- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Mini-test: Volkswagen e-up!

Volkswagens lille elbil er helt sin egen


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var kun et kort møde med Volkswagens nye lille elbil, VW e-up!, men det gav et meget godt indtryk af, at Volkswagen ikke bare har bygget den populære lille up! om til el-drift, de har mere eller mindre tænkt forfra og derved er e-up! blevet helt sin egen.

 

Naturligvis er basiskonstruktionen den samme. Visuelt er der heller ikke den store forskel (læs prøvekørslen af VW up! hér >>>). Men køreoplevelsen er meget forskellig fra den konventionelt drevne up!. Den virker ganske enkelt mere komfortabel, den er mere blødt affjedret, hvilket går hånd i hånd med den komfortoplevelse, der naturligt følger med en elektrisk bil – lavt støjniveau, lineær acceleration og konstant drejningsmoment.

 

Lavt tyngdepunkt

Batteriet i e-up! er anbragt mellem forsæderne (nærmest som en kardanaksel er det i en baghjulstrukken bil) og under bagsædet. Derved optager det ikke meget plads og medvirker i øvrigt til at holde tyngdepunktet lavt.

 

Sidstnævnte er formentlig noget af årsagen til den gode affjedringskomfort, fordi det ikke har været nødvendigt at stramme affjedringen op for at reducere krængningen gennem kurverne. Bilen er også sænket 15 mm i forhold til den almindelige up! En anden grund er den større vægt – e-up! vejer næsten 300 kg mere end den konventionelle up! Dertil kommer, at en e-up! jo ikke lige præcis er skabt med det formål, at køre hurtigt.

 

Bybil

Den er en bybil, det er dér, dens kvaliteter for alvor kommer til deres ret, og i øvrigt kan den ikke køre hurtigere end 130 km/t. Også det passer meget godt sammen. Som et kuriosum er e-up! hurtigere oppe i fart en den almindelige up! Er det ikke præcis, hvad man har brug for i bytrafikken?

 

Listeprisen for en e-up! er 186.315 kroner. Det er ikke udpræget billigt, på den anden side får man en del udstyr og udsigt til en klækkelig besparelse på driften. Lader man op hjemmefra og investerer man i et system, som muliggør afgiftsrabat på elektriciteten, er regnestykket attraktivt, hvis man kører meget. Dertil kommer, at elmotorer, fordi de ikke er nær så komplicerede som forbrændingsmotorer, kræver mindre vedligeholdelse – også det sparer penge.

 

Fornemt udstyr

Og så må man ikke glemme, at en el-bil er ”født” med automatgear – eller rettere, den har kun et enkelt gear og intet behov for kobling. Det betaler man normalt en del ekstra for i en konventionel drevet bil.

 

Udstyret i e-up! er topudstyret. For den konventionelle high-up! skal man betale 143.000. Som køber er merprisen altså 43.000 kroner. Det er tankevækkende, at der i prisen på den konventionelle bil er inkluderet en klækkelig registreringsafgift til den danske stat, hvorimod e-up! bortset fra moms er afgiftsfri. Men al begyndelse er dyr…



Model:

Volkswagen e-up!

Listepris:

Kr. 186.315

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 82 hk. 210 Nm/0-2800 omdr./min. Forhjulstræk.

Præstationer: Forbrug/ acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

11,7 kWh/100 km/ 12,4 sek./ 130 km/t/ 160 km/ 0 g/km

Længde:

3,54 m

Bagagerum:

250-923 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. City Emergency Brake. 4 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Bærbart navigationsanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. Delvist galvaniseret karrosseri.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt