- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Touran 1,6 TDi 105 hk DSG7 Comfort Line

Ikke til at komme uden om


Tekst: Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

Der er én bil, som altid popper up, når en yngre dansk familie med flere børn skal ud at søge nyt køretøj: Volkswagen Touran. Det er måske ikke den mest sexede af de 7-personers multibiler, måske heller ikke den mest avancerede, men Touran har i tidens løb indprentet sig i bilkundernes bevidsthed som en yderst pålidelig og særdeles rummelig bil. Og med 105 hestes dieselmotor er den også ret brændstoføkonomisk.

 

Desuden har den seneste generation fået en gevaldig opstrammer. En fremskrudt ”hage” ude fortil er med til at markere det nye VW look. Og det er der ingen hage ved, tvært imod, for det er en anden måde at opnå ekstra plads på og en god kileformet aerodynamik. Forhold, der er med til at bevare Touran’en som en attraktiv bil med masser af plads. Men hvad anskaffelsen angår, er den ikke udpræget økonomisk.

 

DSG koster penge

I hvert fald ikke i den prøvekørte version med diesel og 7 trins DSG gear (læs om DSG gear hér>>>). Den koster ikke mindre end 395.000 kroner. Men bare rolig: DSG gearet står for de 35.000 kroner heraf, Comfortline udstyret tager sin del af prisen. Faktisk kan Touran anskaffes for blot 280.000 kroner. Den er da udstyret med en 1,2 liters TSI benzinmotor, som præsterer nogenlunde de samme kraftforhold som dieselmotoren.

 

Men når det så er sagt, er den dyrere variant selvsagt en større oplevelse. DSG gearet er herligt, gearskiftet sker næsten umærkeligt og så lynhurtigt, at bilens køreegenskaber ikke påvirkes. Men, skal der spares, er DSG gearet måske værd at spare væk. Så hellere bruge 10.000 kroner på den såkaldte ”DK-pakke”, som omfatter fuldautomatiske aircondition, læderrat og parkeringssensor. Og på ”Teknikpakken”, som for 10.000 kroner tilfører bilen tågeforlygter, multifunktionslæderrat og -anlæg og ikke mindst en formidabel parkeringsassistent.

 

Parkeringsassistent

Sidstnævnte var Volkswagen først til i sin tid at introducere, netop i Touran, men det kunne ikke parallelparkere bilen bedre end en habil bilist, faktisk en anelse dårligere. Det opdaterede system fortjener derimod al den ros, man kan give den. Med aller største præcision overtager parkeringsassistenten styringen af bilen. Først finder den et passende hul i rækken af kantstenparkerede biler, når hullet er passeret, sætter man selv i bakgear, styrer selv speederen, alt imens radarer og elektronik håndterer rattet så bilen knibes ind på ganske beskeden plads – uden en skramme i lakken. Det system kunne undertegnede godt blive forfalden til – ja, indrømmet: Jeg er faktisk blevet det!

 

Pladsen i Touran er også forbilledlig. Selvom entréen til bageste sæderække kræver en vis form for adræthed, og en siddeplads bagest i bilen måske ikke i sikkerhedsmæssig forstand er det aller mest hensigtsmæssige, vil de ekstra sæder ofte opfylde en mission. Og faktisk er indstigningsforholdene til den bageste sæderække markant bedre end hos de fleste af konkurrenterne. Pladsen ved den midterste sæderække er fremragende. Intet mindre.



Variabel bagageplads

Når bagsæderne ikke bruges til at sidde på (for da har man kun sølle 121 liters bagagerum og det rækker ikke til andet end et par håndtasker), har man i et snuptag næsten 700 liter bagagerumsplads og med alle sæder forvandlet til bagageplads råder man over 2 kubikmeter! Bagklappen åbner 2,06 meter og læsseforholdene er unikke. Det hele sker indenfor rammerne af blot 4,40 meter. Det er rigtig flot.

 

Desuden er forvandlingen af bilen fra 7 personer til 6, 5, 4 eller 2 særdeles enkel. Så enkel, at man ikke afholder sig fra at omforme bilen i hverdagen, når der er brug for det. Og det er faktisk en uhyre vigtig faktor. Desværre savnes et reservehjul, i stedet er der et lappekit, men det er alt andet lige en bagatel, som man selv har indflydelse på: Man kan jo blot købe er reservehjul, hvis man er til det…

 

Nemt og gennemtænkt

På forsæderne glæder man sig over den høje grad af funktionalitet. Designet vinder næppe æstetiske priser, men funktionelle priser kunne det godt score nogle stykker af: Alt er gennemtænkt og nemt tilgængeligt.

 

Volkswagen har altid kørt godt, det samme gælder Touran. Fast affjedring giver god fornemmelse af underlaget, beskeden sidevindsfølsomhed og styrepræcisionen kan der ikke gøres indsigelser overfor. På plan god asfalt trives den dog bedst. Og kørekomforten underbygges af en ganske lydløs motorgang og ringe vindstøj.

 

Langt på literen

Maskineriet er ikke alt for underholdende, men det kunne være værre. Kører man med manuel gearskifte, kan man officielt kørere længere end 21,7 km/l. med DSG gearet stiger forbruget til 19,6 km/l. De 100 km/t nås på 12,8 sekunder og topfarten på 183 km/t rækker vel for de fleste.

 

Comfort-line udstyret omfatter tonede ruder fra 2. sæderække, de 7 sæder, flyborde, fartpilot og meget andet godt. Som alt sammen er med til at Touran fortsat vil poppe op, hver gang den børnerige danske familie skal vælge ny bil!


 


Model:

VW Touran 1,6 TDI 105 hk DSG7 Comfortline

Listepris:

Kr. 395.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 105 hk. 250 Nm/1500-2500 omdr./min. 7 trins DSG gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,8 sek./ 183 km/t/ 19,6 km/l /132 g/km

Længde:

4,39 m

Bagagerum:

121/695/1990 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EDS. Galvaniseret karrosseri. 6 airbags. 7 sæder. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Tagræling. Tonede sideruder fra 2. sæderække.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt