- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo S60 T5 R-design

 

Landevejsracer

 


Af Søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo gør deres bedste for at appellerer til købernes sportslige instinkt. Ikke bare ser den seneste generation af Volvo biler rigtig frække ud, de kan også leveres i en endnu frække afpudsning – den kalder Volvo for R-design. Og sådan én handler de kommende linjer om: Volvo S60 T5 R-design.

 

Udgangspunktet er Volvo S60. Den har vi tidligere prøvekørt med en benzinmotor (T2), der ikke længere indgår i modelprogrammet. Den var en såkaldt introduktionsmotor på 203 hestekræfter, der nu er erstattet af de mere permanente motorer i programmet, dels en 1,6 liters 180 hestes turbobenzin’er, der går 23 procent længere på literen, dels en 240 hestes 2-liters turbobenzin’er, der går 3 procent længere på literen trods den markant større effekt. Plus naturligvis en række andre motorer, men de to nævnte kommer nærmest forgængeren, som var noget mere forslugen, for nu at sige det mildt.

 

R for Racing

Og så er der R-designet. ”R’et”, som antagelig udsprænger af ”Racing”, inkluderer udstyrselementer, der enten har en funktionel betydning som f.eks. parkeringsradar, regnsensor, fartpilot, et bedre lydanlæg, aktive dual-xenon forlygter, eller visuel betydning som f.eks. dobbelte afgangsrør, sportspedaler, vindueslister, instrumentering og kølergrill.



Men også køreegenskaberne er anderledes. R-design-pakken, som faktisk er temmelig økonomisk attraktiv (den koster rundt regnet 50.000 kroner oven i de 632.000, som er S60 T5’erens basispris og inkluderer meget mere end det nævnte) indeholder også 18” alufælge, læderrat og en modificeret undervogn. Bilen er sænket 15 mm, der er monteret andre krængningsstabilisatorer, bagstøddæmpere, hårdere fjedre, et mere direkte styretøj. Det kan mærkes, men Volvo’en er fortsat komfortabel.

 

Heldigvis!

Heldigvis! For noget af det, der kendetegner Volvo S60, er netop mere komfortable køreegenskaber end man ofte finder hos f.eks. visse tyske alternativer i samme prisklasse. De er, efter vores opfattelse, ofte unødvendigt hårdt affjedret, og det er hverken Volvo S60 eller S60 R-design.

 

Bilerne kører naturligt nok forskelligt. 18” fælgene med tilhørende lavprofildæk giver en mere bestemt føling med kørebanen og den strammere undervogn givet større styrepræcision, bedre kurvestabilitet og ikke mindst større stabilitet ved hurtige retningsskift. Dermed har man skabt en rigtig landevejsracer. Har man lidt køredynamik i blodårene er R-design derfor et ”must”, hvis man vælger en Volvo S60.

 

Glimrende benzinmotor

Selve motoren er i sig selv en fremragende maskine med alle benzinmotorens fordele. Den fine brændstoføkonomi, hvor man med forsigtig speederpedal og godt hjulpet af den nye 6-trins PWS dobbeltkoblingsgearkasse kan komme tæt på 12 km/l (hvad der er ret godt med så stort kraftoverskud), kan man nå de 100 km/t på 7,5 sekund. Men det er især ved hastighederne over de 100 km/t, man oplever de mange kræfter.



Med lidt hovedregning kan man se, at den prøvekørte S60’er koster 685.000 kroner. Men det er ikke helt rigtigt, for der var hængt for 167.000 kroner ekstraudstyr på og så bliver prisen rigtig høj. Om man er villig til at betale 850.000 kroner for en bil, hvor bagsædepladsen en beskeden, og bagagepladsen heller ikke overvældende, er lidt et temperamentsspørgsmål.

 

Tænk udstyret igennem

Synes man, at Volvo S60 er en ”fed” bil, bør man tænke udstyrsmulighederne grundigt igennem. De 167.000 kroner inkluderede lydanlæg for 31.000 kroner. De kræver Feinsmecher øre at få for 31.000 kroner udbytte af det. RTI navigationen koster 30.000 kroner. Og kabinevarmer til 18.000 kroner er da dejlig om vinteren, men… Til gengæld er nøglefri betjening til 8000 kroner herligt og bakkamera til 10.000 kroner en stor hjælp, hvis man vil holde bilen fri for skrammer.

 


Model:

Volvo S60 T5 R-design

Listepris:

Kr. 685.806 (uden ekstraudstyr)

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 2,0 l. 240 hk. 320 Nm/1800-4000 omdr./min. 6-trins PWS aut.gear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,5 sek./ 230 km/t/ 12,0 km/l /193 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge.  Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt