VW up! i Motorradioen >>>
Med et omfattende standardudstyr, der inkluderer det
såkaldte City Emergency Brake, sætter Volkswagens
nye lille up! dagsorden for, hvad man kan kræve af
en bil i den størrelse og til den pris. Samtidig
kører den afsindig godt og med fire døre er
funktionaliteten helt i top.
Vi har tidligere prøvekørt søstermodellerne i
trillinge-holdet fra Volkswagen koncernen, Seat Mii
og Skoda Citigo (læs
test af Seat Mii hér >>>) (læs
test af Skoda Citigo hér >>>). Ingen af de to
havde to døre i hver side. De findes nu også som
4-dørs biler, men Volkswagen up! var først og er i
det hele taget også den originale model af de tre –
den, de andre er skabt på grundlag af.
Up! i førertrøjen
Som sådan er VW up! også den mest autentiske af de
tre og det er den, der har taget førertrøjen på i
konkurrencen mod de hårde konkurrenter ikke mindst
fra PSA (Peugeot og Citroën) og Toyota. I juni var
up! således den første bil, der nogensinde er blevet
indregistreret på danske nummerplader i et antal på
over 1000 stykker på en enkelt måned. Det fortæller
en hel del om, at danskerne har taget den nye
Folkevogn til sig.
Det er forståeligt nok. Volkswagen har et rigtig
godt ry og mange danskere har med spænding set frem
til at få leveret deres nye lille bil. Prismæssigt
har man nemlig formået at holde niveauet for
småbiler. Således koster den billigste up! blot
90.000 kroner.
High up!
Den prøvekørte version ”high up!” var noget dyrere.
Den koster 127.000 kroner, og var udrustet med den
såkaldte DK-pakke mm. Og da allerede grundbeløbet
inkluderer en stor mængde af ekstraudstyr, var man
endt op med et rigtigt udstyrsstykke med 15”
alufælge, multimedie- og navigationssystem indbygget
i en justerbar skærm på frontpanelet,
parkeringssensorer bag, fartpilot, aircondition,
el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, sædevarme,
el-sidespejle, læderrat, aflukkeligt handskerum og
meget mere. Plus et unikt elektrisk styret
oplukkeligt panorama soltag (til 12.000 kroner
oveni). Utroligt, at man kan indbygge et så stort
tag i en så lille bil. For selvom VW up! er 12 cm
længere end f.eks. de hidtil markedsledende
trillinger fra PSA og Toyota, er den fortsat en
meget lille bil. Præcis som den skulle være.
Derfor er det også utroligt, at den kører så godt.
Alle up!’er, der markedsføres i Danmark, er de
miljø-optimerede varianter, der hos VW hedder
BlueMotion. Det indebærer bl.a. at undervognen er
sænket 15 mm og bilen har stop/start system. Den
sænkede undervogn giver en lidt fastere affjedring
og dermed også bedre kurvestabilitet og mere præcis
styring. Men den er på ingen måde ukomfortabel og
det er netop kombinationen af gode sikre
køreegenskaber og høj kørselskomfort, der normalt
ikke går hånd i hånd – og slet ikke med en kort
akselafstand – som er et mesterstykke.
City Emergency Brake
Apropos sikkerhed: City Emergency Brake et
radar-baseret system, som ved hastigheder på op til
30 km/t griber ind, hvis den forankørende i tæt
bytrafik pludselig bremser hårdt op og føreren af
up!’en måske er uopmærksom et øjeblik. Praktiske
forsøg har dokumenteret, at selv hvis man med op til
de nævnte 30 km/t nærmer sig en stillestående bil,
sikrer systemet, at up!’en bremses helt ned og
undgår kollision, uden at føreren rører bremsen. DET
ER STANDARD PÅ ENHVER UP! – UANSET VARIANT OG
UDSTYRSNIVEAU. Sådan!
Så Volkswagen sætter ikke bare dagsordenen for
køreegenskaber i denne bilstørrelse, men også for
sikkerhed.
Gode præstationer
Motoren var 75-udgven af den 3-cylindrede 1-liters
benzinmotor, som trods sin høje effekt og gode
præstationer kører 23,8 km/l. Den bringer up!’en op
på 100 km/t på bare 13,2 sekunder og man kan køre
over 170 km/t. Også maskineriet er forbilledligt,
fordi støjniveauet er meget lavt og det samme kan
siges om vibrationsniveauet. Man oplever stort set
ikke, at der er tale om en 3-cylindret motor.
Funktionaliteten i 4-dørsudgaven er glimrende. Den
ekstra bagdør i hver side har en vipperude, så man
også kan få luft ind på bagsædet. Bagsædebenpladsen
er moderat, men acceptabel, og bagagerummet er stort
og bunden kan indstilles i flere niveauer i kraft af
en udtagelig midterhylde. Desuden er
bagsæderyglænene asymmetrisk delelige og kan lægges
ned, hvorved bagagekapaciteten øges fra 251 liter
til næsten én kubikmeter.
|