- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Polo 1,2 TDI Blue Motion

MEGET langt på literen


Tekst: Søren Clauding – januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke mere end 7 år siden, at Volkswagen indstillede produktionen af verdens første ”3-liters bil”. Med begrebet menes en bil, som kan køre 100 kilometer på bare 3 liter og den kunne den lille VW Lupo 3L. Dengang var verden ikke moden til brændstofbesparende bilkørsel, ikke i samme grad som i dag i hvert fald, men siden har man genoptaget idéen og nu om dage sælger Volkswagen en hel stribe af særlig miljø venlige biler under betegnelsen ”Blue Motion”.

 

Sådan en er Polo 1,2 TDI.

 

Men den kan ikke køre 100 kilometer på bare 3 liter. Det vil omregnet til vores måde, at forholde os til brændstoføkonomi på, betyde 33,3 km/l. Polo’en kan kun køre 29,4 km. Er det ikke et tilbageskridt?

 

Helt ved siden af

Nogle tænker sådan, men det er skudt helt ved siden af.

 

For det første er en Lupo væsentlig mindre end en Polo. Den har ringere motoreffekt – 61 hk vs. Poloens 75 – og bilen er væsentligt lettere.

 

Den store forskel på tidligere tiders biler (og en halv snes år er nok til at sende en bil ind i rækken af ”tidligere tiders biler – så hurtig går udviklingen) og de mest moderne er nemlig, at der er hængt store mængder af udstyr på de moderne biler. En stor del af udstyret er sikkerhedsudstyr, en del er komfortudstyr, men det vejer, og vægt koster det penge at flytte rundt med.

 

Udstyr koster brændstof

Et godt eksempel er netop VW Polo Blue Motion. Den kan fås i en udgave, der kan køre de nævnte 29,4 km/l. Men den kan også fås i en version, der kan køre 30,3, med selvsamme motor og basis teknik. Forskellen er groft set antallet af airbags og mængden af elektronisk udstyr. Det vejer og genspejles direkte i brændstofforbruget. Den mest forbrugende af varianterne er også den dyreste. Det koster med andre ord flere penge at få mulighed for at køre kortere på literen. Egentlig ikke overraskende, for en stor VW Passat, selv i Blue Motion udgave, kører ikke nær så langt som lillebror Polo. Sådan er det.

 

Og hvordan kører så en Polo Blue Motion? Vi har tidligere prøvekørt Polo (læs her>>>), så den kommer vi ikke nærmere ind på hér. Kun kan vi konstatere, at køreegenskaberne ikke er nævneværdige forskellige, selvom dieselmotoren er lidt tungere og vægtfordelingen en smule anderledes.

 

Rystende – men kun for et øjeblik

Til gengæld skal man vide med sig selv, inden man køber den, at man kan leve med den rystende oplevelse det er, at starte en 3-cylindret dieselmotor op en kold vintermorgen. Det ryster, det larmer og intet unaturligt i det. Det er faktisk ikke den letteste sag i verden at bygge en vibrationsfri dieselmotor (mest pga. den høje kompression i forbrændingskamrene), og at bygge en 3-cylindret af slagsen. Det er ikke så mærkeligt, at der ikke findes så mange konkurrenter af den art på markedet.



Omvendt er motoren både sjov og dynamisk – og vibrerer og støjer væsentligt mindre – når den er varmet op.

 

Bedre airflow

En grund til, at køreegenskaberne ikke er anderledes og måske endda mærkes som en anelse bedre i Blue Motion varianten, er en ændret aerodynamik. Spoiler bag og tilpassede stødfangere for og bag samt en afskærmning af undervognen er med til at give et mere roligt luft-flow omkring bilen. Det giver større stabilitet, især ved højere fart. Lidt i negativ retning trækker brugen af dæk med lav rullemodstand, men det er marginalt, ligesom forskellen i køreegenskaberne generelt er det.

 

Man står altså tilbage med en bil, som udmærket kan køre omkring 24-25 km/l ved bykørsel – i nøje overensstemmelse med specifikationerne og på trods af at Polo’en kun har fem gear. 5. gearet er dog så så højt, at det ikke er udpræget komfortabelt at køre i topgearet med 50 km/t – men der spares brændstof derved og det er vel det, øvelsen går ud på.

 

3 liter pr. 100 kilometer

Kører man ved konstant landevejsfart, når man faktisk de 100 kilometer på 3 liter – i praksis en smule mindre. Men det hele kræver, at man er meget, meget bevidst med brugen af højre foden.

 

En Polo Blue Motion er på mange måder, som VW Lupo var det, et stykke livsstil – det udtrykker, at ejeren har en ansvarlig holdning til miljø’et: CO2 udslippet er blot 89 g/km. Den er ikke lige præcis billig. Den koster i den prøvekørte variant 220.000 kroner – den billigste Polo koster 192.000 – men selv med dieselmotoren slipper man med 740 kroner i årlig ejerafgift og det bringer selvfølgelig det samlede udgiftsregnskab i den rigtige retning. Og så er der hele besparelsen i brændstof…


 


Model:

VW Polo 1,2 TDI Blue Motion

Listepris:

Kr. 192.300

Motor og transmission:

3 cyl. Common-rail turbodiesel 1,2 l. 75 hk. 180 Nm/2000 omdr./min. 5 gear. Stop-start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,9 sek./ 173 km/t/ 29,4 km/l /89 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

280 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” letmetalfælge. Multijusterbart læderrat. Centrallås. Indvendigt justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot. Isofix. Galvaniseret karrosseri. Varmedæmpende gråtonede ruder. AUX indgang. Dækkontrol.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt