Kender man en Volkswagen, kender man også en
Volkswagen Polo. For selvom den seneste generation
af den populære kompakt-bil er helt igennem sin
egen, fornægter slægtskabet sig ikke – og det tæller
bestemt på positiv siden.
Den nye generation Polo er endnu mere moden end
forgængeren, den er en værdig lillebror til den
sjette generation af Volkswagen Golf. Og den tyske
fabrik har optimeret Polo’ens funktion, så den helt
igennem er en rigtig god bil, hvilket formentlig
også er årsagen til, at den er blevet så utrolig
godt modtaget på alle markeder.
Ultra økonomisk
Den prøvekørte udgave var udstyret med en ultra
økonomisk 75-hestes dieselmotor. Men den havde i
øvrigt været ligeså økonomisk, om den så havde været
en af de kraftigere udgaver på hhv. 90 og 105 hk.
23,8 km pr. liter dieselolie, naturligt nok lidt
mindre i praksis. Og 109 g CO2 pr. km, ikke at
forglemme i disse miljøtider.
Men 75-hestes versionen var nu bestemt ikke af
vejen. Ikke mindst fordi udgaven med 75 hestekræfter
er den eneste, man kan købe i Trendline-version. Det
har en betydning for prisen. For med det laveste
udstyr er prisen på små 180.000 kroner ret
fornuftig, om end man savner aircondition.
Vælger man en Comfortline version, får man
automatisk en større motor med i købet foruden mere
udstyr – og aircondition – naturligvis. Så er prisen
steget med godt 25.000 kroner og med Highline udstyr
og 105 dieselheste koster herligheden 233.000.
egentlig forbavsende ringe prisstigning, med tanke
på, at man opnår større effekt. Men for 233.000
kroner skal man virkelig sætte pris på udstyr og
motorkraft. Især fordi den ”mindste” er så god i sig
selv.
Komplet og momentstærk
VW Polo er nemlig en yderst komplet bil. Den er
ingen racer med sine 75 heste og den bruger 14
sekunder på at nå 100 km/t, men fordi et stort
drejningsmoment optræder tidligt på skala’en, får
man et gevaldigt puf bagi, når speederen berøres og
så savner man ikke effekt.
Volkswagen Polo er omkring 25 cm kortere end
storebror Golf. Der er givet lidt køb på
bagagepladsen, sammenlignet med Golf, men
kabinepladsen, især på bagsædet, er ikke væsentlig
ringere. Det skyldes bl.a. at der er blevet plads
til bagsædepassagerernes knæ i forsæderyglænene.
Bagagerummet er delt i tre med plads til reservehjul
i den nederste del, hvis man ønsker det. Ellers
udfylder et lappekit rollen som nødhjælper ved
punktering. |