- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Volvo V40 Cross Country D2 Kinetic

Den overkommelige V40 Cross Country løsning


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo V40 Cross Country D2 i Motorradioen


En Volvo V40 CC til en halv million kroner – det er mange penge, så måske kan mindre gøre det. Det var et af de spørgsmål, vores prøvekørsel af Volvo V40 Cross Country med 180 turbobenzinheste, powershift og Summum udstyr efterfølgende rejste (læs vores test af Volvo V40 Cross Country T4 PWS hér >>>). Svaret er…

 

Ja, mindre kan bestemt gøre det. Ikke mindst fordi en V40 såvel som den højere V40 Cross Country ikke nødvendigvis behøver så meget udstyr og så mange motorkræfter. Og alligevel: Den almindelige V40 med 115 hestekræfter har vi tidligere prøvekørt – og den lagde op til mere motorkraft (læs prøvekørslen af Volvo V40 hér >>>), så det skulle være med et åbent sind, vi gik under huden på den allerbilligste V40 Cross Country, uden al ekstra udstyret, med manuelt gear og selvsamme 115 hestes diesel.

 

Større harmoni

Bilerne kører forskelligt, ikke radikalt anderledes, men den større højde har Volvo kompenseret for ved at stramme affjedringen en smule – ligesom i den kraftige 180-hestes udgave. Det sjove er imidlertid, at 115-hestes maskinen føles mere rigtig til V40 Cross Country end den almindelige V40, hvilket underbygges af lidt mindre fælge og derfor knap så lavprofilede dæk. Derved er den ”billige” version mere en option som alternativ til de kraftigere udgaver i Cross Country-linjen. Egentlig pudsigt at opleve.

 

Brændstoføkonomien er forbilledlig. 26,3 km/l og et CO2-udslip på under 100 g/km er ligeså overbevisende. Fartpræstationerne er i overensstemmelse med motorkraften, så V40 Cross Country D2, som den hedder, er ingen hurtigløber. Den skal bruge næsten 12 sekunder på at nå 100 km/t, men ved lavere hastighed hjælper det gode dieselmoment på 270 Nm allerede ved 1750 motoromdrejninger i minuttet med til, at bilen på ingen måde er en sinke.

 

Til folk på langture

Når man kører med den på løst underlag er momentet også en faktor, som ikke er uvæsentlig for fremkommeligheden, men sandt at sige appellerer V40 Cross Country D2 især til de, der har brug for et velkørende driftsøkonomisk køretøj til de lange ture, til de, der kan lide, at en bil også er lidt fræk at se på og for hvem udstyrsniveauet ikke er alt afgørende. I øvrigt er ejerafgiften på de to prøvekørte V40 Cross Country-varianter næsten den samme, endda lidt til dieselbilens fordel.

 

Udmærket standardudstyr

Udstyret i Kinetic-udgaven er dog ikke ringe – det må ikke misforstås. 16” alufælgene er standard ligesom et glimrende lydanlæg med AUX-tilslutning, betjent fra en berøringsskærm. Det samme er City Safe (som forebygger kollision ved hastigheder op til 50 km/t), sædevarme både på forsæder og bagsæder, fartpilot med begrænser, el-ruder både for og bag, fjernbetjent centrallås, forlygtevaskere, klimaanlæg med køl af handskerummet og meget andet. Det er fortsat en luksuøs mellemklassebil, men til en pris, der er mere overkommelig.


 

Grafisk instrumentering er ekstraudstyr som forøger oplevelsen under kørslen - dejligt skarp aflæsning med gode farveindikationer.

 

 

 


Model:

Volvo V40 Cross Country D2 Kinetic

Listepris:

Kr. 347.002

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 185 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

335-1032 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” letmetalfælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


 

Bagsæderyglænene ligger ikke helt vandret, når de foldes ned, og de er ikke helt plane med resten af bagagerumsgulvet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt