- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V70 D5


Fin og alsidig


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo har lidt svært ved at fastholde markedsandelene for tiden. Hvad årsagen er, kommer egentlig ikke denne historie ved – men vi kan fastslå, at produktet ingenting fejler.

 

Vi har gennemført en længere testtur af en Volvo V70 D5. En bil, der er så meget forskellig fra alternativerne i samme klasse, at den burde have en chance for at markere sig stærkt. Spørgsmålet er imidlertid, om markedet for netop den type biler overhovedet er større end den del, Volvo tager sig af…

 

For Volvo V70 er ingen BMW, den er ingen Audi, den er ingen Lexus og de, der er forfaldne til de bilmærker, vil næppe nogensinde drømme om at købe en Volvo. Måske er der så ikke flere mennesker tilbage, der har råd til at købe en Volvo, end dem, der rent faktisk gør det!

 

Traditionerne

Volvo V70 viderefører Volvo traditionerne. Den er stationcar udgaven af V80, men når Volvo bygger en modelvariant, tager de skridtet fuldt ud og optimerer bilen i forhold til det, den giver sig ud for at være. Resultatet er en næsten fuldkommen stationcar – sådan som Volvo altid har defineret deres såkaldte Herregårdsvogne.

 

En ”herregårdsvogn” har masser af plads bagtil. Ingen smarte skrånende bagklapper, men en lodret afslutning på bilen som giver størst mulig rumudnyttelse. Det giver fine pladsforhold bagtil – uden at der er gået på kompromis med pladsen i passagerkabinen. Betjeningen er også fin nok. Den store bagklap svinger helt op og giver udmærkede adgangsforhold og bagagerumsdækkenet levner intet indkik – et faktum, som har stor betydning, hvis bilen benyttes til rejser og lange ture.

 

Imidlertid har Volvo ikke løst problemet med højden i en stationcars bagagerum. To kufferter af almindelig størrelse kan ikke ligge oven på hinanden – uden at bagagerumsdækkenet al for synligt presses i vejret. På den anden side – traditionelle kufferter er på retur og moderne bagage svær at definere på forhånd, så problemet er næppe så stort. I øvrigt er der heller ingen andre, der har løst den opgave i en traditionel stationcar.

 

God plads – især på bagsædet

I kabinen er det især pladsforholdene på bagsædet, der lægges mærke til. En V70 er glimrende at være 4 mennesker i på langtur. Fortil er pladsen også udmærkede, men ikke så forskellige fra konkurrenternes. Det høje sikkerhedsniveau, der altid har været Volvos varemærke, giver sig bl.a. udslag i forsædernes konstruktion. Det betyder, at man som potentiel køber skal være ekstra opmærksom på at afprøve den rette siddestilling, inden der investeres. Skal man sidde meget lodret for at have det rigtige forhold mellem benlængde og armlængde, kan nakkestøtterne måske genere. Og de kan ikke justeres – for det ville påvirke sikkerheden.

 

Sikkerhed er ikke kun defineret ved passiv sikkerhed – hvor Volvo naturligvis passer på passagererne i kabinen, som de altid har gjort. Aktiv sikkerhed – altså muligheden for at

 


Interiøret er pænt og overskueligt - og udstyrniveauet er højt. 

 

Volvo V70 er utrolig rummelig med oceaner af bagageplads, men kufferter kan ikke stables under bagagerumsdækkendet.


undgå en ulykkesituation – er gradvist blevet forbedret. Køreegenskaberne er således helt i top – og det er et punkt, der burde få inkarnerede BMW og Audi kunder til lige at give Volvo’en en chance.

 

Dens image er anderledes – indrømmet – men den kører knald godt og ekstremt stabilt også ved høj fart (og vi har prøvet den med 225 km/t på tyske motorveje). Den har forhjulstræk ligesom Audi’en – og dens køreegenskaber står ikke tilbage for det tyske alternativ. Og her er tale om en regulær stationcar – husk på det.

 

Støjende ved høj fart

På et enkelt punkt har den det svært. Støjniveauet ved høj fart – ikke ved lav – er lidt for højt. Det skyldes ikke motoren og kun i begrænset omfang dækstøjen. Vi tror, at en del af støjbilledet stammer fra tagbøjlerne. For sådan nogle er der også. Dem får man måske netop brug for på langturen og med læs på taget lyder det hele alligevel anderledes og da kører man ikke så hurtigt! Noget for noget.

 

Udstyrsniveauet er pænt og så skal motoren også nævnes: En 5-cylindret dieselmaskine, der i den prøvekørte version yder 185 hestekræfter og et moment på ikke mindre end 400 Nm. Det giver stor overlegenhed under overhaling, god trækkraft under stigning og en fortræffelig vibrationsfri motorgang med lavt brændstofforbrug.

 

Der findes ikke færre end fem 5-cylindrede varianter, men D5 udgaven er ikke så meget dyrere end den svageste i programmet. Det betaler sig, hvis man i øvrigt kan ryste op med de 615.000 kroner, en V70 D5 koster. Som et kuriosum kan det nævnes, at Volvo V70 også kan købes for 470.000 kroner – men da handler det om benzinmotor og mindre udstyr.

 


D5-motoren på 185 hestekræfter er stærk, støjsvag og økonomisk. God indpakning og isolering af motorhjelmen sænker motorstøjen.


 

Model:

Volvo V70 D5

Pris:

Kr. 615.295

Motor:

5 cyl. 2,4 liter common rail diesel. 185 hk. 400 Nm v. 2000-2750 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8,5 sek/225 km/t/

14,7 km/l

Længde:

4,71 m

Bagagerum:

1016 liter (SAE)

Div. udstyr:

Partikelfilter. ABS. ESP. 8 airbags. Multijusterbart rat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sikkerhedssæder med varme.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt