Hvis man har en halv million kroner og har lyst til
at forkæle sig selv med en ny bil, kan man
naturligvis vælge en Subaru, en BMW, en Audi eller
en anden af de mange fine personbiler, der findes i
den prisklasse. Man kan også en helt anden vej,
vælge en ægte sportscoupé, en Volkswagen Scirocco.
Det man ikke får, er oceaner af plads, men en
scirocco kan nu godt bruges i hverdagen. Man får
heller ikke eminente indstigningsforhold, for en
Scirocco er lav. Og udsynet bagud er til at græmme
sig over. Til gengæld får man et stykke kunst på
fire hjul: Et designmæssigt mesterværk, en bil med
sublime køreegenskaber, en bil, hvor man hver gang,
man stiger ud, øjeblikkelig får lyst til at stige
ind igen og køre videre. Den er bare ren fryd.
Se på billederne
Billederne taler deres eget sprog. Og virkeligheden
er endnu bedre. Ofte giver fotos et lidt misvisende
indtryk af en bil – i Scirocco tilfældet er det helt
omvendt. Skabt som designstudie, omsat til
virkelighed, med velkendt VW teknik under de smukke
linjer. Lovordene er ikke til at standse.
Harmonien ligger i samspillet mellem bilens visuelle
design, både indvendigt og udvendigt, genspejlet i
en usædvanlig høj grad af funktionalitet og al det
usynlige: Elektronikken, der håndterer de 200
hestekræfter, DSG-gearkassen, den adaptive undervogn
(ekstraudstyr, men monteret på testbilen), seneste
gerenation ESP, som vejrguderne gav os mulighed for
at teste på mega-glatte sneveje. I gamle dage var
det en dødsfælde at køre i sne med 200 hestekræfter.
Med moderne vinterdæk, moderne motorstyring, ESP og
tractioncontrol er fornøjelsen i særklasse – man
føler sig som verdensmester (næsten) bag rattet af
sådan en bil.
Bedst på forsæderne
I
praksis trives man bedst på forsæderne. Den testede
udgave havde individuelle siddepladser bagtil og når
man er krøbet ind på bagsædet går det nogenlunde med
at finde benplads – og siddehøjden er OK, selvom der
ikke er mange millimeter til loftet.
Bagagerummet er ligeså stort som i en VW Golf. Med
en længde på 4 meter og 26 centimeter har Scirocco
også samme format som Golf’en, hvorfra man også har
hentet meget af teknikken.
Køredynamik
Det er måske det eneste minus, for var man gået
linen helt ud, havde man givet Scirocco baghjulstræk
og skabt en ægte sportsvogn. Men det var prisen
næppe blevet lavere af – og ret skal være ret:
Undervognen er helt fin og køredynamikken følger
også godt med.
Prisen uden ekstraudstyr for den testede Scirocco
2,0 TSI DSG er 445.000 kroner. Men mindre kan gøre
det, hvis man vil give afkald på effekten. Helt ned
til 330.000 kroner, kan man komme, og visuelt mødes
man på samme måde. |