbiler. ”Det vil sige, at når man
bruger biodiesel, belaster man ikke ozonlaget og
dermed øger man ikke drivhuseffekten. Det hænger
sammen med, at de planter, man bruger til
produktionen, optager samme mængde C02, som
frigives, når det afbrændes i form af biodiesel. På
samme måde er biodiesel, som fremstilles fra
animalske produkter, iøvrigt også CO2 neutralt.”
En fordel yderligere, især for store dele af den
vestlige verden, er brugen af biodiesel vil nedsætte
afhængigheden af fossile brændstoffer og dermed
afhængigheden af traditionel olieproduktion.
Reduktion på 78 procent
”Naturligvis medgår der energi til at fremstille
biodiesel,” fortsætter Jens Andersen. ”Men i den
proces udvikles der ikke nær så meget C02.
Undersøgelser fra det amerikanske energiministerium
har vist, at når man medregner produktionen opnår
man samlet en reduktion på 78 procent.”
Det er naturligvis ikke muligt fra den ene dag til
den anden at overgå fuldstændig til ren biodiesel.
Men blander man biodiesel med fossil dieselolie,
opnår man en også en reduktion af C02 udslippet –
naturligvis afhængig af hvor meget man blandet i.
I
Sverige har man imidlertid siden august i fjor hos
Statoil kunnet købe den såkaldte biodiesel 15, hvor
15 procent af indholdet er baseret på biokomponenter.
Bruger man et sådan brændstof, nedsættes udledningen
af C02 fra bilens udstødning med cirka 15 procent.
Danmark henholdende
”EU's målsætning er, at biobrændstof allerede i 2010
skal udgøre 5,75 procent af brændstoffet i
transportsektoren,” siger Jens Andersen. ”Foruden
Sverige er man langt fremme også i Tyskland og
Spanien. Men i Danmark er man henholdende, fordi man
mener at reduktionen af C02 skal komme fra
industrien.”
Forskellen er blot at i industrien vil det tage tid
at indføre en ændring af produktionsanlæggene.
I
bilproduktionen behøver man ingen ændringer, så i
princippet kan man indføre et blandingsprodukt som i
Sverige med få måneders varsel.
Hvorfor gør man så ikke det?
Prisen gør forskellen
”På grund af prisen,” mener Jens Andersen. ”Det
koster nemlig omkring 75 øre mere at fremstille
biodiesel med f.eks. 30 procent biokomponenter og 70
procent fossile komponenter – som er en realistisk
og virkningsfuld blanding.”
Ingen tror, at de hårdt beskattede danske bilkøbere
vil bidrage så meget til reduktionen af C02, at de
ligefrem vil betale ekstra for det.
Motoren i testbilen er en helt
almindelig 109-hestes Peugeot 1,6 HDi.
|