Der er én bil, som altid popper up, når en yngre
dansk familie med flere børn skal ud at søge nyt
køretøj: Volkswagen Touran. Det er måske ikke den
mest sexede af de 7-personers multibiler, måske
heller ikke den mest avancerede, men Touran har i
tidens løb indprentet sig i bilkundernes bevidsthed
som en yderst pålidelig og særdeles rummelig bil. Og
med 105 hestes dieselmotor er den også ret
brændstoføkonomisk.
Desuden har den seneste generation fået en gevaldig
opstrammer. En fremskrudt ”hage” ude fortil er med
til at markere det nye VW look. Og det er der ingen
hage ved, tvært imod, for det er en anden måde at
opnå ekstra plads på og en god kileformet
aerodynamik. Forhold, der er med til at bevare
Touran’en som en attraktiv bil med masser af plads.
Men hvad anskaffelsen angår, er den ikke udpræget
økonomisk.
DSG koster penge
I hvert fald ikke i den prøvekørte version med
diesel og 7 trins DSG gear (læs
om DSG gear hér>>>). Den koster ikke mindre end
395.000 kroner. Men bare rolig: DSG gearet står for
de 35.000 kroner heraf, Comfortline udstyret tager
sin del af prisen. Faktisk kan Touran anskaffes for
blot 280.000 kroner. Den er da udstyret med en 1,2
liters TSI benzinmotor, som præsterer nogenlunde de
samme kraftforhold som dieselmotoren.
Men når det så er sagt, er den dyrere variant
selvsagt en større oplevelse. DSG gearet er herligt,
gearskiftet sker næsten umærkeligt og så lynhurtigt,
at bilens køreegenskaber ikke påvirkes. Men, skal
der spares, er DSG gearet måske værd at spare væk.
Så hellere bruge 10.000 kroner på den såkaldte
”DK-pakke”, som omfatter fuldautomatiske
aircondition, læderrat og parkeringssensor. Og på
”Teknikpakken”, som for 10.000 kroner tilfører bilen
tågeforlygter, multifunktionslæderrat og -anlæg og
ikke mindst en formidabel parkeringsassistent.
Parkeringsassistent
Sidstnævnte var Volkswagen først til i sin tid at
introducere, netop i Touran, men det kunne ikke
parallelparkere bilen bedre end en habil bilist,
faktisk en anelse dårligere. Det opdaterede system
fortjener derimod al den ros, man kan give den. Med
aller største præcision overtager
parkeringsassistenten styringen af bilen. Først
finder den et passende hul i rækken af
kantstenparkerede biler, når hullet er passeret,
sætter man selv i bakgear, styrer selv speederen,
alt imens radarer og elektronik håndterer rattet så
bilen knibes ind på ganske beskeden plads – uden en
skramme i lakken. Det system kunne undertegnede godt
blive forfalden til – ja, indrømmet: Jeg er faktisk
blevet det!
Pladsen i Touran er også forbilledlig. Selvom
entréen til bageste sæderække kræver en vis form for
adræthed, og en siddeplads bagest i bilen måske ikke
i sikkerhedsmæssig forstand er det aller mest
hensigtsmæssige, vil de ekstra sæder ofte opfylde en
mission. Og faktisk er indstigningsforholdene til
den bageste sæderække markant bedre end hos de
fleste af konkurrenterne. Pladsen ved den midterste
sæderække er fremragende. Intet mindre.
Variabel bagageplads
Når bagsæderne ikke bruges til at sidde på (for da
har man kun sølle 121 liters bagagerum og det rækker
ikke til andet end et par håndtasker), har man i et
snuptag næsten 700 liter bagagerumsplads og med alle
sæder forvandlet til bagageplads råder man over 2
kubikmeter! Bagklappen åbner 2,06 meter og
læsseforholdene er unikke. Det hele sker indenfor
rammerne af blot 4,40 meter. Det er rigtig flot.
Desuden er forvandlingen af bilen fra 7 personer til
6, 5, 4 eller 2 særdeles enkel. Så enkel, at man
ikke afholder sig fra at omforme bilen i hverdagen,
når der er brug for det. Og det er faktisk en uhyre
vigtig faktor. Desværre savnes et reservehjul, i
stedet er der et lappekit, men det er alt andet lige
en bagatel, som man selv har indflydelse på: Man kan
jo blot købe er reservehjul, hvis man er til det…
Nemt og gennemtænkt
På forsæderne glæder man sig over den høje grad af
funktionalitet. Designet vinder næppe æstetiske
priser, men funktionelle priser kunne det godt score
nogle stykker af: Alt er gennemtænkt og nemt
tilgængeligt.
Volkswagen har altid kørt godt, det samme gælder
Touran. Fast affjedring giver god fornemmelse af
underlaget, beskeden sidevindsfølsomhed og
styrepræcisionen kan der ikke gøres indsigelser
overfor. På plan god asfalt trives den dog bedst. Og
kørekomforten underbygges af en ganske lydløs
motorgang og ringe vindstøj.
Langt på literen
Maskineriet er ikke alt for underholdende, men det
kunne være værre. Kører man med manuel gearskifte,
kan man officielt kørere længere end 21,7 km/l. med
DSG gearet stiger forbruget til 19,6 km/l. De 100
km/t nås på 12,8 sekunder og topfarten på 183 km/t
rækker vel for de fleste.
Comfort-line udstyret omfatter tonede ruder fra 2.
sæderække, de 7 sæder, flyborde, fartpilot og meget
andet godt. Som alt sammen er med til at Touran
fortsat vil poppe op, hver gang den børnerige danske
familie skal vælge ny bil!
|