Volkswagen Touareg er i bund og grund ganske ny –
selvom den nu har nogle år på bagen, for mange af
konkurrenterne har fremstillet den slags biler i
årevis. Den er en SUV – men dens off-road egenskaber
er så fine, at den kan hamle op med de fleste ude i
terræn’et. Det er ret godt gået af Volkswagen, for
uden traditioner udi off-road kunsten er det en
anselig opgave man stiller sig, når man beslutter
sig for at producere sådan et køretøj.
Man gør sig da også den tanke, at når betegnelsen
SUV benyttes, er det måske mest for at nedtone
ambitionsniveauet. Havde man kaldt Touareg for en
off-road’er, havde kunderne måske forventet en bil i
stil med Land Rover Defender eller Mercedes
Geländewagen.
Stadig et godt køb
I
Danmark er VW Touareg som ”varebil” på gule
nummerplader ikke så attraktiv som den var før 15.
juni. De nye afgiftsregler indebærer, at Touareg
ikke længere blot belægges med en beskeden
stykafgift. Nu skal der groft set betales 50 procent
af købsprisen i afgift. Alligevel er en Touareg
fortsat et godt køb – for 50 procent er trods alt
mindre end de 180 procent, hvidpladebilerne belægges
med.
Den prøvekørte van-udgave med 6-cylindret
turbodieselmotor på 225 hestekræfter og tiptronic
gear er prissat til ca. kr. 530.000 inkl. ca. 75.000
i moms (den billigste version koster 460.000 inkl.
moms). Den tilsvarende model på hvide nummerplader
koster små 910.000 kroner – prisforskellen taler sit
eget sprog.
Unikt køretøj
Men naturligvis er en halv million kroner mange
penge at betale for en bil uden bagsæder. Omvendt:
har man brug for den, kan man benytte den meget
plads derude bagtil, får man et unikt køretøj, for
Volkswagen har forstået at placere Touareg i helt
sin egen niche.
På den ene side er der tale om en stor, velkørende
personbil. Den har glimrende køreegenskaber på plan
asfalt, er særdeles tyst og de mange hestekræfter –
og ikke mindst det store moment på 500 Nm – gør den
smidig i trafikken, til trods for sin størrelse.
0-100 km/t klares på omkring 9 sekunder – det er
hurtigere end mange sportslige biler – men i sagens
natur er den store V6’er tørstig: 9,4 km/l ved
blandet kørsel. Kører man med behersket speederfod
kan den køre længere – det gælder ikke mange af
konkurrenterne, så hér har den bestemt et fortrin.
Gode terrænegenskaber
Det unikke er imidlertid ikke kun de gode
køreegenskaber på plan asfalt men kombinationen med
gode terrænegenskaber. Det sidste skyldes især, at
den prøvekørte model var udstyret med luftaffjedring
(merpris på kr. 32.000), som gør det muligt at ændre
på frihøjden – en helt central ting ved off-road
kørsel (og som også sænker frihøjden ved hurtig
landevejskørsel). Den hæves helt op til 140 mm og
derved kan man opnå en frihøjde på 300 mm – det er
formentlig topscore indenfor den slags hjulophæng.
Dækmonteringen er naturligvis også afgørende for
gode køreegenskaber i terræn’et. Den prøvekørte
variant var udstyret med lavprofildæk. Det optimere
vejgrebet på asfalt, men er ikke særlig
hensigtsmæssigt på en opkørt dansk efterårs jordvej.
Desuden ser det ikke særlig smart ud…
Elektronikken har frit spil
Firehjulstrækket er af den type, hvor elektronikken
håndterer det hele. Det gør det enklere for føreren,
men han har da heller ikke helt de samme muligheder
for at benytte den øjeblikkelige viden om underlaget
til at sætte trækegenskaberne perfekt op. I de
fleste tilfælde er det en fordel – i få tilfælde en
ulempe. Hér er der en forskel på Touareg som SUV og
Touareg som off-road’er.
|