Volvos biler ligner hinanden. Det er ikke bare et
spørgsmål om frontgrill, men helheden i designet,
der gør dem lig hinanden. Uanset størrelse. Derfor
er det ikke altid lige til og ved første øjekast,
man kan identificere bilen. Men det er altså en
Volvo S60 2,4 vi hér sætter fokus på.
S60 er den sportslige luksusbil. Lidt mindre end S80
og noget større end S40. Det er en bil, som fuldt og
helt lever op til de forventninger, man traditionen
tro kan have til en Volvo. Det gælder fortsat,
uanset Ford har overtaget det svenske firma. En
Volvo er og bliver en Volvo – og den ser også sådan
ud.
Ægte sedan
Derfor er en S60 også det, man kan kalde en ægte
sedan. Ikke helt ægte, for bagsæderne kan lægges
ned, men de kan også aflåses, så de ikke kan lægges
ned og så er den vel næsten ægte. Det gør faktisk en
stor forskel. Ikke mindst, når forsikringssummen
skal udbetales efter indbrud i bagagerummet. Spørg
bare forsikringsselskabet.
Det er glimrende, for der er god plads i
bagagerummet, det er regulært og let at pakke.
Er bagagerummet for
stort folder man en "poseholder" op og så er pladsen
halveret.
Selvom S60 er mindre end S80 er det fortsat god
plads i kabinen. Ikke helt den samme, naturligvis,
men fordi Volvo f.eks. har lavet hulrum i
forsædernes ryglæn, er benpladsen ved bagsæderne
tilstrækkelig.
Sikkerhedssæder
Og forsæderne er typisk Volvo, dvs. på et meget højt
sikkerhedsmæssigt niveau. Det stiller blot et enkelt
krav til fører og forsædepassager: Man skal ikke
overstige Volvos standardmål, for nakkestøtterne kan
ikke justeres. De er heldækkende, så at sige, men da
undertegnedes rygparti herefter må antages, at være
en anelse længere end en typisk svensk Volvo-ryg,
kommer skuldrene i karambolage med nakkestøtterne og
det er der ikke noget at gøre ved.
Udstyrsniveauet er overvældende. Det var det i hvert
fald på den prøvekørte version. Men den var også
udstyret efter alle kunstens regler. For det var
ikke standard, at have make-up spejl med lys, heller
ikke tågelygter og regnsensor. Til prisen på 450.000
kroner følger der ikke meget andet med end den rå
bil om end med 2,4 liters 5-cylindret motor. Udstyr
er intet problem, men det koster. Så meget, at der i
den prøvekørte udgave var hægtet for 140.000 kroner
udstyr på. Intet under, at det så var overvældende –
men da var prisen også steget til 590.000 kroner.
Det er knap så imponerende.
Det gør selvsagt ikke S60 dårligere. Og sammenligner
man den med f.eks. BMW’s 3-serie, er forholdet ikke
meget anderledes. Om man så i øvrigt kan det, er nok
et temperamentsspørgsmål.
Smart udstyr
Men smart er det, at have drejelige forlygter, der
følger forhjulenes retning (selvom de koster 23.000
kroner oven i). Sportsrat i læder eller træ samt
cruisecontrol hører sig også til (13.000 kroner).
Isofix forberedelse er et krav, hvis man har småbørn
(pris: 1000 |