Det var kun et kort møde med Volkswagens nye lille
elbil, VW e-up!, men det gav et meget godt indtryk
af, at Volkswagen ikke bare har bygget den populære
lille up! om til el-drift, de har mere eller mindre
tænkt forfra og derved er e-up! blevet helt sin
egen.
Naturligvis er basiskonstruktionen den samme.
Visuelt er der heller ikke den store forskel (læs
prøvekørslen af VW up! hér >>>). Men
køreoplevelsen er meget forskellig fra den
konventionelt drevne up!. Den virker ganske enkelt
mere komfortabel, den er mere blødt affjedret,
hvilket går hånd i hånd med den komfortoplevelse,
der naturligt følger med en elektrisk bil – lavt
støjniveau, lineær acceleration og konstant
drejningsmoment.
Lavt tyngdepunkt
Batteriet i e-up! er anbragt mellem forsæderne
(nærmest
som en kardanaksel er det i en baghjulstrukken bil)
og under bagsædet. Derved optager det ikke meget
plads og medvirker i øvrigt til at holde
tyngdepunktet lavt.
Sidstnævnte er formentlig noget af årsagen til den
gode affjedringskomfort, fordi det ikke har været
nødvendigt at stramme affjedringen op for at
reducere krængningen gennem kurverne. Bilen er også
sænket 15 mm i forhold til den almindelige up! En
anden grund er den større vægt – e-up! vejer næsten
300 kg mere end den konventionelle up! Dertil
kommer, at en e-up! jo ikke lige præcis er skabt med
det formål, at køre hurtigt.
Bybil
Den er en bybil, det er dér, dens kvaliteter for
alvor kommer til deres ret, og i øvrigt kan den ikke
køre hurtigere end 130 km/t. Også det passer meget
godt sammen. Som et kuriosum er e-up! hurtigere oppe
i fart en den almindelige up! Er det ikke præcis,
hvad man har brug for i bytrafikken?
Listeprisen for en e-up! er 186.315 kroner. Det er
ikke udpræget billigt, på den anden side får man en
del udstyr og udsigt til en klækkelig besparelse på
driften. Lader man op hjemmefra og investerer man i
et system, som muliggør afgiftsrabat på
elektriciteten, er regnestykket attraktivt, hvis man
kører meget. Dertil kommer, at elmotorer, fordi de
ikke er nær så komplicerede som forbrændingsmotorer,
kræver mindre vedligeholdelse – også det sparer
penge.
Fornemt udstyr
Og så må man ikke glemme, at en el-bil er ”født” med
automatgear – eller rettere, den har kun et enkelt
gear og intet behov for kobling. Det betaler man
normalt en del ekstra for i en konventionel drevet
bil.
Udstyret i e-up! er topudstyret. For den
konventionelle high-up! skal man betale 143.000. Som
køber er merprisen altså 43.000 kroner. Det er
tankevækkende, at der i prisen på den konventionelle
bil er inkluderet en klækkelig registreringsafgift
til den danske stat, hvorimod e-up! bortset fra moms
er afgiftsfri. Men al begyndelse er dyr…
|