Det er ikke mere end 7 år siden, at Volkswagen
indstillede produktionen af verdens første ”3-liters
bil”. Med begrebet menes en bil, som kan køre 100
kilometer på bare 3 liter og den kunne den lille VW
Lupo 3L. Dengang var verden ikke moden til
brændstofbesparende bilkørsel, ikke i samme grad som
i dag i hvert fald, men siden har man genoptaget
idéen og nu om dage sælger Volkswagen en hel stribe
af særlig miljø venlige biler under betegnelsen
”Blue Motion”.
Sådan en er Polo 1,2 TDI.
Men den kan ikke køre 100 kilometer på bare 3 liter.
Det vil omregnet til vores måde, at forholde os til
brændstoføkonomi på, betyde 33,3 km/l. Polo’en kan
kun køre 29,4 km. Er det ikke et tilbageskridt?
Helt ved siden af
Nogle tænker sådan, men det er skudt helt ved siden
af.
For det første er en Lupo væsentlig mindre end en
Polo. Den har ringere motoreffekt – 61 hk vs.
Poloens 75 – og bilen er væsentligt lettere.
Den store forskel på tidligere tiders biler (og en
halv snes år er nok til at sende en bil ind i rækken
af ”tidligere tiders biler – så hurtig går
udviklingen) og de mest moderne er nemlig, at der er
hængt store mængder af udstyr på de moderne biler.
En stor del af udstyret er sikkerhedsudstyr, en del
er komfortudstyr, men det vejer, og vægt koster det
penge at flytte rundt med.
Udstyr koster brændstof
Et godt eksempel er netop VW Polo Blue Motion. Den
kan fås i en udgave, der kan køre de nævnte 29,4
km/l. Men den kan også fås i en version, der kan
køre 30,3, med selvsamme motor og basis teknik.
Forskellen er groft set antallet af airbags og
mængden af elektronisk udstyr. Det vejer og
genspejles direkte i brændstofforbruget. Den mest
forbrugende af varianterne er også den dyreste. Det
koster med andre ord flere penge at få mulighed for
at køre kortere på literen. Egentlig ikke
overraskende, for en stor VW Passat, selv i Blue
Motion udgave, kører ikke nær så langt som lillebror
Polo. Sådan er det.
Og hvordan kører så en Polo Blue Motion? Vi har
tidligere prøvekørt Polo (læs
her>>>), så den kommer vi ikke nærmere ind på
hér. Kun kan vi konstatere, at køreegenskaberne ikke
er nævneværdige forskellige, selvom dieselmotoren er
lidt tungere og vægtfordelingen en smule anderledes.
Rystende – men kun for et øjeblik
Til gengæld skal man vide med sig selv, inden man
køber den, at man kan leve med den rystende
oplevelse det er, at starte en 3-cylindret
dieselmotor op en kold vintermorgen. Det ryster, det
larmer og intet unaturligt i det. Det er faktisk
ikke den letteste sag i verden at bygge en
vibrationsfri dieselmotor (mest pga. den høje
kompression i forbrændingskamrene), og at bygge en
3-cylindret af slagsen. Det er ikke så mærkeligt, at
der ikke findes så mange konkurrenter af den art på
markedet.
Omvendt er motoren både sjov og dynamisk – og
vibrerer og støjer væsentligt mindre – når den er
varmet op.
Bedre airflow
En grund til, at køreegenskaberne ikke er anderledes
og måske endda mærkes som en anelse bedre i Blue
Motion varianten, er en ændret aerodynamik. Spoiler
bag og tilpassede stødfangere for og bag samt en
afskærmning af undervognen er med til at give et
mere roligt luft-flow omkring bilen. Det giver
større stabilitet, især ved højere fart. Lidt i
negativ retning trækker brugen af dæk med lav
rullemodstand, men det er marginalt, ligesom
forskellen i køreegenskaberne generelt er det.
Man står altså tilbage med en bil, som udmærket kan
køre omkring 24-25 km/l ved bykørsel – i nøje
overensstemmelse med specifikationerne og på trods
af at Polo’en kun har fem gear. 5. gearet er dog så
så højt, at det ikke er udpræget komfortabelt at
køre i topgearet med 50 km/t – men der spares
brændstof derved og det er vel det, øvelsen går ud
på.
3 liter pr. 100 kilometer
Kører man ved konstant landevejsfart, når man
faktisk de 100 kilometer på 3 liter – i praksis en
smule mindre. Men det hele kræver, at man er meget,
meget bevidst med brugen af højre foden.
En Polo Blue Motion er på mange måder, som VW Lupo
var det, et stykke livsstil – det udtrykker, at
ejeren har en ansvarlig holdning til miljø’et: CO2
udslippet er blot 89 g/km. Den er ikke lige præcis
billig. Den koster i den prøvekørte variant 220.000
kroner – den billigste Polo koster 192.000 – men
selv med dieselmotoren slipper man med 740 kroner i
årlig ejerafgift og det bringer selvfølgelig det
samlede udgiftsregnskab i den rigtige retning. Og så
er der hele besparelsen i brændstof…
|